K

Kicki_J

Ni duktiga människor som tycker det är roligt att räkna foderstat, hjälp mig!!! Jag går bet, tycker det är omöjligt att få en vettig balans mellan protein och energi i år! Jag har ponnyer och det är speciellt ettårsstoet som jag vill ha förslag på. Höanalycen lyder;
torrsubstans 84%
Smrp 19 g/kg foder
Energi 7,7 Mj/kg foder
Ca 2,8 g
P 1,2 g
Mg 1,0 g
K 10,7
Smrp 23 g/kg torrsubstans
Energi 9,2 Mj/kg torrsubstans
Nu går hon på 6 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg korn, 0,8 kg lucernpellets, 200 g foderjäst och 50 g Hippo mineral Avel. Funderar på att byta ut jästen mot soja, men de innehåller ju ungefär lika mycket protein så ???
Kom med förslag!!!
mvh Kicki
PS! Det är ett newforest sto, blir stor C som vuxen.
 
Sv: Hjälp!!!

Du har inte möjlighet att köpa nytt grovfoder till unghästen? Annars skulle jag så lite hö som möjligt och ge lusernhack istället.

3 kg hö
2 lusern
500g havre
300g vetekli

Ge knappt 48 MJ och en kvot på 7,2
 
Sv: Hjälp!!!

kan man ge så mycket vetekli till ett ettårigt NF-föl?
 
Sv: Hjälp!!!

Kan förhoppningsvis få köpa in mig på ett parti som har 49 g smrp/kg foder, som då skall "öronmärkas" åt ungponnyn. Men annars är det ingen av "höförsäljarna" runt mig som analyserar höet, det får man göra själv, och jag har redan gjort två analyser på olika höpartier. Det blir liksom aningens dyrt om man ska göra analys på många olika höpartier innan man "hittar rätt". Tycker faktiskt att det är lite oseriöst av "hönissarna" att inte analysera. Man borde ju få betala efter kvaliteten på höet! De jag har hört i mina trakter som analyserat har legat på mellan 9 och 25 i smrp/kg foder. Endast en mjölkbonde har fått dessa 49 g och hans hö är det kö på!!/Kicki
 
Sv: Hjälp!!!

Yes,yes,yes!!!!!!!! :rofl: Nu har jag fått tinga på hela årsbehovet av höet med 49 g smrp/kg foder!!! Kan dock inte hämta förens om ca en månad pga bonden inte hinner pressa före. Som det är just nu får alla, speciellt lillpluttan för mycket energi i förhållande till proteinet, dock får de så mycket proyein som är uträknat efter deras behov. Det jag undrar över, jag har alltid trott att för mycket energi = en fet häst. Men så läste jag att de behöver protein för att förbränna energin. Så nu undrar jag, kan "lillan" magra ur trots att hon får "rätt" mängd protein men för mycket energi???
/Kicki
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
743
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp