Hjälp! fort! blir galen (klapphingstop.)

Krati

Trådstartare
skrev för ca en månad sedan om en tråd om min häst som jag misstänkte var klapphingst. Fick provsvaren som visade att han hade skyyyy höga testosteronvärden (ca 3500....) hos veterinären kunde han se en, kanske t.o.m två kulor uppe i ljumsken, intill bukväggen. Operation bokades in till IMORGON (ska lämna honom idag).
För en vecka sedan så skulle jag bara kolla läget vid skapet (som jag gjort varje dag i princip sedan min förra tråd) och vad ser jag?? En TESTIKEL som har ramlat ner!
Min lycka var total, jag är dödsnervös för operationen.
När jag pratat med vet. så ska vi fortfarande göra operationen för att se om det var en till han såg via ultraljud.
Idag när jag var ute och gav honom lunch så kollar jag vid skapet igen...
KULAN ÄR BORTA!

Han är 4 år och islandshäst. Kan dom åka upp och ner? Och har någon vart med om klapphingstop? Hur gick det?

Tacksam för svar!! :bow:

Sv: Hjälp! fort! blir galen (klapphingstop.)

japp kulorna kan hoppa lite fram och tillbaka. ibalnd kan man sedera så de åker ner i påsen, men långt ifrån alltid.

Ingen personlig erfarenhet av klapphingst operation.

Som älgen sa så kan dom hoppa upp och ner.

Jag kastrerade min klapphingst förra året och den låg uppe i ljumsken (ena hade ramlat ner).
Det gjordes två snitt och op gick bra. Fick stanna en extra natt på kliniken och när vi fick hem honom fick han feber dagen efter, det sattes då in penicillin och febern försvann. Inga komplikationer. Så jag är riktigt nöjd:)

Som sagt så kan de hoppa lite upp och ner i början, min ungis var lite sen ner med ena kulan, så vet tyckte att det var bäst att ta den liggande på klinik, så man inte riskerade att stå där med en kula som krupit upp och gömt sig dagen till ära ;)

Så, oroa dig inte, det där går bra :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka