Hjälp en newbie!

Elanor

Trådstartare
Hej! Jag har ganska nyligen börjat hoppa lite på min häst, och har lite frågor jag gärna vill ha hjälp med! Jag rider för hopptränare varannan vecka, men det är alltid kul att få åsikter från flera håll!

- Jag har funderat på att köpa stigbyglar i plast, eftersom de få jag hittat i mässing är både dyra och lite klumpiga, men räknas plaststigbyglar som säkerhetsatigbyglar? Hur viktigt är det att ha? Tex de stigyglarna med stötdämpning är inte klassade som säkerhetsbyglar, eller?

- Hur gör ni med eftergift över hindret? Jag har sett på filmer när jag hoppar att jag är dålig på att ta fram handen ordentligt MEN jag drar absolut inte i tyglarna! Behåller en mjuk kontakt över hindret men ger kanske ingen direkt slak tygel. Är det okej? Känns som att det istället kan bli ryckigt när man efter hindret behöver plocka upp hästen snabbt igen. Har inte fått någon tillsägning av min tränare men vill som sagt höra flera åsikter!

- måste man ha medlemskap/licens/grönt kort för att åka på en Clear Round?

- Hur ska man bete sig på en hopptävling/Clear round? Måste man alltid ha träns på, och är det i så fall okej att ha en Grimma över tränset för att slippa leda i bett?

- Hur ofta hoppar ni med era hästar, och vilken höjd, för att de inte ska bli överansträngda eller skadade? Min häst är van vid tuff träning, men den har innan alltid skett på marken ;-)

- Vad ska man ha för kläder på en Clear round? Räcker det med "hel-och-ren"? Eller ska man pimpa upp sig mer?

Tack på förhand, alla hoppisar!

Sv: Hjälp en newbie!

Frågorna om Clear round hittar du i TR som finns på ridsportförbundets hemsida. Clear round är bara en benämning på klassen, inte själva tävlingen som oftast är av lokal karaktär.

Gällande eftergiften så är det svårt att svara utan att se hur du gör, men fråga tränaren kanske?

Stigbyglar är ju en personlig preferens. Jag har haft ledade på hoppsadeln i så många år så jag tycker det är enormt obehagligt att rida med vanliga. Man måste inte ha säkerhetsstigbyglar om man inte vill ;)

Svarar på några av dina frågor:

-måste man ha medlemskap/licens/grönt kort för att åka på en Clear Round?
Om du med CR menar typ Pay & Jump och inte en clear round-klass i en Lokal tävling så är svaret nej. Grönt kort kan förekomma att det krävs, då står det i inbjudan (ovanligt tror jag).

- Hur ska man bete sig på en hopptävling/Clear round? Måste man alltid ha träns på, och är det i så fall okej att ha en Grimma över tränset för att slippa leda i bett?
Det finns inga "regler" som gäller på en P & J såsom på Lokal tävling, utan arrangerande klubb bestämmer hur allt ska fungera och du måste följa dessa regler som ska stå i inbjudan om det är något speciellt. Men att leda hästen i grimma (även om det är träns under) är klart olämpligt.

- Hur ofta hoppar ni med era hästar, och vilken höjd, för att de inte ska bli överansträngda eller skadade? Min häst är van vid tuff träning, men den har innan alltid skett på marken ;-)
Det beror på hur vältränad din häst är och hur krävande hoppträningarna är - rådfråga din tränare som vet bättre hur ni jobbar/är.

- Vad ska man ha för kläder på en Clear round? Räcker det med "hel-och-ren"? Eller ska man pimpa upp sig mer?
Hel och ren.

Tänk på att en träningshoppning är just en träning, inget annat. Så gör ingen stor sak av det utan det är som en träning där du inte fått prova på banan innan du ska hoppa den.

Senast ändrad:

Tack båda två! :bow:

Rådfrågade min tränare igår om stigbyglar, och hon svarade att plaststigbyglar är säkrare än vanliga i alla fall. Drömmen är så klart sviktande men jag får nog lugna mig i shoppingträsket lite >_<

Verkar som att det blir en Pay and Jump om lite mer än en månad, i Gråbo!

Va kul! :) Min pålle är ju 22 nu och jag pluggar + har familj så vi åker inte ut på något sånt längre :( Men jag kanske ska kolla efter nåt kul att hitta på ändå, för pigg är han gammelmannen! :)

Ja herre gud, jag tycker att JAG har lite tid, och då har jag inte familj...
Men jag är redan jättenervös inför att åka iväg och hoppa! Men å andra sidan har jag alltid drömt om det, så då är det väl bara att köra... :P

- Jag har funderat på att köpa stigbyglar i plast, eftersom de få jag hittat i mässing är både dyra och lite klumpiga, men räknas plaststigbyglar som säkerhetsatigbyglar? Hur viktigt är det att ha? Tex de stigyglarna med stötdämpning är inte klassade som säkerhetsbyglar, eller?
Svar: De klassas nog inte som säkerhetsstigbyglar, med tanke på att du kan fastna i dem lätt om du faller av! Säkerhetsstigbyglar brukar ha någon form av grej som sprätter upp om du faller av ex. gummisnodd, fjäder osv.

- Hur gör ni med eftergift över hindret? Jag har sett på filmer när jag hoppar att jag är dålig på att ta fram handen ordentligt MEN jag drar absolut inte i tyglarna! Behåller en mjuk kontakt över hindret men ger kanske ingen direkt slak tygel. Är det okej? Känns som att det istället kan bli ryckigt när man efter hindret behöver plocka upp hästen snabbt igen. Har inte fått någon tillsägning av min tränare men vill som sagt höra flera åsikter!
Svar: Svårt att säga då man inte sett dig rida :) Men att ha mer kontakt med munnen över låga hinder är ju okej! Så man känner att man har kontroll. Men om du börjar hoppa högre kanske det är bra att låta hästen hoppa utan att ha någon som håller i munnen och dylikt!

- måste man ha medlemskap/licens/grönt kort för att åka på en Clear Round?
Svar: Ingenaning, bor inte i Sverige ;) Kolla TR! Eller fråga din ridlärare!

Svar: Som sagt bor inte i Sverige, men så som jag sett det måste du alltid lasta ut hästen i träns för att du som sagt måste ha träns på när du anländer till tävlingsplatsen! Fråga ridlärare eller kolla TR ;)

Svar: Jag hoppar ca. 2 gånger i veckan :) En gång kan det vara lite lättare hoppning andra gången mera bana och högre höjder! Träna alltid lågt tills du har full kontroll, travhoppa, studsa och rid cavaletti är en bra början ;)

Svar: Hel och ren :)

- Jag har funderat på att köpa stigbyglar i plast, eftersom de få jag hittat i mässing är både dyra och lite klumpiga, men räknas plaststigbyglar som säkerhetsatigbyglar? Hur viktigt är det att ha?

Det är en billig livförsäkring att ha en säkerhetsstigbygel. Inget måste, men har man sett ryttare hängandes längs en hysterisk häst inser man snabbt att det är rätt bra att ha.

Tack! :bow:

Krocket- Absolut! Jag har inga ambitioner att hänga eter en häst, just därför vill jag ha säkerhetsbyglar! Jag ska kolla upp detta med plast nogrannare innan jag köper något. Men jag har inte hittat ett enda par säkerhetsatigbyglar i mässing! :S

Insåg nu att det jag skrev först kan låta som att jag inte är så noga med säkerhetsstigbyglar, men så är alltså inte fallet! Jag är både osäker och nybörjare när det gäller hoppning och då ska säkerheten givetvis komma först! :)

Det är jättebra att du tänker på din egen säkerhet. Jag hade önskat att fler ryttare gjorde det. :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Sootie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar