HJÄLP!!!!

B

Bummelisa

Min nya häst kommer nästa vecka. O nu har jag pratat med ägaren. Han ska ha 7kg hö/dag 5dl havre,2dl betfor o mineraler. Tilläggas bör att han e jätte jätte pigg o knappt blivit riden ngt på sista tiden. Jag ska alltså sätta igång honom nu. Jag hade tänkt ge ngt annat ist för havre eftersom han inte tål så mkt. Är det ngn som har ett bra alternativ?
Man bör väl kunna ge mer betfor senare? Kanske 5dl?

TickTack :banana:
 
Får du hö med från förra ägaren? Om möjligt ska de be att få ett par balar åtminstone, så att du kan blanda in ditt nya hö succesivt.

När det sedan gäller havre eller inte blir mitt svar samma som brukar stå i varenda tråd här: analysera höet först.

Har du ett bra hö är det inte alls säkert att du behöver ge något annat än just hö, vilket jag tycker är eftersträvansvärt.

Barnens welsh får förutom hö endast 2 dl havre per dag, och detta trots att han tränas ordentligt åtminstone en timme per dag. Vårt hö är nämligen av så bra kvalitet att vi nästan helt kan utesluta andra foder.

;) Krocket
 
min häst gick på havre også när jag fick den,han var nestan för pigg till att kontrollera,men min stallägare skrev om hela foderstaten och uteslöt havren helt.
vi gick över till kornkross istället och det funkar perfekt.
dock ger jag en dl havre i en bytt bara för smakens skuld.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 039
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 545
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp