Hjälp att tolka provsvar

Rhodugune

Trådstartare
Hej Buke, var till doktorn för ett tag sen för att jag känt för mig onormalt hänging, har bla haft yrsel, feber som kommit och gått de senaste månaderna utan att jag blivit bättre.

Nu fick jag svar på proverna som togs och jag har förstått efter att ha kollat på vårdguiden att det är proven på min sköldkörtel som gav något typ av utslag, så jag hoppas att det är någon bukare som kan förklara lite närmare vad det kan visa på?
Vad kan hända om mitt TSH-värde inte förbättrats om 2 månader?

Så här står det i brevet jag fick hem:

Senaste lab- prover den 16/6 visar TSH-värde på 4,90, referens 0,4-3,7 och normalt fritt T4.

Och att nya sköldkörtel prover beställs om två månader.

Kan tillägga att jag uppskattar svar väldigt mycket, för jag hade inte väntat mig att något av proven skulle komma tillbaks och säga att inte allt såg bra ut.
Så nu nojjar jag över det här eftersom jag ska börja ett basår på universitet till hösten och ligger mitt i en flytt och känner mig så stressad eftersom jag inte vet vad det här kan innebära riktigt.

Hej Buke, var till doktorn för ett tag sen för att jag känt för mig onormalt hänging, har bla haft yrsel, feber som kommit och gått de senaste månaderna utan att jag blivit bättre.
det är proven på min sköldkörtel som gav något typ av utslag

Vad kan hända om mitt TSH-värde inte förbättrats om 2 månader?

De symptomen har troligtvis inget med sköldkörteln att göra dock, då yrsel och feber inte är typiska symptom på problem med den. Däremot kan ju säkerligen en virusinfektion i kroppen göra att den också påverkas.

TSH är inget värde som ligger konstant, utan det varierar och om värdet inte förändrats på 2 månader, så kan det ju hända att de provar att sätta in medicin för sköldkörteln, för att se om det gör någon skillnad.

Tillägg; OM det skulle vara så att sköldkörteln inte funkar som den ska så är det inget som är direkt farligt och dessutom är tämligen lättbehandlat med medicin, så livet går att leva helt som vanligt även om det är så.

Som gravid ligger mitt tsh på ungefär samma som ditt. Inget händer förutom att jag äter levaxin. Antar att du får samma och att dehöjer dosen ominte värdet sjunker.

De symptomen har troligtvis inget med sköldkörteln att göra dock, då yrsel och feber inte är typiska symptom på problem med den. Däremot kan ju säkerligen en virusinfektion i kroppen göra att den också påverkas.

TSH är inget värde som ligger konstant, utan det varierar och om värdet inte förändrats på 2 månader, så kan det ju hända att de provar att sätta in medicin för sköldkörteln, för att se om det gör någon skillnad.

Tillägg; OM det skulle vara så att sköldkörteln inte funkar som den ska så är det inget som är direkt farligt och dessutom är tämligen lättbehandlat med medicin, så livet går att leva helt som vanligt även om det är så.

Tack för ditt svar, det lugnade mig, som sagt blev jag nojjig eftersom jag inte vet alls vad det här kan innebära och jag vet inte heller varför doktorn jag träffade också ville att jag skulle ta sköldkörtel prover eftersom det var för trötthet, yrsel och feber som jag sökte nu när jag förstår att det inte har med sköldkörteln att göra.

Som gravid ligger mitt tsh på ungefär samma som ditt. Inget händer förutom att jag äter levaxin. Antar att du får samma och att dehöjer dosen ominte värdet sjunker.

Tack, då vet jag att det kanske blir så, det känns lugnade och jag får läsa på om levaxin för det vet jag inte så mycket om mer än att en del äter det vid problem med sköldkörteln.

Tack för ditt svar, det lugnade mig, som sagt blev jag nojjig eftersom jag inte vet alls vad det här kan innebära

Som sagt, OM det skulle visa sig att den behöver hjälp för att fungera fullgott, så medicinerar man och lever livet helt som vanligt. Det är inget direkt farligt som händer om den trasslar, så du kan sova lugnt :)

Tack igen, jag är väldigt känslig för förändringar och behövde verkligen veta vad det kan innebära för mig om mitt andra TSH-värde fortfarande är för högt, särskilt nu när jag ska börja en för mig väldigt krävande utbildning.

Jag har troligen gått med dåliga värden på sköldkörteln i många år men inget som egentligen märkts av. Prover som togs av annan anledning visade att jag led av hypotyreos och hashimotos. Hoppla. Medcineras nu men märker ingen större skillnad. Möjligen tröttare än normalt förut men vad har man att jämföra med ?. Utbrändheten var troligen följden.
@Rhodugune , bra att de kollar innan utbildningen börjar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fick precis hem provsvaren, mitt TSH ligger på 0.36 jämfört med 2017 då det låg på 0.19. (referensintervall 0,4-4) T4 ligger på 14...
Svar
4
· Visningar
810
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka