Hjälp! Han kliar av sig svansen! :S

Lorelie

Trådstartare
Kreles kliar svansen på hösten. Det syns ingenting, men så fort han kommer in i boxen kör han ändan mot väggen och gnuggar, i hagen får kompisen klia honom i brist på bra kliställen.
Vi tvättar med teatreeoiltvål på tvättsvamp, och när man kommer till stället det kliar på så bara njuuuter han och får tapirnäsa. Det är det enda sättet att se VAR det kliar, för det syns ingenting när man tittar.
Efter tvätten har vi hällt på ett tyskt medel mot kvalster och ohyra (eller liknande, kommer inte ihåg vad ägaren sa, och jag kan inte tyska).
Någon som har någon idé om vad det kan vara? (Det kliar på svansroten, inte under, så jag antar att det inte är springmask)

Sv: Hjälp! Han kliar av sig svansen! :S

Är han korrekt maskad så ska det inte vara mask, men annars så kan det vara en orsak till klåda.

Du har inte hittat några älgloppor i svansen då? De brukar komma i September... Små platta kryp med vingar, som de sedan biter av, som kilar runt i pälsen och ofta i svansen på hästen som ofta blir "tokig" av det. Brukar få ett par varje ridtur på hästen som jag plockar bort. Får de dem i svansen vill de gärna klia, och att man ska pilla där för att hjälpa dem.

Mitrolle skrev:
Du har inte hittat några älgloppor i svansen då? De brukar komma i September... Små platta kryp med vingar, som de sedan biter av, som kilar runt i pälsen och ofta i svansen på hästen som ofta blir "tokig" av det. Brukar få ett par varje ridtur på hästen som jag plockar bort. Får de dem i svansen vill de gärna klia, och att man ska pilla där för att hjälpa dem.

Jag har tittat efter älgloppar, hittar inga sådana i svansen. Annars har vi mycket sånna här, helläskiga är de :crazy: De brukar sätta sig på schabraket när vi är ute i skogen :confused:

Hmm... min häst är likadan, men det började i somras, satte sej i manen och i svansen. Det är antagligen exem min häst har :confused:
Kliade din häst svansen i somras? Det kan ju sitta kvar eller något?
Jag använder Nylanders hästsalva (tror jag det heter) och den funkar helt ok på min häst...

Jag har köpt Nylanders hästsalva, men tvekar att använda den.
Blir det inte klibbigt och kletigt?

Immer

Jo det blir det - men den hjälper! (Och då är det värt lite klet....). Det är ju inte så kul om man har en skimmel - då blir det kletigt och väääldigt synligt, men annars är det inte så farligt.
Späd Nylandersen med alsolsprit, den fungerar bättre då (blir inte lika kletigt, lättare att få ner i svansroten etc.), häll över den på en flaska med pip (t.ex. hårtoningsflaskor är bra!) så kommer den där den ska och inte på taglet.

Oxxx skrev:
Hmm... min häst är likadan, men det började i somras, satte sej i manen och i svansen. Det är antagligen exem min häst har :confused:
Kliade din häst svansen i somras? Det kan ju sitta kvar eller något?
Jag använder Nylanders hästsalva (tror jag det heter) och den funkar helt ok på min häst...

Han kliar lite på sommaren också, men inte alls som nu. Han kliar så här mycket varje höst och ingen vet varför.

Ska tipsa ägaren om Nylanders.

Det finns ett bra medel som jag provat i år på ett russ med eksem, det heter Horsol och säljs av N-Vet, dom har hemsida där man kan beställa från. Funkar verkligen!

Och min häst fick sår av Horsol.... Salicylsyran som det innehåller är "avfjällande", men det var nog lite för starkt för pållan för det fjällade av väldigt mycket, så mycket att det blev kala fläckar med väldigt ömtålig hud som lätt sprack upp till sår. Så den lade jag av med, smorde med Nylanders och så läkte det!
AVS-14 är en bra, helt kladdfri lotion som verkar fungera väldigt snabbt klådstillande. Men, effekten håller inte i sig lika länge som Nylanders. Men - inte kladdig alls! Kan vara käck att prova först. Ginns på Granngården och är inte speciellt dyr heller.

Var kan man köpa Nylanders? jag har samma problem med min häst :(

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 951
Senast: Seabaz
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård Min pålla har börjat klia sig igen. Fast denna gången värre än förra året, så fort hon kommer in så kastar hon sig mot boxväggen och...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Panikie
·
Hästvård här om veckan böjade håret i svansroten att lossna!!! hon kliar inte, men när man borstar så åker det av en hel drös med strån... i...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka