HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Scorpan

Trådstartare
Min goa glada 3 månaders son har förvandlats till en ledsen kinkig och prickig grabb. Han har ingen feber enligt örontermometern (37,6)

hans mage, nacke och rygg ser ut så här nu
utslag.jpg


så såg han inte ut i morse.


vad kan det vara och vad ska jag göra?????
Ska jag kontaka läkare?

snälla allvetande bukefalister - hjälp mig! :( :confused: :bow:
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Hur ser han ut för övrigt?
Har han röda kinder och är blekare runt munnen samt vitprickig tunga skulle jag misstänka scharlakansfeber.

Tycker inte att tredagarsfebern gav lika mycket prickar. Dessutom brukar dom ha högfeber men vara pigga då.

Ring vårdcentralen i morgon, är det scharlakansfeber är det inget livshotande men man behöver få pencillin.
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Än har han inga vita prickar på tungan - inte heller direkt rosiga kinder. Ska försöka mig på att ta tempen rektalt för första gången (stor omställning från häst till bebis dock!) så får vi se vad den säger (han sover just nu). Han känns varm men det kan ju bero på att han gråtit så mycket.
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Så där såg min dotter ut till och från innnan vi kom fram till att hon var allergisk mot mjölkprotein......
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

För mig så ser det ut som tredagarsfeber, utslagen brukar iofs komma när febern börjar sjunka/försvinna.

Dessutom så "brukar" barn under 6 månader inte få tredagars men det finns undantag :idea: jag har haft sådan undantag.


HÄR har du en bra sida angående barnsjukdomar.
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

tack för era svar, vi väntar på att sjukbvårdsupplysningen ska ringa upp.

temp nyss var 38,1
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Enligt sjukvårdsupplysningen verkade det vara pga virus eller infektion i kroppen som prickarna fanns. Så han ska få alvedon och sen avvaktar vi helt enkelt. Om han får hög (vad klassas som hög?) feber ska vi ta kontakt med dom igen.

Tack för era svar!
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Mina fick sådär "virusprickar" kallade BVC det. Gick över efter några dar.
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

tusen tack till er alla - vad skulle man göra utan buke! :bow:

update: han har fått alvedon nyss och tempen ligger just nu på 38.2
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Exakt så såg min dotter ut för en vecka sedan eller så. Jag fick kräm av bvc att smörja med och de försvann helt efter bara några dagar. Men så kom de tillbaka lite i går och i dag är de några till. Dock har hon bara utslagen på magen och sidorna. Sist hade det "krypit" upp mot bröstkorgen och ryggen också.

Bvc visste inte vad det var men jag skulle komma tillbaka om det inte blev bättre. Jag har börjat smöjra med krämen från bvc och redan nu i kväll så har märkena dämpats igen och lär väl försvinna igen. Ska till bvc på måndag och träffa barnläkaren och kommer ta upp det här. Jag har bytt blöjsoreter, våtservetter, tvättpulver, endast gett välling för att utesluta maten, endast försökt ge mat för att utesluta vällingen och det kvittar VAD jag har gjort så har det inte hjälpt. Inget utom salvan jag fick av bvc.

:crazy:
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

känner igen prickigheten sådär såg Lova ut ett par dagar en gång.... hela hon var prikig i samband med feber,,,,, 3-dagars kallades det visst..... kram på lille-pricken!
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Håll koll på temperaturen.
Den kan stiga hastigt på sådana där små med virus.

Och se till att han dricker ordentligt.
Annars så kan det bli dåligt.
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Så där såg min dotter ut till och från innnan vi kom fram till att hon var allergisk mot mjölkprotein......

Det är lite det jag är rädd för när det gäller min dotter. Men yttrade det sig bara med utslag?
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

:confused:

Min snart 2-åriga son hade sådana utslag i nacken nu innan läggdags. Hade gett risgrynsgröt med mjölk några timar innnan, och normalt sett dricker han inte mjölk (tycker inte om det).

Kan det vara mjölkprotein-intolerans?

Vi har ju mjölkprodukter i maten.


Fast å andra sidan är dottern laktos-känslig och hon reagerar inte om det är mjölk i maten, bara ren mjölk och glass.

Förlåt knapplån!!! :o
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Det är lite det jag är rädd för när det gäller min dotter. Men yttrade det sig bara med utslag?

Nej hon var väldigt missnöjd och allmänt gnällig, men BVC trodde bara att jag inte var van vid ett normalt gnälligt barn eftersom min son som är mitt första barn var jättelugn.
Hon hade även problem med magen ibland lös och iblan hård.....
jag hade även väldiga problem att få i henne annan mat och när hon var ett år helammade jag henne i princip. All annan mat kom upp, men även här avfärdade BVC med att det kan vara så när de ska vänja sig med andra smaker....
Tillslut tröttnade jag och åkte akut in till ett större sjukhus där vi vi jättebra hjälp, de gjorde pricktester och efter bara några veckor hade jag fått en glad och pigg tjej. :love:
Jag blir bara så arg när man inte får ordentligt med hjälp på en gång :devil:
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

skulle tillägga att sådär såg dottern ut även efter mässlingsprutan.....
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Här kommer det lite uppdatering från "prickiga prinsen".

Vi har varit på BVC idag och visat upp oss och där fick vi samma besked som från sjukvårdsupplysningen - virusprickar...
Så nu får han alvedon mot febern och en sjuhelsikes massa kärlek och så borde det gå över om någon dag.

Jag kan inte nog tacka er för alla svar - i nöden kändes det skönt att ha folk som kom med funderingar, ideer och svar - buke är en fantastisk plats!!

:bow::bump: TACK! :bump::bow:
 
Sv: HJÄLP! sjuk? Vad har drabbat min lillprins?

Om det är mjölkprotein så är det mer en allergi medan laktos är en intolerans pga att det enzym som spjälkar (bryter ned) mjölksockret helt enkelt saknas alt. finns i för liten mängd i tarmen.

Mjölkprotein kan man växa ifrån medan laktosintolerans får man leva med hela livet.

Små barn kan däremot vara känsliga över lag mot mjölk och fungera bättre på låglaktosprodukter än vanliga. Man kan även få en "tillfällig" laktosintolerans efter t.ex. en maginfluensa el. dyl.


Så din dotter kan vara laktosintolerant medan din son tål laktos men inte mjölkprotein..... Har jag inte helt fel för mig brukar känsligheten för proteinet avta runt 2-4 årsåldern...
(min ena son tål inte laktos samt reagerade lite på proteinet vid pricktest, denna reaktion har minskat lite vid varje test, för att i våras då han var 4½ inte visade någon reaktion alls på pricktestet)

Så vill du veta om sonen inte tål proteinet så vänd dig till barnkliniken på ert sjukhus och kolla om de kan göra ett pricktest.


Gira :banana:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Erfarenhet? Symptom? Vad hjälpte? Jag har en liten grabb på fem månader som nu varit sjuk /förkyld nästan konstant i tre månader...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 812
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Har lånat en kompis anonyma nick då jag inte orkar "outa" mig... Jag mår inte bra och jag tror att jag är på väg att bli/är utbränd...
Svar
5
· Visningar
2 047
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall
  • Tips på bra skomakare!

Omröstningar

Tillbaka
Upp