Hjälp! Det rycker i ögat!

Jojo

Trådstartare
Hej. Jag har fått ett litet bekymmer som stör mig nåt otroligt. O_o
Mitt öga, eller rättare sagt nedre ögonlock på vänster ögat, rycker ständigt! Det slutar i någon minut ibland för att sedan börja rycka igen. Det har nu hållit på så sedan söndagkväll (alltså hela 4 dygn nu). Konstant! Det känns lite obehagligt och jag har noll kontroll över det. Jag kan se hur det rycker när jag tittar mig i spegeln, det lixom drar med sig ögonfransarna mot näshållet, så att säga.

Att tillägga är väl att jag tror det kommer från att jag körde långt i söndags utan solglasögon, då det var väldigt vackert väder. Kan kommit av den anledningen.
Det verkar heller inte som att det är på väg att lugna ner sig. :(

Men hur gör jag för att bli av med det?? Någon som varit med om samma sak? Kommer det att gå över?
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Om det inte har med solen att göra mer än om du kisat kanske det är en nerv i kläm? försök att massera eller så om det nu går.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

När jag hade det senast, var det en stressfaktor. Gick väl i två veckor innan livet blev lugnare och stressen/ryckningarna försvann.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Jag får sådant när jag har sovit ännu mindre än vanligt eller om jag är väldigt stressad. Det brukar gå över efter några dagar eller någon vecka.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Jag får så ibland av okänd anledning, kan vara från ett par timmar- ca en vecka.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Testa att sova mer än du förmodligen gjort senaste tiden. Hade så för några veckor sen men googlade runt efter svar och fann att sömn ordineras i första hand hur drygt det än må vara.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Jag får det så ibland när jag är väldigt trött/ansträngt mig mycket. Ibland rycker ögat, ibland ett ben, arm eller annan kroppsdel. Det har gått över av sig själv på mig :)
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Svarar alla:
Vad skönt att veta att det är något övergående och att jag inte är ensam om detta. Jag har vid närmare eftertanke sovit mindre än vanligt. Som tur är tar jag semster idag och 4 veckor framåt, så då ska jag nog sova i kapp! :)

Twihard: Massera ögat? Hur gör jag då menar du? Har provat att trycka och gnugga lite med fingret, och dra ögonlocket långt åt sidan, men det blir inte bättre av det.
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Har hört någonstans att ryckningar ibland kan bero på magnesiumbrist, så jag dricker magnesiumbrus när det rycker någonstans och för mig funkar det.
Om det då beror på placeboeffekten eller om det fungerar "på riktigt" kan jag inte svara på, men det slutar i alla fall rycka = jag är nöjd ;)
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Har hört någonstans att ryckningar ibland kan bero på magnesiumbrist, så jag dricker magnesiumbrus när det rycker någonstans och för mig funkar det.
Om det då beror på placeboeffekten eller om det fungerar "på riktigt" kan jag inte svara på, men det slutar i alla fall rycka = jag är nöjd ;)

Magnesiumbrist säger du. Tur att du har hittat en lösning som funkar för dig! :)
Men jag äter en "En-om-dagen-tablett" med magnesium i, så jag hoppas att det inte är det. :p

Inne på femte dygnet nu, börjar vänja mig med ryckandet. Men det vore fantastiskt bra om det kunde ge med sig nån gång! :D
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Ja typ så, alltså inte massera i ögat men runt om i huden försiktigt liksom - fast jag vet inte tänkte bara att det kanske funkar :)
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Sova mer är nog klokt.

Sedan tänker jag på kopplingen mellan kramp - uttorkning.
Kanske är helt ute och cyklar, men tänk på att få i dig tillräckligt med vatten!
 
Sv: Hjälp! Det rycker i ögat!

Tack, jag dricker nog dåligt och det ska jag bättra!

Verkar dock som om det var sömnen det hängde på. Sov i natt ca 11(!) timmar och ryckandet har börjat avta under dagen. :) Så en rejäl nattsömn till så kanske det slutar helt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp