Hjälp! Hästen krånglar på tävlingsbanan

C

claraB

Vet inte om tråden ligger rätt, men det var under en tävling iallafall:angel:
Förra tävlingen vi var på gick framridningen och framhoppningen suveränt, sen kom vi in på banan i ridhuset (framridning och framhoppningen var utomhus och väldigt soligt, ridhuset var väldigt mörkt, kanske berodde på att hon inte såg så bra ).

Hon vägrade på första hindret och det gick på andra försöket, sen hoppade hon några hinder och sen vägrade hon igen och sen hoppade hon några hinder. Det slutade med att hon vägrade ut sig på sista hindret. Det var inga konstiga svängar, utan ganska lätt nivå. Det var lång sträcka mellan hindren och hindrena var inte så tittiga. Är det någon som vet vad det här kan bero på? Hemma på träning går det jättebra.

Vi var även med på en klubbtävling i somras, då var framridningen och framhoppningen på samma plats där sjävla tävlingsbanan var. Alltså att man red fram på tävlingsbanan. Då hoppade hon felfritt och hur fint som helst. Blir hon orolig av att det är en ny plats? Men då tycker man ju att även framridningen skulle gått sämre.

Hon har dock inte så stor erfarenhet av tävlingar, men frustrerande att det ska gå så dåligt! :(

Sv: Hjälp! Hästen krånglar på tävlingsbanan

Jag tror att det går bättre om du åker ut på lite tävlingar då och då. Lite erfarenheter liksom! :)
Sedan kan det också bero på att du är spänd och nervös?
Min häst blir väldigt tittig när hon kommer in på banan och skyggar för funktionärer osv. Hemma skyggar hon inte för någonting :angel:
Men jag tror, och hoppas, att även det försvinner så småningom :)

kan kanske vara jobibgt att höra men antagligen ligger felet mer hos dig än hos hästen.

annars skulle jag nog ta in hästen till klinik för att se om den har ont.

förhoppningsvis är det bara att ni behöver mer erfarenhet men det finns hästar som blir för nervösa på tävlingsbanan och då är det bara att försöka lugna ner dem och ge dem förtroende.

Min förra häst kände av direkt när det var tävling. Han kunde gå som en klocka på träningarna, men jag vart ju nerös och lite spänd på tävlingar, och då vart ju han också det, så då vart det mycket stopp

Det är en träningsak som man får kämpa mycket med. Åka ut på många tävlingar, fast bara kanske hoppa mini hinder, tills nervositeten börjar släppa, för både hästen och kanske dig.

Hoppas det går bra i framtiden! :D

Veterinären var ute hos hästen idag och det visade sig att hon har något fel på frambenen, hon har ont men veterinären vet inte var. Så det är nästa strömsholms djursjukhus :( usch, tänk om det var därför hon inte hoppade. Känns ju inte så snällt av mig :(:(

Men det är inte så lätt att veta.
Min ena pålle gick som en klocka på träningarna och på framhoppningarna, men på banan ville hon inte ej. Hon visade ingen hälta i traven.
Tog henne till klinik för en helkropps undersökning med blodprov osv. Hittade hälta i kotlederna fram, men där visade hon bara ytterst minimal hälta i ca 2-3 steg sedan gick hon korrekt. Men det var det lilla som påverkade det (känslig häst).

Du ska inte ha dåligt samvete, du kände att hästen inte var som den skulle och kollade upp det, mer än så kan man inte göra! Det hade varit värre att bara tävla på och inte bry sig om att utesluta en ev skada.

Men det är inte så lätt att veta.
Min ena pålle gick som en klocka på träningarna och på framhoppningarna, men på banan ville hon inte ej. Hon visade ingen hälta i traven.
Tog henne till klinik för en helkropps undersökning med blodprov osv. Hittade hälta i kotlederna fram, men där visade hon bara ytterst minimal hälta i ca 2-3 steg sedan gick hon korrekt. Men det var det lilla som påverkade det (känslig häst).

Du ska inte ha dåligt samvete, du kände att hästen inte var som den skulle och kollade upp det, mer än så kan man inte göra! Det hade varit värre att bara tävla på och inte bry sig om att utesluta en ev skada.

Det låter som att du pratar om henne:P På banan ville hon inte hoppa, men annars går hon jättefint. Men nu har vi fått tid på strömsholm på måndag så det är väl bara att vänta.

Tack:) men det känns ju ändå jobbigt att man har ridit henne även fast hon har haft ont:(

Men du har jo reagerat på att hon inte uppför sig som hon brukar, och du kollade upp det.
Så gör en bra hästägare.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka