Hjälp, explosiv häst!

Flingan

Trådstartare
Min häst har genomgått 2 behandlingar och är inne på sin tredje nu för ledinflammation i ett knä. det blir bättre hela tiden och vi är alla positiva till behandlingen, men min häst har alltid varit ett riktigt krutpaket och nu när han har vilat i 10 veckor börjar han bli helt knäpp! jag fasar för att han snart kommer att vara relativt ohanterbar, reser sig, steppar i gången, laddar när man leder honom. han går i en ganska liten hage 10 timmar om dagen, och på order av vet har vi skrittat några ggr innan återbesök, men då han fortf markerat på böjprov så har han behandlats igen och då vilat. självklart tog vi bort det lilla kraftfoder han åt när han började sin första behandling och sin vila. vi har trappat ner på grovfodret en aning också och ersatt det med halm. Vad ska jag göra för att hästen inte ska bli helt rabiat när jag inte får rida och han definitivt inte ska gå på böjda spår- alltså ingen longering/tömkörning? :confused:
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Under igångsättningsfasen kan du använda t ex Vetranquil för att få ner lite av energin. Och du ska självklart inte rida i början. Det är ju förenat med livsfara. Tömköring på rakt spår och promenader.
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Finns inte mycket mer att välja på än att droga ner hästen och spänna in den. Jag är ingen vän av inspänningar, men måste man så måste man. Sätt på den en gjord och ett gummiband som du fäster över nacken, igenom bettringarna och in mellan frambenen så att du kan hålla nere huvudet på den. Det är ett effektivt sätt att hålla hästen i schack. Jag skulle inte våga tömköra en häst som är tokladdad eftersom risken finns att man råkar dra omkull den av misstag om den dummar sig. Har man riktig otur så kan man knäcka nacken på den också. Eller knäcka svanskotan eller nåt annat otrevligt.

En nödlösning kan också vara att tillåta en VISS övervikt eftersom mätta hästar håller sig lugnare än hungriga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Ja du det är inte lätt. Mina lugna väluppfostrade fjording är helt galen efter 6v vila med promenader och hagvistelse. Stark som en björn och skiter fullkomligt i mig när tossarycken sätter in:DSedera är ju en möjlighet som jag stark överväger när/om det blir dags att sätta sig upp igen. Hör med veterinären om du kan få något lugnande att ge inför igångsättningen,det ska jag göra.
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Jag har samma problem! Hästen har stått på box i 2 veckor, och nu i lite större sjukhage i 1 vecka. Hanteras enbart i träns, annars sticker han direkt. Och promenader vid hand är mycket besvärliga, när han exploderar! Jag har börjat skritta i paddocken, med sällskap. Och det har faktiskt gått bättre än att leda hästen. Tömkörning eller longering är inte att tänka på i detta läge, inte änns i inhängnat område. Vad gör man?
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Kanske kan du ge Placid från Dodson & Horrel... Det lugnade mitt förra nerviga varblodssto.
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Tömkörning skulle jag faktiskt inte rekommendera. Att ha en överladdad häst som är svårhanterad även när den blir ledd är inget jag skulle vilja ha i ett par långa tömmar så vida det inte är någon som leder den samtidigt. Som kryddan sa finns risken att man drar omkull den om den börjar konstra och om den får för sig att börja skutta runt och börjar vända sig om finns risken att den lindar in sig i tömmarna och gör den det kan det blir fruktansvärt farligt.

För någon knapp vecka sedan hade jag en incident med min egen häst som hade kunnat sluta illa, vilket det lyckligtvis inte gjorde. Hästen var laddad, var på tårna och gjorde en 180 vänding när han blev rädd för en ensilagebal som stod på en åker intill vägen vi gick längs. Nu gick allt bra men hade jag inte haft den positionen jag hade i förhållande till det hållet hästen kastade sig åt hade han mycket väl kunnat linda tömmarna runt bogen och då hade det inte varit kul ska jag säga.

Tycker du ska göra som kryddan föreslog, inspänning och sen led hästen. Om den börjar skutta runt och härja har du dels lättare att kontrollera den och dels mindre risk att det händer en olycka än om du skulle försöka kontrollera den i ett par långa tömmar.
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Tack för råd! tömkörning är helt uteslutet som vissa tidigare sagt, longering med då han ska skrittas igång och sen ridas på raka spår de första veckorna. ridningen är nog faktiskt det minsta problemet, så länge vi har sällskap eller är inne på banan men han ska ju vila 2 veckor till nu så det är inte heller aktuellt. när ni säger spänna in, menar ni när han blir ledd då? är lite tveksam till det då det känns som att han skulle bli alltmer irriterad på att tvingas "ner" och då bli ännu värre.. usch det är inte lätt inte men kanske ska ta ett snack med vet nästa gång vi ska dit. en "viss" övervikt har vi redan skaffat, tom vet fnissade lite sist åt den fina bollen han har bytt ut sin mage mot ;)
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Jo, jag menar när du leder honom. Du får helt enkelt sätta honom i tvångströja så att han inte skadar vare sig dig - eller sig själv ännu mer. Dra ner huvudet ordentligt på honom, lite halvhjärtat hjälper inte. Då får du ett slags jiujitsugrepp på honom så att han inte kan fara omkring så mycket. Om han är väldigt drogad kan man inte göra såhär för då kan han snubbla, men så drogade brukar inte hästar bli för att man ger dem lite Vetranquil. Tänk på att inte ge honom typ 3 kg hö medans du väntar på att Vetranquilen skall verka för då tappar det i effekt.
Om ledinflammationen sitter i ett framknä så får du passa så att han inte går på bogarna bara, men stökiga konvalescenter brukar vara så uppblåsta när man leder dem så det brukar inte vara något problem med att de går och hänger på frambenen trots att man har spänt in dem.

Sen hade jag struntat i att leda honom om det är väldigt blåsigt också. Det kommer alltid en ny dag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Jo tack, jag har senaste halvåret gått igenom detta med mitt fullblod:crazy: Han skulle skrittas för hand i fyra veckor efter ett antal veckor i sjukhage. Stigbett var det enda han respekterade, det visste han väl vad det var, han har gått löp och var hingst tills han var fyra...

När vi började rida var det inte roligt. I perioder fixade inte jag det, utan dottern fick rida (jag är 50+ och i min ålder slår man sig så jäkligt om man ramlar av;) )

Nu har vi kommit igång helt, men fortfarande är han fruktansvärt laddad när vi ska galoppera ute i skogen. Det är en kamp hela vägen, även om han har galopperat t ex en tvåkilometers uppförsbacke. Han vill bara mer...

Lycka till med din konvalescent, och håller tummarna för att han blir bra!
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

med hundar så är det ju så att man kan inte bara låta hunden springa utan den måste även få mental träning. kanske samma fungerar med hästar för att trötta ut dom?
jag skulle göra typ klicker träning och få honom att lära sig tricks och liknande som kanske tröttar ut honom mentalt.

sen skulle jag ge hästen lungnande när jag började rida.
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

om hästen går på bogarna när man leder dom betyder väl det att de gör samma sak om man skrittar på lång tygel? bara några funderingar inför igångsättningen, är det då bättre att redan från början rida fram till bettet och jobba honom, enbart i skritt såklart? aldrig tänkt på det så faktiskt!
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Min polla har vilat lääänge nu och kommer vila ett år till. Hon är ett heliumpaket när man är ute och går med henne. Jag kör mycket mental träning, det hjälper faktiskt. Vi kör lite "NH trick" osv, funkat bra på henne. Prova trickträna eller så? :)
 
Sv: Hjälp, explosiv häst!

Använder ju faktiskt klicker till min hund som funkar utmärkt, kanske bör prova på hästen också.. kanske slutar med att han blir en riktig cirkushäst innan det är över :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp