Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad av den ena hästen!

N

Nomenique

Har nyligen köpt mig ett halvblods sto på 9 år..
Har fått rätt stora bekymmer med henne..

Hon klarar inte av att hennes kompis lämnar hagen!
Hon har fler hästar i hagen vilka hon funkar med..
Men när Ida som henne kompis heter går iväg så spränger hon trådarna, gav henne då en stöt, och har mätt så strömmen funkar i hela hagen, vilket den gör..
Det resulterade i att hon hoppar istället..
Ida har varit lite knackig så hon har bara gått i hagen men ska nu sättas igång, men HUR ska det gå till när min häst blir galen?

Jag kan ta in min häst från hagen och ställa henne alldeles ensam i stallet och då är hon lugn.. Men om Ida är inne så försöker hon hoppa över boxen för o komma till henne.. Vi kan inte ens ställa Ida i gången för min häst springer runt runt runt och till slut tar hon sats och försöker hoppa över..


Vi kan alltså inte dela på hästarna för hon tar sig igenom på ett eller annat sätt..
Och idag när jag skrittade ut på henne så hörde hon Ida gnägga tvärs över åkern, hon försökte då sticka med mig för o komma dit och när jag höll in henne reste hon sig och sen försökte hon slänga av mig och gav sig inte förän jag hoppade av..

Vad ska jag göra????
Hästen är helt underbar förövrigt, super snäll och trevlig i all hantering.. Men detta har verkligen blivit ett bekymmer..
Jag har ont i magen, är rädd att hon ska skada sig, och dom andra i stallet börjar tröttna.. Jag vill lösa problemet, inte sälja =((
Alla tips välkomna!
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad av den ena hästen!

hade det varit här så hade jag försökt att sära på dom ännu mer och försökt att 'ersätta' Ida med två andra kompisar, tvinga henne att byta kretsar? Inte gå i samma hage är steg 1 och står dom jämte varandra i stallet så se om du kan byta plats med någon så hon får ny granne.

Ännu bättre hade det väl varit om din häst bytt stall men det antar jag inte kommer på fråga = )
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad av den ena hästen!

Ja, saken är att hon plöjer ju ner både tråd och stolp eller hoppar över..
Så jag vet ju inte hur jag ska kunna sära på dom.. :confused:

Annars har det också varit min tanke.. Att man kanske kan få henne att knyta band med många hästar så hon alltid har någon i närheten när den andra går..
Men hur gör man det när hon skiter i ström och allting ?
Har ju som sagt mätt hela hagen och det är stark ström runt om..
:(
 
Sv: Hjälp! Min häst kan inte bli lämnad av den ena hästen!

Kan hon inte stå inne med kompisar på båda sidor tills det är lugnt och sedan gå ut med dom två? Det kanske tar ett dygn eller t.o.m. två, men så att hon slutar ropa på Ida och lite vant sig vid tanken att Ida inte kommer att finnas vid hennes sida om en stund? Sedan gå ut med dom hon stått jämte (och kanske fler hästar), men Ida utom synhåll?

Lite så vi vänjer av fölen, fast oftast så tar vi bara bort stona så dom går kvar med andra unghästar, annars får dom stå inne ett dygn, utan mamma och sedan gå ut med kompisarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 952
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp