Hjälp en hudnoob!

lilstar

Trådstartare
Ja jag lånade rubriken :angel:

Var inne på Body shop idag och blev (nästan handgripligen) nertryckt i en stol för hudanalys, vilket innebar att trycka en pappersbit mot två ställen på mitt ansikte och berätta att jag har torr blandhy :confused:Sedan fick jag tre produkter rekommenderade för mig, ansiktstvätt, dagkräm och nattkräm.

Jag har alltid tyckt att hudvård är mestadels humbug, företagen lurar på (kvinnor) att köpa tio olika dyra krämer fast huden egentligen mår bäst av att vara ren och ostörd. Har jag fel? Finns det någon poäng med att använda massa produkter om man inte har total katastrofhy? Kommer mina enstaka finnar magiskt försvinna om jag köper ansiktsprodukter för 500 spänn istället för random bodywash?

Var inne på Body shop idag och blev (nästan handgripligen) nertryckt i en stol för hudanalys, vilket innebar att trycka en pappersbit mot två ställen på mitt ansikte och berätta att jag har torr blandhy :confused:Sedan fick jag tre produkter rekommenderade för mig, ansiktstvätt, dagkräm och nattkräm.

Jag har alltid tyckt att hudvård är mestadels humbug, företagen lurar på (kvinnor) att köpa tio olika dyra krämer fast huden egentligen mår bäst av att vara ren och ostörd. Har jag fel? Finns det någon poäng med att använda massa produkter om man inte har total katastrofhy? Kommer mina enstaka finnar magiskt försvinna om jag köper ansiktsprodukter för 500 spänn istället för random bodywash?
Om du är nöjd som du är tycker jag inte det finns anledning att köpa massa nya dyra produkter.
Jag har alltid haft känslig hud.
Det viktiga för mig är
1-inte duscha innan jag går ut utan duscha på kvällen och inte morgonen
2- inte tvätta ansiktet varje dag/låta vila från smink ibland
3- använda vissa produkter som funkar och då är vissa billiga och vissa svindyra

Med andra ord- man får pröva sig fram.
Men jag skulle aldrig kunna använda ansiktstvätt, dagkräm, nattkräm varje dag. Det klarar inte mitt ansikte. Även om det är dyra milda produkter

Du har inte fel.

Body shops skitgrejjor får min hud att gråta blod (Ja, den spricker och blöder...)

Jag skulle dock aldrig använda bodywash i ansiktet då det ofta innehåller en massa skit.

Jag kör med milda rengöringsprodukter och en fet kräm som återfuktar bra. Sen så använder jag AHA och BHA för att hålla huden ren och för att få bort röda märken efter finnar.

De vill sälja. Jag tycker det kan vara skönt att smörja mig i ansiktet när det känns torrt, då använder jag oftast kokosolja. Jag tvättar mig med vatten och ibland skrubbar jag bort döda hudflagor med en rivig frottéhandduk. Har du inte ett särskilt intresse av lyxiga hudvårdsprodukter eller problem med hyn hade jag fortsatt som tidigare(möjligen gett fan i att använda random bodywash i ansiktet och kört med bara vatten).

Jag vill gärna ha en bra ansiktstvål när jag duschar.

Mellan duschar blir det rengöring med ansiktsvatten. Behövs det smörjer jag in, men det är nästan bara efter dusch.

Och förutsättningen är RÄTT produkter, annars får jag utslag och flammor.

Great minds...

Såhär såg min hy ut när jag använde produkter som innehöll skit. Röd, irriterad, enorma porer, sår... etc.
st_zps2a9417f9.jpg

Såhär ser min hy ut när jag använder produkter som inte innehåller skit.
MsS5gcS_zpsbrxpjhs4.jpg

(Jag har inget smink på huden på nya bilden. Enbart maskara, ögonbryn och läppar. Huden är helt ren.) Just nu ser jag ut som på bilden ovan då jag provade en ny hudvårdsprodukt. Yay.... not so much.

Jag är jättefeg, skulle aldrig våga börja med en hoper krämer om jag var nöjd som det är. Det är så många som har jätteproblem med huden.

Jag använder SJUKT mycket krämer/serum/oljor o.s.v. (japp, alla från TBS) för att jag gillar det, jag tycker det är mysigt att pyssla och "kladda" med olika krämer :D
Kan tillägga att min hy faktiskt mår riktigt bra av det också, men sånt där är ju individuellt Jag gör det heller inte till ett "måste" morgon och kväll utan när jag känner för det, och då gör jag det ordentligt.
Är snustorr i vanliga fall (dessutom väldigt känslig, men jag har kanske bara tur) men sköter jag mig så blir det jättebra.

Det är dock produkter jag väljer själv, jag vet att TBS är extremt "säljiga", men jag vet vad jag vill ha så i övrigt pratar jag bara med dem för att jag kan och för att jag ändå är stammis där :p (dvs jag kan sortimentet och behöver ingen hjälp längre, kommer det in nya produkter ber jag om prover. Sen köper jag om jag vill ha något)

När jag inte orkar laborera med alla produkter använder jag en, en olja som är en blandning av olika oljor och ingenting annat och hon jag köper dem av (eget företag) gör dem själv :)

Kan tipsa om "Wise" hudvård annars. Enda ögonkrämen som hittills verkar fungera för mig.

@Tonto Vad använder du för produkter? :)

Paulas Choice är det som fungerar för mig just nu. Dom är icke irriterande, doftfria, ej djurtestade. Känns väldigt milda för min hy. Dom har ju en jäkligt lång lista på innehåll, men dom fungerar på mig i alla fall.

Clinical ultra rich moisturizer, BHA 2%, AHA 8%, Skin recovery hydrating treatment mask är det som används varje dag. Tvättar oftast bara med lite vatten. Har deras 1% retinol treatment med, har hjälpt mina enorma porer (till synes.)

@Tonto Okej! Jag har funderat på PC men det finns så många produkter att välja mellan så det slutar alltid med att jag blir förvirrad över vad jag ska ha och inte beställer något alls :p

Är inte BHA och AHA skrubb-rengöring typ? Eller har jag missuppfattat?

Dom har massor. :eek: Så det är svårt att välja.

AHA och BHA är exfolierande. Jag har gel versionerna så det används mer som ett serum.

AHA hjälper till att bleka mina ärr, BHA rensar upp orenheter i porerna.

Så jag tvättar ansiktet, lägger på antingen AHA eller BHA när min hy är torr, sedan på med en mycket återfuktande kräm! Glömmer aldrig solskydd heller - det är typ nyckeln till bättre hud på lång sikt. :)

Ä

är rysligt dåligt påläst på hudvård men använder en billig nattcreme från apoliva + differin (receptbelagd acnekräm). Differin i pannan, nattcremen på kinderna. Har inte så känslig hy, men får lätt acne, och blir gärna lite torr efter (kvälls)dusch. Som parentes borde differin även ha en antirynkeffekt, är dock osäker på om den är bevisad för just adapalen som är differens verksamma substans, men den är bevisad för ämnen med liknande verkningsmekanism för adapalen. Den stora grejen som håller acnen i princip helt stången är dock p-piller, jag har yasmine men även desolette, yaz och yasminelle har ofta samma effekt :)! Så det kan vara ett tips om du vill ha ett preventivmedel, men lite ökad propprisk finns ju såklart där.

Inte ofta buke är såhär enat :p

Så om man skulle byta ut "random bodywash" till något bättre, vad rekommenderar bukegurun?
Mitt problem om jag nu har ett är att jag får finnar men har inte särskilt fet hy. Behöver något för att tvätta bort smink, sminklösa dagar tvättar jag oftast med vatten och skrubbar rent ansiktet med handduk (byter handduk ofta).

Jag vet att finnarna följer menscykeln, men är inte intresserad av hormonella preventivmedel. Som värst ser jag ut ungefär som på Tontos första bild eller kanske lite värre, så det är ingen katatrof direkt. Även om bodyshop-tanten upplyste mig om att torr hy kan vara farligt, man kan få rynkor! :eek: För rynkor är ju det farligaste en kvinna kan råka ut för :grin: :banghead:

Inte ofta buke är såhär enat :p

Så om man skulle byta ut "random bodywash" till något bättre, vad rekommenderar bukegurun?
Mitt problem om jag nu har ett är att jag får finnar men har inte särskilt fet hy. Behöver något för att tvätta bort smink, sminklösa dagar tvättar jag oftast med vatten och skrubbar rent ansiktet med handduk (byter handduk ofta).

Jag vet att finnarna följer menscykeln, men är inte intresserad av hormonella preventivmedel. Som värst ser jag ut ungefär som på Tontos första bild eller kanske lite värre, så det är ingen katatrof direkt. Även om bodyshop-tanten upplyste mig om att torr hy kan vara farligt, man kan få rynkor! :eek: För rynkor är ju det farligaste en kvinna kan råka ut för :grin: :banghead:

Sluta använda random bodywash och skrubba inte ansiktet med en handuk. :p Ang. vad för rengöring så får man nog prova sig fram tyvärr. Det som fungerar på mig kan vara värdelöst för dig!

Om du har torr hy så får du troligtvis finnar för att huden försöker återfukta sig. :)

Jag vet inte om jag har torr hy egentligen. Det är vad säljtanten sa men det var typ en timme efter tvätt med random bodywash så kan tänka mig att det var torrt just då.

Jag använder en rengöring från Khiels som heter Ultra Facial Cleanser. Kostar runt 200 kr. Den är oljebaserad och funkar bra för min hy som är ganska torr och känslig. Den torkar inte ut huden som en del produkter gör. Jag smörjer dock alltid efter rengöring ändå, har torr hy och får lätt exem/flagnande hy annars oavsett rengöring.

Men det är ju individuellt vad som passar bäst och finns också flera produkter som funkar. Du kan ju alltid fråga i butiken. Det mesta lär ju vara bättre än random bodywash i alla fall:up:

Jag vet inte om jag har torr hy egentligen. Det är vad säljtanten sa men det var typ en timme efter tvätt med random bodywash så kan tänka mig att det var torrt just då.

Klart du blir torr om du använder random bodywash. :p Men hur tycker du själv att hyn känns?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka