Hjälp en hudnoob!

Jag använder dagkräm som smörjs på efter dusch eller om ansiktet känns torrt, för mig är det viktigt att det är på tub istället för burk annars är jag inte kinkig alls.
Tub för att då slipper man ha ner fingrarna i krämen.

Annars så är det bara att byta örngott ofta så håller sig min hy fri från finnar.

Jag använder rengöring och dagkräm från Loreal som funkar bra på min hy.

Jag började med en Face Toner för ett par år sen och har fått mycket, mycket färre finnar. Kan nog räkna de jag fått på en hand. Jag har aldrig haft några problem med dålig hy men ändå märkt en klar förbättring med Face Toner. Nu har jag en från The balm men har även testat en från The Body Shop, båda har funkat lika bra.

Även om bodyshop-tanten upplyste mig om att torr hy kan vara farligt, man kan få rynkor! :eek: För rynkor är ju det farligaste en kvinna kan råka ut för :grin: :banghead:
Ja men akta dig för rynkorna!! :devil:

Nä skämt åtsido, jag får också småplitor och "oren" hy i en viss del av menscykeln. Det jag gör då är att använda barnängens tvål enbart på utsatta områden och behövs det smörj så använder jag lite i taget av nivea (den feta) tills huden är mätt.
I vanliga fall är det ljummet vatten och en frottéhandduk som gäller. Kul förresten att läsa att det var fler som bara använder det :up:. Jag har typisk svensk blandhy med torra partier och feta partier :crazy:
Btw, jag är strax "mitt i livet" och har inga rynkor "än"... ;)

Min hy har varit riktigt trevlig sedan jag började använda Nivea Soft hudkräm. Kostar ca 35 kr för en stor burk - som räcker länge - från mataffären. Ibland är inte det dyraste det bästa....

Dom har massor. :eek: Så det är svårt att välja.

AHA och BHA är exfolierande. Jag har gel versionerna så det används mer som ett serum.

AHA hjälper till att bleka mina ärr, BHA rensar upp orenheter i porerna.

Så jag tvättar ansiktet, lägger på antingen AHA eller BHA när min hy är torr, sedan på med en mycket återfuktande kräm! Glömmer aldrig solskydd heller - det är typ nyckeln till bättre hud på lång sikt. :)

Nu har jag googlat lite och det verkar alltså vara kemisk exfoliering som man inte skrubbar utan bara lämnar på huden? Har alltid trott att exfoliering är samma sak som skrubb så blev förvirrad med alla olika serum osv :p

Men tack för guidning i djungeln! :)

Mitt bästa tips är att ansiktet vill ha "obekvämt kallt" vatten innan det får någon form av kräm eller smink på sig. Samma sak gäller håret och hårbotten :)

De flesta vanliga ansiktskrämer innehåller i princip samma grund. Sedan jag läste en artikel om att flera hollywood-skådisar helt dissar dyra produkter och bara kör på med vanliga Nivea i blå burk så gör jag också det och min hud har väl aldrig varit så nöjd med mig förut :D

Ja jag lånade rubriken :angel:

Var inne på Body shop idag och blev (nästan handgripligen) nertryckt i en stol för hudanalys, vilket innebar att trycka en pappersbit mot två ställen på mitt ansikte och berätta att jag har torr blandhy :confused:Sedan fick jag tre produkter rekommenderade för mig, ansiktstvätt, dagkräm och nattkräm.

Jag har alltid tyckt att hudvård är mestadels humbug, företagen lurar på (kvinnor) att köpa tio olika dyra krämer fast huden egentligen mår bäst av att vara ren och ostörd. Har jag fel? Finns det någon poäng med att använda massa produkter om man inte har total katastrofhy? Kommer mina enstaka finnar magiskt försvinna om jag köper ansiktsprodukter för 500 spänn istället för random bodywash?

Hudvård är inget humbug - även läkare arbetar med hudvård på sjukhusens hudkliniker. De tar inte bara hand om hudcancer och psoriasis.

Huden är kroppens största organ och är till för att skydda din kropp. Just ansiktet är extra utsatt för sol, väder och vind som påverkar åldrandet av huden eftersom resten av kroppen är skyddad av kläder. Därför kan ansiktet behöva lite extra vård och omsorg.

Hudens Ph-värde ligger runt 5 och det är därför man inte ska använda vanlig tvål i ansiktet då de ofta ligger på ett mycket högre Ph-värde som torkar ut huden. Man ska använda en skonsam rengöring anpassad till din hy. Ansiktsvatten tar bort de sista resterna av orenheter och kalk från vatten, återställer även hudens fuktbalans och drar ihop porerna. Dagkräm med solskyddsfaktor används just på dagen - då huden behöver fukt. På natten återhämtar sig huden och då ska man använda en nattkräm som ger huden näring.

Om det är dyra eller billiga produkter spelar inte så stor roll. Att hudvårdsprodukterna passar din hy är det viktigaste och att du trivs med dem.

/Lizzie

Jag rengör mitt ansikte med rengöringslotion, inga dyra grejer, men passar torr och känslig hy. Skrubbar kanske någon gång i månaden med en sån mild för ansiktet. Sen handlar det mest om fukt och att skydda mot solen. Så dagkräm för dagen. Lite fetare nattkräm för natten. Dagkräm har spf, annars blir det tillägg med solkräm. Dyrare produkter är inte alltid bättre. Jag får utslag av flertalet dyra och fina produkter, men vanlig nivea går fint. Kör L300 (finns på apoteken) som ögonkräm, typ den enda jag tål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka