HJÄLP! Hundarna ska paras men VILL INTE

BallsOfSteel

Trådstartare
Vi har en tik hemma med våran hane, de ska paras och har redan gjort det, de satte fast ca 30 minuter efter detta. Men nu i efterhand så luktar han bara lite på henne och slickar henne i muffen om man ska säga det fint, men sen så lägger han av och hon står helt villig och väntar, gnäller och viker undan svansen men han går bara undan. De sover tillsammans och leker tillsammans och trivs jättebra ihop, jag förstår inte vad som kan vara fel.

Var vaken hela natten för att kontrollera men då satt jag inne på mitt eget rum med halvöppen dörr så att jag verkligen skulle höra. Vi har stängt in dom på en mindre yta i hallen så att de ska vara nära och inte springa omkring och fjanta sig men så fort man ställer för gallret så lägger dom sig och sover båda två.

Vill gärna ha tips eller veta varför det blir såhär, detta är första gången för oss och våran hanhund har juckat på allt som har rört sig i tikvägar (så fort han får chansen men absolut inte på människor) och dessutom så har han två mjukisdjur som han har tränat på. Han är könsmogen och hon är det också.

Har försökt googla och söka på buke om detta men det finns ingen liknande tråd vad jag vet. Snart är det försent och vi vill verkligen ha valpar, precis som tiken. :(

Sv: HJÄLP! Hundarna ska paras men VILL INTE

När parade dom sig? Igår? Idag?
Att hela tiden hålla tiken och hanen ihop kan försvåra parningen också i och med att de lätt tappar intresset lite.

Dom parade sig igår kväll runt 20 tiden på hallmattan! ;) Hon skrek som tusingen och hon hade inte riktigt blivit mjuk ännu. Inatt så gnällde hon ganska mycket och jag gick på enskilda promenader med henne vid 2 tillfällen. Han är mer intresserad då hon kommer in igen men detta varar bara de första minuterna och sen bryr han sig inte längre.

Hon får även gå ut själv i lina på gården, de byter som av varandra, samma sak gäller där förutom att han sitter och gnäller och skäller, när hon kommer in tar han sig en liten slick och sedan går han.

De har haft "parningsritualen" två gånger idag och en gång senare på kvällen försökte han jucka på henne men tyvärr var jag inte där då. Tog mig en liten lur på soffan efter att ha vakat hela natten.

Ska vi tillexempel gå kvällspromenaden enskilt ? Det är en ca 30 minuters lång promenad men vi kan utöka till en timma för tiken ifall detta gör honom mer intresserad!

Ska vi tillexempel gå kvällspromenaden enskilt ? Det är en ca 30 minuters lång promenad men vi kan utöka till en timma för tiken ifall detta gör honom mer intresserad!

Nu har vi bestämt oss för att gå enskilt med dom, Tiken först och sedan hanen och se om det blir bättre ikväll men snälla ge alla tips ni kan!! :confused:

ett gått råd är att kontakta uppfödaren till tex din tik. Dom brukar ha många knep , Men det första som slår mig är att skilj dom åt och presentera dom för varandra en gång om dagen.

Men bäst är ju att prata med dom som är insatta i rasen såsom era hundars uppfödare,

Tesora

Din närvaro/övervakning kan göra hundarna pressade och stressade. Kanske att det tom är färdigparat på detta löp? Sen måste de inte hålla på och para sig stup i kvarten heller. Tänk på att sperman kan leva upp mot fem dygn. Så känn nu ingen panik över att det inte blir fler parningar. Slappna av och låt hundarna sköta resten.

ett gått råd är att kontakta uppfödaren till tex din tik. Dom brukar ha många knep , Men det första som slår mig är att skilj dom åt och presentera dom för varandra en gång om dagen.

Men bäst är ju att prata med dom som är insatta i rasen såsom era hundars uppfödare,

Tesora

Ja det hade ju egentligen vart det bästa av allt. Man får väll kanske höra av sig till dem imorgon. Vi står för hannen i förhållandet om man så säger. Vi har nu vart ute på långpromenaderna och de verkar tycka om varandra igen och började med lite lek. Jag funderar även på att ha hanhunden inne hos mig inatt eller honan, vilket som, i alla fall kanske 1-2 timmar.

Om det däremot inte funkar denna gången så blir det väll kanske att försöka igen nästa löp. :crazy:

Kompisens Colliehane klev upp och av en tik vilket resulterade i 11 valpar. Så inte ge upp nu!

Det har ju blivit en parning med hängning. De behöver inte para sig flera gånger utan en brukar räcka alldeles utmärkt om det är rätt dag i löpet.

Vi har en tik som bara blev parad en gång. Och nu går hon här hemma och är tjock som ett hus:o Hon ska valpa om ngn vecka bara:D

Håller med de andra, du har ju fått en parning med häng. Det kan mycket väl räcka.

Ta och relaxa, hundarna känner naturligtvis av din stress.;)

Det har ju blivit en parning med hängning. De behöver inte para sig flera gånger utan en brukar räcka alldeles utmärkt om det är rätt dag i löpet.

Helt rätt! Det behövs inte fler parningar, men om ni ändå vill ha det så hade jag gjort så här, tagit tiken i bilen och kört bort ett par timmar, medan hannen fick vara hemma och "längta".
Sedan hade de fått träffats på något annat ställe, där de kunde vara lösa, en lämplig skog, eller vad ni nu har.
Glada uppmuntrade heja rop när han försöker, typ duktig hund, dock inte så mycket att han lägger av.

Precis som någon tidigare skrev, separera tiken och hanen. Låt dom träffas en gång om dagen och då under mindre "pressade" förhållanden. De uppfödare jag känner har aldrig tiken och hanen boende tillsammans, just eftersom intresset kan svalna från något håll.

Det kan ju även vara så att tiken tog sig vid förra parningen, men jag skulle försöka ha dom separerade ett tag och sen pröva igen. Händer inget då, så skulle jag vänta tills nästa löp istället (om hon nu inte tog sig dvs ;)).

*trådlån*
Är det ett måste med häng?
Min väninnas hane har parat sig flera gånger med en hona, dock blir det inget häng för hon skriker och blir aggresiv när han "sväller". (tror vi)
Första gången var det precis som att han fick hänget utanför henne för hans penis var helt svullen och han kunde inte ta in den på ca 10 min. Helt av banan var han. Men det är precis som att han är för stor för honan protesterar väldigt efter ett tag.

Om hanen inte kommer in ordentligt i tiken, så är det troligtvis pga att det inte är rätt dag.

Han kommer in i henne men när han har juckat ett tag så protesterar hon. Det verkar som att det är när han ska svälla?

Sen så undrar jag en till sak. En bekant sa att tiken skulle sluta blöda innan det gick att para med henne, men denna tiken blöder fortfarande, så hur är det egentligen? :confused:

Helt rätt! Det behövs inte fler parningar, men om ni ändå vill ha det så hade jag gjort så här, tagit tiken i bilen och kört bort ett par timmar, medan hannen fick vara hemma och "längta".
Sedan hade de fått träffats på något annat ställe, där de kunde vara lösa, en lämplig skog, eller vad ni nu har.
Glada uppmuntrade heja rop när han försöker, typ duktig hund, dock inte så mycket att han lägger av.

*flinar* fungerar det med gubben min, tror du. Speciellt sista meningen fick mig att skratta gott.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
900
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka