Hjälp! - varför så mycket maskrosor?

C

crazy

Våran åker väller över med maskrosor! :eek:

Trots att vi använt NPK regelbundet och inte snålat med detta, så tar maskroserna överhanden ändå.Marken är ganska torr och jag antar att detta får ogräset att växa mer?Tyvärr har vi inte tillgång till några maskiner alls...suck. :(

Någon som har något tips om hur jag ska kunna minska/bli av med eländet? :confused:
 
Om du vill bli av med maskrosorna så är det nog tyvärr så att du får lägga om din vall. Alltså.....så om den. Det blir mer och mer maskrosor för varje år i äldre vallar.
En "ny" vall är maskrosfri i 2-3år. Fast :idea:...maskrosor är ju foder också....
 
Jag funderade oxå över detta. Är det inte på ngt sätt farligt/dåligt med maskrosor? Vi har en betesmark som oxå är full av maskrosor, och jag undrade just om det fanns ngn fara med detta.
 
tror inte att det är så farligt att hästarna äter det. de har ju en inbyggd mekanism som skulle säga til om det var farligt. och vi männiksor käkar ju maskrossallad så det är nog ingen fara! :)

men att slänga på NPK är väl att göda maskrosorna ännu mera?? de är ju mkt duktiga på att använda näring!!

bäst är väl om man tar sig tiden med att sätta ny vall.... mkt tidskrävande med all stenplockning(i småland iaf) och harvning...
 
Tror inte att det är farligt för hästar att äta maskrosor - i örtböcker och liknande rekommenderas ju maskrosblad och maskrosrötter att ge, (tror att det är bra för levern, plus massor av vitaminer). :)
Jag skulle nog inte oroa mig för hästarna om jag vore dig, se upp med fång och dyl bara!
Sen, som någon skrev, så äter ju människor maskrossallad, och gör man inte till och med vin av maskrosblommor? :)

Mvh Huntress
 
En liten parentes. Maskrosvin måste lagras i minst 5-6 år för att komma till sin rätt. Gärna ännu längre! Ett vällagrat maskrosvin är helt i klass med en fin sherry. :)
 
Min pålle älskar maskrosor, finns inget bättre tycker han. Hade han fått välja hade han levt på enbart det (och bananer...) :D
 
Maskrosor i sig är ett utmärkt foder. Näringsrikt och välsmakande. Problemet är de tunna bladen. Hade dessa gått att torka tillsammans med höet utan att falla sönder så hade maskrosen inte setts som ett ogräs...
 
Tänk positivt!! INGA SMÖRBLOMMOR!! Det är verkligen problem om man får dessa ogräs på betesmarken. Oätliga är de oxå.
 
Nu när jag är ute och betar min häst för att vänja henne inför betet ser jag att hon faktiskt föredrar maskrosorna före gräset. Undra varför det är så himla gott?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 766
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 829
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp