Sv: Hjälmtvång i ridsport får positiv respons
Jag var faktiskt inte medveten om att dödstalen stigit så mycket, jag trodde det fortfarande rörde sig om 1-2 per år. Jag tycker också att man förenklar när men påstår att ridning hör till de mest skadedrabbade sporterna, där ligger man på barn/ungdomssidan ligger efter sporter som längdåkning på skidor, vollyboll och skridsko... Det är andelen SVÅRA skador som är hög med ridning, och det är förstås illa nog.
http://www.skyddsnatet.nu/SRV/Securite.nsf/0/63c00a44ec47882ec1256bd0004b902e!OpenDocument&AutoFramed
Hur många dödsolyckor eller olyckor med svåra skallskador har inträffat under dressyrtävling? Personligen har jag inte ens sett varken avfallning eller omkullridning, men jag har faktiskt hört en ryttare berätta att hans häst på en tävling i den avslutande halten ställde sig på bakbenen så han kanade av över svansen så det finns minst en avfallning under 60-talet... (Jag tror det till råga på allt vag St George eller liknade, inte någon lätt klass i alla fall)
Tro nu inte att jag är motståndare till hjälm, men är det fråga om att få ner antalet skador kanske inte hjälm i svåra dressyrklasser är den mest effektiva åtgärden.
Två personer i min bekantskapskrets har dött i hästolyckor. Den första blev tramopad i magen när hästen snubblade omkull i en nerförsbacke och hon dog av inre blödningar, spräck mjälte tror jag. Den andra hittades dör i boxen hos en unghäst.
De svårt skadade har antingen ramlat av mot sargen (nackskador) eller på en sten (ryggskador längre ner). Den andre ryttaren hade förmodligen klarat sig bättre med väst, men hur minskar man risken för ryttare som går med skallen före i sargen? Fångstnät som i störtlopp kanske?