Hjälp ang. sårvård.

Tippie

Trådstartare
Hej alla hästkunniga!
Islänningen fick för ungefär 2 veckor sedan ett sår vid h. framben. I "armhålan" om man säger så, vid sadelgjordsstaden ungefär. Det var två bromsbett, som han senare kliade på.
I början så smorde vi in med jodopax. Det har vi gjort enda tills nu. Nu rengör/tvättar vi först med jodopax och tar sedan helosan, enl. ägarens råd.
Igår började han få ganska ont och det blev som en liten böld. Vi försökte och kollade om det gick att klämma ut ngt, men det gick inte.
Idag så gjorde så har jag smörjt in det m. helosan & jodpaxet, som vanligt. Men nu senare idag har det blivit varigt och så, han har fortfarande ganska ont.
Skrittade honom en sväng idag, barbacka såklart. Han var väldigt konstig. Liksom spänd och tramsade, tror ni han hade ont och påverkades av såret?
Skajag fortsätta med helosan & jodopax? Hur kan jag få det att läka fortare?
/T

Hej alla hästkunniga!
Islänningen fick för ungefär 2 veckor sedan ett sår vid h. framben. I "armhålan" om man säger så, vid sadelgjordsstaden ungefär. Det var två bromsbett, som han senare kliade på.
I början så smorde vi in med jodopax. Det har vi gjort enda tills nu. Nu rengör/tvättar vi först med jodopax och tar sedan helosan, enl. ägarens råd.
Igår började han få ganska ont och det blev som en liten böld. Vi försökte och kollade om det gick att klämma ut ngt, men det gick inte.
Idag så gjorde så har jag smörjt in det m. helosan & jodpaxet, som vanligt. Men nu senare idag har det blivit varigt och så, han har fortfarande ganska ont.
Skrittade honom en sväng idag, barbacka såklart. Han var väldigt konstig. Liksom spänd och tramsade, tror ni han hade ont och påverkades av såret?
/T
Sluta genast med både jodopax och helosan! Till sårtvätt använder man antingen tvål och vatten eller koksaltlösning och såret ska inte smörjas in med en massa klet och i synnerhet inte nu i värmen. Luft, luft, luft och en chans att torka upp utan att flugor och smuts kommer åt.

Verkligen inte kladdig Helosan! Det är förmodligen anledningen till att det inflammerat. Det blir ju helt inneslutet med skiten, Helosan ska man inte använda på sår. Det är en mjukgörande kräm. Inte för svårvård.

Nu verkar det redan gått åt pipan, sök veterinär istället för att laborera själva. Det kan bli ännu värre om hästen inte får rätt behandling i den här värmen. Det kanske kan behövas antibiotika.

Hej alla hästkunniga!
/T
Jag blir lite förundrad..du har hållt på med klet och salva i två veckor!?
Utan att se någon förbättring...
Varför har du inte förstått att något är fel förrän nu???

Ring Vetrinär omgående!

Jag blir lite förundrad..du har hållt på med klet och salva i två veckor!?
Utan att se någon förbättring...
Varför har du inte förstått att något är fel förrän nu???

Ring Vetrinär omgående!

Det var i förrgår det började se dåligt ut, annars har vi bara smörjt in med jodopax å koksaltlösning. Idag har det blivit en skorpa, de har blu

Det var i förrgår det började bli varigt, då sa ägaren att jag skulle pröva med helosa. & j.pax. Nu idag är det en skorpa, har tvättat noga med tvål & vatten. Det ena har snart läkt helt.

Har inte smörjt in med salva å sånt i två veckor, det var i förrgår jag började med det, annars har jag bara använt jodopax, tvål å vatten.
Vet. har kollat, vi ska bara fortsätta hålla det rent. Det är inte inflammerat utan det är på god bättringväg.

Pilla så lite som möjligt med såret, tvätta bara om det behövs och låt det läka ifred. Du sitter ju inte och pillar och tvättar hela tiden dina egna sår antar jag, annat än vid behov?

Det var i förrgår det började bli varigt, då sa ägaren att jag skulle pröva med helosa. & j.pax. Nu idag är det en skorpa, har tvättat noga med tvål & vatten. Det ena har snart läkt helt.

Har inte smörjt in med salva å sånt i två veckor, det var i förrgår jag började med det, annars har jag bara använt jodopax, tvål å vatten.
Vet. har kollat, vi ska bara fortsätta hålla det rent. Det är inte inflammerat utan det är på god bättringväg.

Rent kranvatten kan man använda om man inte har tillgång till koksalt, det går lika bra. När det gäller salva så finns det en gel som man kan använda i sår, vet ej om den finns att köpa men veterinärerna har den och brukar gärna lämna ut.

Det är oerhört viktigt att såret hålls öppet och att det läker inifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka