Hjälp! Hästen fick dubbelt kvällsmål!

finapina

Trådstartare
Pga en miss ikväll fick hästen kvällsmål 2 ggr, av 2 skilda personer. 3 kg hö silage samt 2 dl pellets ( uppblött i vatten) 2 ggr. Hur mkt utöver sin vanliga ranson kan en häst äta utan att bli påtagligt påverkad? Givetvis fattar jag ju att typ en säck ( torr) betfor ställer till det men nu tänker jag mer på portioner, om ni förstår...

Sv: Hjälp! Hästen fick dubbelt kvällsmål!

2dl pellets gör varken till eller från törs jag lova. Inte hösilaget heller. Såvida det är en frisk häst.

Med de mängderna skulle jag inte oroa mig.
Hö borde de nästan kunna få obegränsat av utan att det borde bli panik om det inte är en superfet fångponny eller så.
Om normal giva var typ ett kg kraftfoder tror jag nog kanske man skulle behöva ge 4-5 kg för att det skulle bli panik, om man ska till extremer. Om hästen fick 2 kg istf 1 kg skulle jag inte "bry mig", alltså jag skulle inte ringa veterinären.

Beror ju på vad det är för häst (stor, liten, fångrisk osv) , men med de få mängderna så skulle jag gissa på att pålle fick bli extra glad ikväll, det är allt! ;) I synnerhet grovfoder är ganska ofarligt att överutfodra på kort sikt..

Börjar det däremot handla om en massa kg kraftfoder utöver det vanliga bör man kanske bli orolig och hålla hästen under uppsikt genom natten, men i ditt fall behöver du knappast vara orolig alls.

Senast ändrad:

Ingen fara alls - glad häst, bara. ;) Om den inte har någon sjukdom förstås, typ fång eller så.

Ingen fara alls som de andra säger, det är ju så små mängder :) Jag hade bara varit orolig om min häst fått extrema mängder kraftfoder.

Ingen fara, de små mängderna märks inte alls.

Hade givan däremot varit på ett par kg eller mer hade det varit sämre, eller om det plötsligt fått 4 kg av ett foder den inte äter annars.

Grovfoder är helt ofarligt att dubbla, förutsatt att hästen är frisk och inte går på någon akut kolik- eller fångdiet. Men det antar jag att den inte gör, eftersom den trots allt får kraftfoder?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 122
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 859
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV