Hjälp! Hon håller på att bli kal!!

Michellan95

Trådstartare
Min häst tappar sin päls i mängder! Jag har sett att hon har tappat lite päls på mulen men trodde att hon kanske hade skrapat näsan mot ett träd eller liknande.

Hon fäller ju även vinterpälsen så jag har inte funderat så mycket på att hon fäller när man ryktar.

Tidigare i veckan konstaterade jag att hon var väldigt tunnhårig på bringan i virvlarna. Nu är hon jätte tunnhårig i ansiktet också! Man ser huden genom hennes röda päls.
Jag började titta lite närmre och jag kan dra tussar ur pälsen på henne med hårrötterna. Ibland ser det ut som hudflagor följer med också. Jag kan inte se någon ohyra i hennes päls, vad kan det vara?

Försökte precis ringa strömsholm men de har ju bara "öppet" mellan 8-16. Tror ni att jag bör/ska ringa journumret? Är det så pass akut att jag bör göra det?

Ska jag tvätta henne med typ hexocil ifall det skulle vara någon ohyra som jag inte ser? Vad tror ni? :confused:

Hon är pigg och glad. Jag har inte bytt något foder. Hon får mineraler och grovfoder. Vitaminbrist?

Sv: Hjälp! Hon håller på att bli kal!!

Är du orolig så ring! Det är ju skönt att få höra att det inte var några problem om inte annat. Jag skulle inte kunna tänka mig att det är jätteakut men det vet man ju aldrig. Kliar hon sig? Vår lillponny har eksem och då kliar hon bort all päls när sommaren kommer om hon inte har täcke, men som sagt. Ring om du är orolig så har du i alla fall ett svar.

Nej hon kliar sig inte nämnvärt mer än vad hon brukar men nu så här på sommaren brukar hon klia sig mycket i svansen som ngt sort av soleksemaktigt. Jag är orolig men jag tror inte jag är så orolig att jag inte kan vänta till måndag och prata med veterinären då. Tack för ditt svar :)

Någon annan med ngt annat klokt att säga?

60 visningar och ingen annan som kan komma med någon idé? :( även om jag inte tänker ringa veterinären förrän på måndag så vore det lite skönt med fler tankar och idéer.

jag har faktiskt ingen aning, jag har aldrig varit med om det. men det kan inte vara ringorm?

Jag kan inte riktigt hitta något som skulle vara tecken på ringorm. Hon bara tappar pälsen utan att det finns något skorv eller liknande på de ytorna. Det är inte heller fläckvist utan hela hästen men hon har tappat mest i ansiktet, bringan och halsen.

Har du någon bild på det? Är det precis som om hon fäller vinterpälsen utan att det växer upp någon ny? :p Kanske kan det ha med fodret att göra med, om hon inte får tillräckligt med vitaminer eller så? Prova att räkna ut foderstaten och se om hon får tillräckligt av allt så kanske du har svaret så enkelt.

tror det är en brist... minns inte vilken, men har sett en 2-åring som hade sådär, allt bara trilla av, skallepär ;)

sen förra året en i stallet, hon tog ut vet, men det var ingen ohyra...

tror man ger typ vitaminchock eller likn.

du behöver nog inte panika och åka in på jour om man säger så :)

Hihi nej hon ser inte konstig ut utan hon tappar bara för mycket päls helt sonlika. Hon fäller sommarpälsen också med rötter och allt ;) hon kommer att sluta som flint!

Hon får mineraler, betfor och havre + grovfoder i rätt mängd till förhållande för arbete och storlek. Gräs dammsuger hon hela dagarna. Ska jag behöva åka och handla b-vitaminer? :confused:

tror det är en brist... minns inte vilken, men har sett en 2-åring som hade sådär, allt bara trilla av, skallepär ;)

sen förra året en i stallet, hon tog ut vet, men det var ingen ohyra...

tror man ger typ vitaminchock eller likn.

du behöver nog inte panika och åka in på jour om man säger så :)

Då kanske jag ska ta en tripp till odal och köpa vitaminer då med andra ord. Se om det hjälper?

Då kanske jag ska ta en tripp till odal och köpa vitaminer då med andra ord. Se om det hjälper?

asså b-jäst ger man ju vid fällning... så det är nog inte fel!!!

Jag tror att veterinären kommer spruta b-vitamin i henne + någon "allmän vitamininjektion"

Ja nu har jag köpt b-vitamin ska ge henne det ikväll med kvällsmaten. Får se hur hon reagerar på den behandlingen sedan så blir det telefonsamtal till veterinären på måndag.

Tack alla för svar :) nu känner jag mig lite bättre/gladare :laugh:

ps: man ska "chockbehandla" lite med b-vitamin... typ 10 dagar, annars kan de inte tillverka egen sen, man pajjar systemet :)

foderjäst e kalas (tycker jag)

KL
Våran ponny fick en hormonrubbing. Hon tappade ALL päls. Hon hade lite päls på benen och i huvudet. Det var allt. Detta var i november dessutom. Hon stog på djursjukhus och prover skickades till bla. England och Australien men dom hittade inget fel.Pälsen växte sedan ut igen.

Vad läskigt, men hur mår hon nu? Måste ni ge henne extra hormoner eller blev hon helt återställd?
Jag håller tummarna för att det är vitaminbrist på min lilla häst.

Messy:
Det stod 14 dagar på burken så jag kör en kur nu på 14 dagar så får vi se vad som händer :)

Gav min häst ett litet bad igår också och hon blev mycket finare i pälsen. Fick tillbaka lite av sin glans och den lilla feta känslan i pälsen försvann från bringan.

Köpte en ponny för några år sedan som rätt var det var tappade större delen av pälsen. Veterinären kom ut och kliade sig i huvudet, kunde iallafall konstatera att det inte var ohyra.

Han prövade att spruta honom med vitaminer och på bara ett par dagar kunde man se att pälsen börjat växa ut igen.

Vad lycklig jag blir av såna historier för ju mer jag hör dem ju mer övertalar jag mig själv att det också är Michelles problem :laugh:

Messy:
Det stod 14 dagar på burken så jag kör en kur nu på 14 dagar så får vi se vad som händer :)

ah ok!! typ 10 då :p:D ;)

det viktiga är att man kör kur och inte "för alltid" !

hoppas du märker skillnad inom 1-2 veckor då!

Mitt avelssto fällde också på det viset. Trodde hon hade löss och allt möjligt. Men det var nog en extrem fällning bara. Vi sprutade henne med b-vitamin och avmaskade med ivermectin samt switchade för säkerhets skull (rädd för pälsätare trots att jag inte kunde se nån ohyra.) Nu är hon kanonfin i pälsen, kort, tät och blank.

Mvh/Somi

.Låter inte så kul, en av mina 1,år hingstar ser likadan ut.. skallig skabbpär ;).. försöker få tag på veterinären.
Lite småmysko när man kan konstatera att de inte är nått litet djur i pälsen, och hästen är i "fullform".

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka