HjÄlp! HÄlta!

A

Aniie

Jag har köpt mig en alldeles egen häst nu för 3 månader sedan . När vi tog henne till betet så gick hon bra ihop med hästarna , men när vi sedan tog hem henne till stallet och då följde dom andra hästarna med förutom två .
Dagen efter att vi tagit hem hästarna så tog jag in min häst och hon var halt . svullen runt kotan . jag lindade benet med liniment och bommul och linda , dagen efter var svullnaden borta och hon var inte alls lika halt .
efter det så tog jag in henne och såg att hon hade en jätte sot bula fram på bakbenet . och gjorde samma sak där . svullnaden är nästan nere . men vi har gjort böjprov på henne och hon visar ytterst lite på ena benet , men det tror dom bara var stelhet .

Nu är det så här att det känns som om att hon har lite vättska kring senorna . för man känner dom inte så tydligt som förr . vad ska jag göra ?

:O
vågar inte börja skritta på henne förns jag hört va ni hästfolk tycker .
Kram

Sv: HjÄlp! HÄlta!

Vad sa vetrinären som gjorde böjprovet? Bulorna du talar om kan bero på en spark speciellt som de gett med sig så fort. Du skriver inte hur gammal hästen är. Gallor kan gå från kotorna och en bit upp på benet och de känns olika på olika hästar, ibland mjukt och "vattnigt" och ibland som en lite mer jämtjock svullnad. Gallor brukar dock gå bort eller åtminstone minska om hästen rör på sig en stund och de orsakar inte vad jag vet någon hälta.

kanske är det gallor . en i stallet trodde att det beror på att hon gått med padd och lindor ett tag och nu går hon utan . får väl se om dom försvinner när jag börjar röra på henne . men jag är rätt att hon ska bli halt igen :(
När jag klämmer/trycket lite på hennes senor så reagerar hon . men hon visade ju ingenting på böjprovet .

Flå´t att jag frågar men var det en vetrinär som gjorde böjprovet? (dumt att göra sådana själv...)

nej det var ingen veterinär . utan en utbildad hästmänniska , som kan sånt där .

skulle inte låta någon annan än en vet. göra ett böjprov på min häst!
Är skadan akut så ska man kyla om den är "gammal" så ska den ha värme.
Sen så skulle jag inte "bry" mej så mycket om vad vi hästmänniskor säger här inne utan jag skulle ta kontakt med en utbildad vet!
men det är ju jag det.... :)

Gallor runt kotan i samband med bete och strax efter, är mer en regel än ett undantag. Så det behöver inte betyda något alls, visar hästen ingen hälta nu kan du säkert avvakta lite till. Har hästen hälta, skall du absolut ringa en vet, åtminstone för att rådfråga.

Om ingen hälta visar sig i vardaglig hantering, prova att longera hästen i bägge varv. Då kan du se om det finns kvarvarande orenheter eller hälta, kontakta då vetrinär.

Finns inga konstigheter vid longering, kan du prova att skritta men var uppmärksam.

Jo . men hon var ju halt en dag sedan visade hon inge tecken alls. och nu så travar hon hela tiden i hagen och är lite för jobbig att pyssla med pg. överskottsengeri . jag är bara orolig över de där vid senorna . men ska iväg och kolla på henne nu . kanske är borta nu .
hon kom hem från betet för 3 veckor sedan .

Åk till en benklinik. Där kan du vara säker på att om det är något så hittar dom det. Lycka till :)

Jill skrev:
Åk till en benklinik. Där kan du vara säker på att om det är något så hittar dom det. Lycka till :)

Jo , men nu är det så att det kommer ut en person till oss i morgon . har redan pratat med veterinären , hon har en inflamation i ett sår på benet som jag råkade riva upp å tvättade inte ordentligt tydligen , men jag gjorde det . men men kanske redan var så illa . saksamma huvudsaken är att man är nogran med att tvätta och hålla det rent så är hon på fötterna om ett tag .
redan mycket bättre . :)

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka