Hjälp att tyda analysen!

W

Warmia

Då jag inte är alls insatt i detta med analys skulle jag vilja ha lite komentarer om detta är ett värdelöst höenselage eller vad jag bör tänka på. Hästarna går på fri tillgång och är 3år och uppåt. Detta är 2a skörd och första tog vi som hö dock utan analys.

Torrs 61%
smrp 42 g/kg foder
energi 6.6 mj/kg foder
råprotein 106 g/kg torrs
smrp 68 g/kg torrs
energi 11 mj/kg torrs

Sv: Hjälp att tyda analysen!

gratulerar till ett grovfoder där du inte behöver ge något kraftfodertillskott utan kan skyffla i dem så mycket som behövs för att de ska ha ett bra hull och orka med det arbete du vill att de ska utföra. :)

Kan bara hålla med ameo. Kvoten smrp/MJ är 6,36. ( smrp 42/Mj 6,6 = 6,36) Idealet är ju 6. Du kan alltså vara lugn och ge endast hösilage.
Du fick ingen analys på mineralerna?

Vad kul!!
Todde jag inte när det var en andra skörd och taget i september.
Fick inga resultat på mineraler, kanske glömde kryssa i nått.

Det behöver inte alls vara sämre värden i ett hö för att det är andraskörd (snarare tvärt om) eller för att det är slaget i september (septemberhö kan vara minst lika bra som junihö!)

jag lånar tråden och frågar om min analys. (slippa starta en tråd till)
om jag räknat rätt så är kvoten alltså 5.4

ts 84%
smrp 37. kg foder
mj 6.8 kg foder
är detta uselt?

jag behöver alltså lägga till protein om jag fattat rätt?

Du bör lägga till lite av något kraftfoder för att täcka proteinbehovet utan att det blir ett alltför stort energiöverskott.
Det duger förmodligen med havre eller något annat "standard-foder".

havre kan ja inte ge, o korn får han gallor av.
jag funderar på eggersmanns seniormusli som har värdena
smrp 80 mj 11

kan det bli bra tro?

Kan säkert funka, det är ju bara beroende på vilken mängd du ger.

Du kanske får passa 3-åringen lite. Det kan vara så att den kan behöva lite mer proteiner/energi än vad den får i sig via höt. Samma sak om du har en häst som är äldre, de kan behöva lite mer proteiner/energi än vad höt räcker till.

Men du har som sagt mycket bra grundvärden. Grattis.

Mvh

Tora

japp, 1 kg minst får jag nog ge...

tack för hjälpen

Ja innan jag hade analysen så fick hon 2,5kg havre, 2L betfor, 500g korn men ska minska detta nu och se vad som händer hon har varit rund och fin hela tiden så jag tror hon är lätt att hålla i hull!

Om det är något som är sämre med en andraskörd är det oftast energin som kan vara lägre, då energihalten är lite beroende av antalet ljusa soliga timmar. Med andra ord så är det vanligt att en andraskörd har högre kvot smb rp/MJ.
Mängden fibrer kan också vara sämre i en andra/tredjeskörd än i en förstaskörd.

kan ingen hjälpa mej lite med mina analys??

Torrsubstans: 84%
Råprotein: 87g/kgTs
Smältbart råprotein: 50g/kgTs
OE(Omsättbar Energi): 9,1MJ/kgTs
Hästberäkningar:
Råprotein: 73,1 g/kg Foder
Smältbart Rp: 42,3g/kg Foder
OE: 7,6 MJ/kg Foder

Tack på förhand:)

gratulerar till ett grovfoder där du inte behöver ge något kraftfodertillskott utan kan skyffla i dem så mycket som behövs för att de ska ha ett bra hull och orka med det arbete du vill att de ska utföra. :)

Jag vet inte om jag håller med. Unghästar som går på fri tillgång på hö, ska ha en kvot på minst 7....detta är ju bara lite lägre så det är säkert ingen fara. Ridhästar däremot ska ju ligga på 6.

Det är iallafall vad jag lärt mig, men är jätte tacksam för en rättning om det är fel...

Hjälp mig med ameo!!
Jag har nyss köpt ett föl. Har analyserat mitt hö och fick följande resultat:
TS 84%
smbråpr 48 g/kg foder
energi 8,1 MJ/kg foder
kalcium 4.7 g/kg foder
fosfor 1,8 g/kg foder
magnesium 1,6 g/kg foder
kalium 16.7 g/kg foder

Jag hade för övrigt tänkt ge honom krafft Groov 90 samt mineraler och lite betfor. Låter det vettigt?
Väldigt tacksam för svar...:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka