Hjälp!! Går det fixa till?

E

Elli_J

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Jag gjorde världens blunder igår. Jag tyckte att det skulle vara bra om jag klippte "skägget" på ponnyn. Det var extremt tjockt och jag har fått ha en cob-grimma, istället för ponny, för att ens kunna knäppa grimman och träns har jag inte ens tänkt tanken att ha på henne i vinter.

Iaf så blev det inte som jag tänkt det.. Huvudet ser jättelitet ut nu och jag undrar om jag skulle kunna klippa henne för att få det att se lite vettigare ut. Hade tänkt klippa halva halsen bara, så som jag har klippt min andra häst:
dsc07295_139550942.jpg

Vill ju endast klippa för att få bort "minihuvudet". Men går det klippa nu när hon har börjat fälla, eller stör det alldeles för mycket? Hon har inte börjat fälla särskilt mycket på halsen än utan hon fäller mest från bogen och bakåt.
Såhär ser hon ut::rofl:
dsc07391_140373403.jpg

Det är ju inte vackert nånstans..

Så min fråga är om det går att klippa?

Och vill helst inte ha några kommentarer om att hon är tjock. Är väl medveten om det + att hennes päls "förtjockar" henne ganska mycket. Den är ju trots allt ca 10 cm lång på hela kroppen.

Tack på förhand

Sv: Hjälp!! Går det fixa till?

Om du tycker det ser himla dumt ut får du väl dra ett tag mitt på strupranden så får du bort den "extra linjen" efter huvudet.

Ang att klippa funderar jag fortfarande på att helklippa min om någon vecka. Han klipptes en väldigt hög täckesklippning för några veckor sedan (inte ens färdig :eek: Måste hinna fixa i helgen...) men det är fortfarande kallt och riktigt kall nederbörd vissa dagar så jag vill inte klippa över ryggen än. Plus att han fäller lite lagom än så länge.

bryr sig hasten om hur det ser ut?? tror inte det.. det ar bara du som tycker sa. och sjalv tycker jag inte det ser ut som ngt speciellt.. lat henne vara. snart kommer hon att falla ut allt och da kommer huvudet tillbaka i "ratt" storlek igen..hon ar ju sa ruggig for ovrigt sa man tanker ju inte pa det precis..

du skulle se mina lurvbollar, tva fjordisar dar gammeldamen har har som ar 30cm langt i tussar pa kroppen, hon faller ojamnt lol.. den andra har kortare har men ar lika ruggig han. och deras "skagg" gor att jag fatt anvanda xfull grimma i vinter.. men jag vet att de tappar det forr eller senare sa jag bryr mig inte.. de gar ju i skogen och arbetar och ingen klagar sa..

lat du din palle vara for nu, du vanjer dig.. forresten hon/han ar valdigt sot..

Svar till alla

Jo det kanske inte är så farligt ändå. Jag ser ju faktiskt inte henne mer än max en timme om dagen. Och hon verkar inte bry sig särskilt mycket heller. Det är nog bara jag som är överkänslig.

Men ska nog ändå trimma lite på undersidan på halsen så "u-et" försvinner:)

Svar till alla

Jo det kanske inte är så farligt ändå. Jag ser ju faktiskt inte henne mer än max en timme om dagen. Och hon verkar inte bry sig särskilt mycket heller. Det är nog bara jag som är överkänslig.

Men ska nog ändå trimma lite på undersidan på halsen så "u-et" försvinner:)

Ja u:et såg kanske lite märkligt ut, nu när du säger det :D

Måste säga att det var den pälsigaste häst jag sätt på länge, så söt :D

Tycker inte det ser så farligt ut. Om du absolut tycker att man ska göra något åt det kan du ju fortsätta och klippa av det långa på undersidan av halsen, så blir det lite mindre "polokrage" effekt.

Hehe hårig är hon absolut. Det behövs inga täcke där inte, trots att hon är 28 och "borde" vara frusen av sig;)

Just nu försöker jag hålla mig så lång ifrån henne som jag kan. Det räcker med en liten vindpust så är jag också helt vit:D
Men igår kunde jag inte motstå att använda saxen lite och då blev det ju som det blev...

Men klipp inte nu när det snart är fällningsperiod, sommarpälsen kan bli förstörd. Vill man klippa ska man helst göra det innan nyår för sista gången för att hästen ska kunna få en så bra sommarpäls som möjligt. Annars finns risken att man behöver täcka dem. Jag har sett hästar som klippts så långt som in i april och sen inte fortsatt klippas utan den fula sommarpälsen vuxit ut och då har hästen frusit vid t.ex regn för underhåret inte återhämtat sig nog för att isolera och skydda.

Om jag förstått dig rätt alltså - klippmaskin...

Men att klippa lite med sax gör ingen skillnad.

Det där påståendet om nyår är ju bara larvigt...

TS: trimma med saxen (för jag förstår inte nyttan att klipppa ponnyn med maskin) om det stör dig,
det hade jag också gjort, klarar inte av att ha ojämnt och dant på hästar.

Jag klippte det längsta på halsen igår, med sax. Först hade jag tänkt klippa med maskin men the_connemara skrev ju att jag kunde klippa bara undersidan. Hon menade kanske med maskin men det räckte att ta med sax. Inte blev det perfekt men betydligt bättre.

Angende det med att inte klippa efter nyår stämmer inte riktigt. Ett år började ponnyn fälla väldigt sent och när det blev runt 20 grader ute så blev hon dyngblöt av svett av att bara vara i hagen och då filtklippte jag henne. Och hon satte ändå "vanlig" sommarpäls. Tror jag klippte henne i slutet av april...

Får väl tacka för alla svar trots min smått löjliga fråga :D

Det där påståendet om nyår är ju bara larvigt...

TS: trimma med saxen (för jag förstår inte nyttan att klipppa ponnyn med maskin) om det stör dig,
det hade jag också gjort, klarar inte av att ha ojämnt och dant på hästar.

Det är inte alls larvigt...redan i januari börjar de flesta hästarna att både fälla och förbereda sommarpälsen...om du rakar hästen för sent så klipper du av "toparna" på sommarpäl.en och den ser för jävlig ut senare...men det är ju iofs ingen skönhetstävling

Det är inte alls larvigt...redan i januari börjar de flesta hästarna att både fälla och förbereda sommarpälsen...om du rakar hästen för sent så klipper du av "toparna" på sommarpäl.en och den ser för jävlig ut senare...men det är ju iofs ingen skönhetstävling

Det är ju jättemärkligt att alla de hästar jag haft i träning har klippts sista gången i mars/april och samtliga har haft jättefin sommarpäls.

jag har aldrig aldrig aldrig haft en häst i min ägo eller ens träffat en häst som sett skabbig eller ful ut på sommaren för att man klippt för sent. då tror jag man gör något annat fel.

däremot hästar som klipps på hösten kanske 1-2ggr och sen inget mer - de ser för jävliga ut!

Senast ändrad:

Min som förr klipptes året om fick inte ful sommarpäls när det växte ut. Så jag håller med dig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 486
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Tofs
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 308
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka