Hjälp mig tänka! =)

J

_Jezzie_

Hej! Har fått analysen på vårat plastade ensilage inför höst och vinter, har dock hört att det ska vara proteinfattigt hö generellt i hela värmland i år. Fick en bra balanserad foderstat förra året men har släng den analysen och har inget att jämföra med gällande den nya.

Vad säger ni om denna analys?

Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Smältbart råprotein: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)


Tack på för hand!:bump:
 
Sv: Hjälp mig tänka! =)

För min del skulle jag vara mer än nöjd. Du behöver inte lägga till något utan endast ge av grovfodret. Självklart beroende på vad du har för en häst förstås. En svårfödd kanske behöver lite extra kraftfoder av något slag.
Men jag skulle nog inte kalla det hösilage med tanke på 81%TS. Det är så gott som hö. Torrt hö brukar ha 84%TS.

Men balansen är bra, MJ/smrp= 6,47, även Ca/P= 1,69 är bra.
 
Sv: Hjälp mig tänka! =)

Mjo, det är rätt torrt, bara tre hästar i stallet som äter det och det är stora balar så vi är tacksamma över att det är torrt med tanke på hållbarheten. Bara att vänta på kallare tider så ska de få mumsa på sen! Tack för kommentarer, lär mig aldrig hur man ska räkna ut kvoter :crazy:
 
Sv: Hjälp mig tänka! =)

För min del skulle jag vara mer än nöjd. Du behöver inte lägga till något utan endast ge av grovfodret. Självklart beroende på vad du har för en häst förstås. En svårfödd kanske behöver lite extra kraftfoder av något slag.
Men jag skulle nog inte kalla det hösilage med tanke på 81%TS. Det är så gott som hö. Torrt hö brukar ha 84%TS.

Men balansen är bra, MJ/smrp= 6,47, även Ca/P= 1,69 är bra.

Du menar väl smrp/MJ ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
743
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp