Hjälp 12 årig travare

S

Sofi och Milla

Jag var och provred en 12 årig tjej igår en nordis som tidigare gått på trav, jag fastnade för denna fröken på en gång och kommer nu vara medryttare 5 dagar i veckan på henne. Personen som har henne är en nybörjare och har inte gjort annat med hästen än att suttit upp och ridit i skogen med henne. Alltså hon kan ingenting. Jag själv har aldrig skolat en häst någongåång utan alltid suttit och ridit hästar som är färdigskolade (eller hur jag nu ska uttrycka det)
Kan ni vara så gulliga och ge mig tips om hur jag ska börja jobba med hästen, vad ska jag tänka på och hur gör man för att lära hästen allting?
Ägaren är intresserad utav western och jag kan tänka mig att lära mig western (jag är en gammal dressyrryttare som lyckades ta mig till LA:4 för 7 år sedan, har inte ridit riktigt sedan dess bara några skogsturer emellanåt så man är väl fortfarande ringrostig)
Jag vet att många kommer ge mig tipset att börja rida för instruktör, men vill bara säga att det är något jag tyvärr inte har råd med, så jag vill bara försöka göra det bästa jag bara kan utav situationen. Hästen är annars i mycket gott skick (förutom de torra hovarna, men det kan jag hantera själv ;) )
Ja alla tips välkommnas mycket mycket varmt.

Sv: Hjälp 12 årig travare

Jobba hästen vid handen ett tag, lär den "framåt nedåt" och lägg den grunden du även lär en dressyrhäst. Skillnaden är hårfin;)

Viktigt är ju att hästen ska kunna bära ryttaren korrekt. Skrittjobba mycket sen uppsuttet, lär hästen vad eftergift är, jobba volter, öppna och sluta.

Sen lägger du in korta travinslag och kräver samma form du krävde i skritten. Orkar inte hästen får du backa och ta mer skrittjobb. (rid mycket i skog och mark och utnyttja träden och den okuperade terrängen till att stärka hela hästen).

När hästen orkar bära sig korrekt i trav, rakt som på böjt spår och i förflyttningar är det dags att lägga in galopperna o.s.v.

Lycka till;)

Sv: Hjälp 12 årig travare

TAck snälla rara för svaret, jag ska testa på det här :):):)

Jobba hästen vid handen ett tag, lär den "framåt nedåt" och lägg den grunden du även lär en dressyrhäst. Skillnaden är hårfin;)

Viktigt är ju att hästen ska kunna bära ryttaren korrekt. Skrittjobba mycket sen uppsuttet, lär hästen vad eftergift är, jobba volter, öppna och sluta.

Sen lägger du in korta travinslag och kräver samma form du krävde i skritten. Orkar inte hästen får du backa och ta mer skrittjobb. (rid mycket i skog och mark och utnyttja träden och den okuperade terrängen till att stärka hela hästen).

När hästen orkar bära sig korrekt i trav, rakt som på böjt spår och i förflyttningar är det dags att lägga in galopperna o.s.v.

Lycka till;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 964
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 652
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 882
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025