Hjälp att hålla vikten...nere

allahemma

Trådstartare
6-åringen har vilat i ca 5 veckor och ska sättas igång. Har under viloperioden ätit hö 10- 12 kg (smb rp 28, energi 8) och Krafft Muskel då det fattas ca 300 gram smältbart....den är trind!! Vilket jag tycker är tråkigt, trodde att jag skulle kunna fodra hur mycket som hellst av ett hö med dessa värden. Den skulle äta mer om den fick. Tar jag bort proteinet dvs Krafft Muskel blir det för stort "proteinhål".....nu när den ska sättas igång hade jag gärna lagt på foder.....men den är som sagt för rund. Vad gör man?

Sv: Hjälp att hålla vikten...nere

8 MJ (är det /kg vara eller /kg TS?) är inte speciellt lite. Så kan mycket väl tänka mig att den blir lite rund.

Tycker absolut inte du ska ta bort Muskel. Den lär behövas när du börjar rida igång. Ändra ingenting. Det mesta kommer säkert försvinna nu när du sätter igång den.

nu när den ska sättas igång hade jag gärna lagt på foder.....men den är som sagt för rund. Vad gör man?
DÅ undrar jag - varför vill du lägga på foder? Är det inte mer än känsla hos dig, än att hästen behöver det?

Sätt igång hästen först, lägg på foder sen när den tappat sitt överskottshull - OM det behövs.

Är det något du ska lägga till när du börjar rida hästen igen så är de mer muskel. Är den redan rund så behöver den ju absolut inte mer energi alltså inte mer hö.

Det är förstås en känsla hos mig.....men jag låter bli att lägga till foder så länge den är för rund. Extra protein behövs ju...och med det följer ju alltid en del energi tyvärr. Men det är osunt att vara överviktig, framför allt senare när den ska ut och hoppa igen

Att en häst blir "matt" av protein, visst är det typ gammalt travhäst snack? Som inte stämmer? Eller?

Att en häst blir "matt" av protein, visst är det typ gammalt travhäst snack? Som inte stämmer? Eller?

Alldeles säkert gammal skröna. Om hästen får det den behöver är det inga problem. Du kan ju alltid byta ut en del muskel mot lusern.

Hej!

Min blir snarare piggare av protein, fast det beror mest på att hon blir trött när hon inte får tillräckligt :-)

Jag hade inte matat hästen mer förrän den gått ner i vikt :-)

/Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar