Hjälp att beräkna stallhyra

Inka-90

Trådstartare
Jag har idag fått förfrågan om jag vill hyra ut 2st stallplatser. Men det svåra är ju att beräkna på vad jag ska ta i hyra.
Ni som hyr ut stallplatser hur har ni räknat? och hur mycket tar ni? vad ingår i hyran?
Jag har ju då eget stall, tar in eget hö och köper halm av en släkting för en väldigt liten summa.
Vi bor på landet med mycke ridvägar och vi kommer till sommaren att anlägga en 20*60m ridbana med belysning.

Ni kan väl dela med er utav era tankar.

Sv: Hjälp att beräkna stallhyra

Kolla vad andra tar...
Annars räkna på en kallhyra på 500-800kr/mån.
Hösilge ca 2.50-3.00 kr/kg
Halm 20kr/bal!

Lycka till!

Tyvärr finns det inte så många som hyr ut stallplatser här, finns en anläggning 5km ifrån, men de har ridhus o solarie och laserbehandling o hela köret så de kan man ju inte jämföra med.

Sen är det en kompis så jag vill inte ta ut något överpris.

Det beror ju på om du vill ha betalt för ditt arbete, eller ska ni hjälpas åt? För själva stallplatsen: räkna ihop alla kostnader du har för stallet på ett helår. Dvs; el, staket, reparationer, sopborstar o annat, gödselhantering, vad ridbanan kostar i snitt per år, maskiner för att sköta ridbana, ev ränta osv. Dela detta på antalet boxar och du har årskostnaden/box. Vad gäller foder och strö kan du ju antingen ta betalt för det som går åt med lämpliga kilopriser, eller ange en klumpsumma. Tänk på att det kostar en del att ta in o förvara foder även om du får det billigt. Om inte i pengar så iaf i tid. Lägg sen till ev arbetskostnad för din tid. Om ni inte tänker hjälpas åt med arbetet förstås. Och om du vill ha en förtjänst på det hela, lägg till för det också.

hej hej!! Nu är väl kanske inte mitt svar det bästa, men kan kanske hjälpa något.
Jag har tre egna hästar i stall om 7boxar.
Har en som ska inakodera sina 3hästar hon mig.
Jag hade först tänkt mig 500kr i mån /box och häst, för insläpp, utsläpp, 4fodringar och täckesbyte. ingen krafft, hö eller halm ingår.
Men då hon har hästarna på egen mark och även kommer släppa ut och morgonfodra, så betalar hon 250kr mån /box och häst.

Sen har mina svärföräldrar häst här ute oxå.
den betalar don 200kr/mån för enbart box, insläpp, utsläpp, fodringar och täckesbyte.
Men nu är det ju familj... :D
dock så hjälper dom mig med mina hästar när jag ber om det, så det är snarare byte av tjänster, men då jag inte har svårt att hitta inacoderingar till mitt stall, så vill jag ha dessa summorna i mån (oavsett sommar som vinter) för att hålla boxen.
Jag har 7hektar kuperade hagar, sommarhage, ridbana och bra hästhållning.
Jag bestämde redan innan jag fick inakoderingar att jag inte kommer lägga ihopa stallhyran så kallat inclusive allt..
Då halm och höpriser skiljer sig så mycket efter säsong, och värdena kan förändras mycket från år till år (tex. när värdena är jätte bra så äter min ca 7-8kg hö/dag, men det sämsta jag haft fick hon ha 12-14kg/dag), så kan förbrukningen bli väldigt olika, och då finns det en risk att jag går förlust.

Men köpa hö och halm kan man göra av mig om man vill. Då för 2kr/kg -Hö, och 0.50kr/kg - Halm.

Det beror ju på om du vill ha betalt för ditt arbete, eller ska ni hjälpas åt? För själva stallplatsen: räkna ihop alla kostnader du har för stallet på ett helår. Dvs; el, staket, reparationer, sopborstar o annat, gödselhantering, vad ridbanan kostar i snitt per år, maskiner för att sköta ridbana, ev ränta osv. Dela detta på antalet boxar och du har årskostnaden/box. Vad gäller foder och strö kan du ju antingen ta betalt för det som går åt med lämpliga kilopriser, eller ange en klumpsumma. Tänk på att det kostar en del att ta in o förvara foder även om du får det billigt. Om inte i pengar så iaf i tid. Lägg sen till ev arbetskostnad för din tid. Om ni inte tänker hjälpas åt med arbetet förstås. Och om du vill ha en förtjänst på det hela, lägg till för det också.

Bra! Tänk om fler stallägare kunde räkna. Så kanske priserna inte skulle "dumpas" av så många. Man måste göra en riktig budget, precis som du beskriver ovan. Om man nu inte har ett hav att ösa ur och är villig att sponsra andras hästar :) Vore bra om fler lärde sig att ta betalt för de faktiska kostnader man har och dessutom betalt för det jobb man gör.

Om jag skulle ge dej ett råd är det att fundera över vad som är viktigast, inkomsten eller hjälp? Man kan komma överens om billigare hyra mot att hon tar hela stallet vissa dagar, hjälper till med att ta hem maten, under semestrar, sätta upp staket vid behov, osv. Det är jätteskönt även om man är två att veta att nån annan tar stallet så att man är "ledig" i alla fall 1-2 dagar/vecka. Jag hade 1-2 inackorderingar och de allra bästa var dem där vi hade denna överenskommelse, men det var ju pålitligt folk förstås.

Senare kom jag till detta stall just av samma skäl att en kompis som äger stallet kom överens med mej om att vi hjälpte till med stallet ett par dagar och även kunde fodra osv vid behov. Mot billigare hyra. Då behövde hon verkligen det och det var mer värt än större inkomst. Jag var ju van att sköta eget stall så jag var en bra hjälp också självklart, alla nöjda med arrangemanget!
Det är guld värt som stallägare att ha pålitliga personer som man har överenskommelser med, så att man inte måste fråga extra varje gång man behöver hjälp.

Inkomsten är ändå så pass liten från inackorderingar så det man "förlorar" vinner man så mycket i när det gäller tid och stressfaktorer.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag skulle ge dej ett råd är det att fundera över vad som är viktigast, inkomsten eller hjälp? Man kan komma överens om billigare hyra mot att hon tar hela stallet vissa dagar, hjälper till med att ta hem maten, under semestrar, sätta upp staket vid behov, osv. Det är jätteskönt även om man är två att veta att nån annan tar stallet så att man är "ledig" i alla fall 1-2 dagar/vecka. Jag hade 1-2 inackorderingar och de allra bästa var dem där vi hade denna överenskommelse, men det var ju pålitligt folk förstås.

Senare kom jag till detta stall just av samma skäl att en kompis som äger stallet kom överens med mej om att vi hjälpte till med stallet ett par dagar och även kunde fodra osv vid behov. Mot billigare hyra. Då behövde hon verkligen det och det var mer värt än större inkomst. Jag var ju van att sköta eget stall så jag var en bra hjälp också självklart, alla nöjda med arrangemanget!
Det är guld värt som stallägare att ha pålitliga personer som man har överenskommelser med, så att man inte måste fråga extra varje gång man behöver hjälp.

Inkomsten är ändå så pass liten från inackorderingar så det man "förlorar" vinner man så mycket i när det gäller tid och stressfaktorer.

:bow::bow:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 791
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 267
Senast: Lavinia
·
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är... 2
Svar
26
· Visningar
4 300
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 869
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka