Hjälp mig (sömnproblem)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag kommer snart att falla ihop som en degklump och dö, jag är så jäkla trött.

Är sjukskriven på halvtid pga av mina sömnproblem, med sömnen blir ändå inte bättre. Jag är i vecka 31+5 idag och sedan någon vecka tillbaks blir det bara värre och värre. Jag är uppe minst en gång i timmen för att jag verkligen MÅSTE gå på toaletten - detta är dock inga problem på dagarna (underligt).

Dessutom har jag få fruktansvärt ont i höfterna och ryggen när jag ligger ner, oavsett hur jag ligger. Och någon slags krampaktig, krypande känsla från höften/rumpan ner till hälsenan på vänster sida gör natten grym. Försöker att stretcha, men det hjälper inte??!!

Och när jag väl somnat så har jag så intensiva och jobbiga drömmar. Drömmer om vårt husprojekt, om att vi inte hinner köpa barnvagn innan bönan kommer, att sambon är otrogen med samtliga nya kvinnliga aspiranter på hans jobb, att jag dör osv osv osv...

Jag blir tokig. Hur ska jag göra för att kunna sova??!? Ska det vara såhär resten av graviditeten? Livet? Jag somnar inte ens av utmattning längre... :cry:
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Jag kommer snart att falla ihop som en degklump och dö, jag är så jäkla trött.

Är sjukskriven på halvtid pga av mina sömnproblem, med sömnen blir ändå inte bättre. Jag är i vecka 31+5 idag och sedan någon vecka tillbaks blir det bara värre och värre. Jag är uppe minst en gång i timmen för att jag verkligen MÅSTE gå på toaletten - detta är dock inga problem på dagarna (underligt).

Dessutom har jag få fruktansvärt ont i höfterna och ryggen när jag ligger ner, oavsett hur jag ligger. Och någon slags krampaktig, krypande känsla från höften/rumpan ner till hälsenan på vänster sida gör natten grym. Försöker att stretcha, men det hjälper inte??!!

Och när jag väl somnat så har jag så intensiva och jobbiga drömmar. Drömmer om vårt husprojekt, om att vi inte hinner köpa barnvagn innan bönan kommer, att sambon är otrogen med samtliga nya kvinnliga aspiranter på hans jobb, att jag dör osv osv osv...

Jag blir tokig. Hur ska jag göra för att kunna sova??!? Ska det vara såhär resten av graviditeten? Livet? Jag somnar inte ens av utmattning längre... :cry:

Det med att du är uppe i 1 gång/timme på natten beror på att bebisen håller på att rätta in sig på förlossning, dvs tränger ner med huvudet i förlossningsläge om allt är som det ska.
jag är själv i V31+3 så jag vet vad du menar ;)

Dina höftsmärtor är förmodligen foglossning och då skall du inte stretcha för det kan göra så att du får mer ont.

Gå in på www.gravid.se så kan du läsa mer om det.

Drömmarna, ja dessa drömmar som blir värre och värre.
De kan man ju tyvärr inte påverka.

Något råd för dina sömnsvårighter har jag inte (slocknar som en gris var som helst :o ), men prata med BM om det för sova måste du.

Lycka till :)
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Kan bara känna med dig och det går ju snart över. Är själv gravid i v 30+4 och har inte så svårt med att sova än, Men lillkillen på 21 månader ropar fortfarande på mig, så jag går ju in till honom en två gånger på natten. Sen vaknar jag ju när jag måste vända på mig.

Foglossningen ska du ta på allvar. Kontakta MVC pronto och se till att du får en tid till sjukgymnast. Det finns en del saker man kan göra för att underlätta för kroppen, och en det övningar som stärker upp.

Vatten gymnastik är en sådan sak. Själv har jag idag börjat få foglossning och tack och lov så var det ju så här förra gången från v 24. Så den här gången var jag förberedd och jobbade med mina övningar, men måste nog till bassängen för att träna lite mera!
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Har samma problem.

Är i V 21+1, alltså bara halvägs.
Har varit sjukskriven pga illamående,kräkningar. jätte huvudvärk och ja dom vanliga biverkningarna som hör till.

Men denna dvala som jag levt i dom senaste 3-4 veckorna gör mig galen.

Går och lägger mig vid 21-tiden på kvällen fördåorkar jag helt enkelt inte vara vaken längre. Somnar inte på säkert 2-3 timmar.
Bönan träna kickboxning och hoppar hopprep med navelsträngen halva nätterna. Jag springer på toa 1 ggr/timmen.
När jag väl sover så sover jag inte alls så där djupt och skönt. Känner mig aldrig utvilad.
Börjar även värka i rygg slut när jag legat ner ett tag.

Dagarna gå som en seg gröt.
Jag gör allt det vanliga. Eller så mkt jag orkar. Får frisk luft.
Dock äter jag nog väldigt dårligt. Har ingen vidare aptit.:confused:
Känner mig propp mätt hela tiden.

Trivs änn så länge inte alls med att vara gravid.
Visst är det härligt att det rörsig och att man skall bli mamma.
Längtar efter det som en tok.
Men själva graviditeten har än så länge bara varit jobbig.

Vad tusan är det som är fel???
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Jag känner igen vissa saker. Det där med drömmarna... Det är ju helt sjukt att man börjar drömma så knäppt bara för att man är gravid! Och ju sämre man sover, desto värre blir drömmarna.

Vad gäller ont i höfterna: Jag investerade i en riktigt stor amingskudde. (En sån här: http://www.stellaris.se/webshop/form-amningsavslappningskudde-p-70.html?) Den bullade jag upp bakom ryggen och in mellan knäna. Det var jätteskönt! Nackdelen är att den är dyr, men det finns ju fler användningsområden. Jag hade den mycket i början när jag ammade. Nu använder lillen den att träna "sittning" i.

Jag funderade oxå på att ha en potta under sängen, men det blev aldrig så.
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Kisseriet har jag inga tips för men det onda är med största säkerhet foglossning...stretcha inte! Den krypande känslan kan vara en nerv som sitter i kläm.
Undvika trappor,begära att få prova ett bälte som klämmer ihop höfterna och sova med kuddar eller saccosäck mellan knäna är mina tips för att få så lite ont som möjligt.
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Jag fick ha som en potta brevid sängen när jag var "höggravid", då kunde jag kissa "halv sovandes", och slippa vakna så mkt som när man ska iväg genom huset till riktiga toan..

Har du provat att lägga en kudde mellan knäna när du sover? (om du sover på sidan), det kan hjälpa mot rygg/bäckenont etc.
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Hej och tack för era svar!

Tack och lov har vi än så länge ett litet hus. Sovrummet och toaletten ligger dörr i dörr i princip, så det är bara resa sig upp, gå tre steg så är man på plats. :D

Det som är konstigt (??!?) med foglossningen är att det känns mycket bättre av att vara uppe och röra på sig - när man väl rätat upp sig och allt hamnat på plats. Att lägga sig ner och vila, och sedan resa sig upp är förenat med en smärta som gör mig övertygad om att förlossningen kommer att vara en fis i rymden. *S*

Jag har prövat att ligga på alla möjliga olika sätt, med en-två-tre-fyra (!!!) kuddar mellan knäna, med dubbelvikta täcken som "benstöd" för att kunna ligga på rygg med benen "i stolsits", bullat upp med halva soffan bakom ryggen för att kunna "halvsitta" i sängen. Näää då, ingenting känns bra. :mad: Inte ens min älskade 47 kg vovve funkar att "sova sked" med för att lindra - fast det är i alla fall mysigt. :)

Jag ska tillbaks till barnmorskan om två veckor, ska prata med henne då om det fortfarande är olidligt.

Åååååå vad det är synd om mig... Dock måste jag säga att jag faktiskt försöker att använda mig av detta till något positivt. Jag försöker att träna målbildsträning och mental- och fysisk avslappning. Ni ser, inget ont som har något gott med sig... kanske.. :confused: :smirk:
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Jepp det kan man :)
Det kan bli värre på nätterna om man rört sig mycket på dagarna..lite som träningsvärk,det kommer inte när du gör det utan ett tag efteråt.
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Dock äter jag nog väldigt dårligt. Har ingen vidare aptit.:confused: Känner mig propp mätt hela tiden.

Jag har inte heller någon aptit - jag funderar faktiskt på om det också har att göra med att man är så vansinnigt trött? Man orkar liksom inte tänka på mat, när man måste anstränga sig bara för att stå upp... :smirk:
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Jepp det kan man :)
Det kan bli värre på nätterna om man rört sig mycket på dagarna..lite som träningsvärk,det kommer inte när du gör det utan ett tag efteråt.

Aj då.. säg inte sådär.. *S* Jag som tycker jag är så himla lugn och stilla (egentligen inte, jag med mitt kontrollbehov)...
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Vatten gymnastik är en sådan sak. Själv har jag idag börjat få foglossning och tack och lov så var det ju så här förra gången från v 24. Så den här gången var jag förberedd och jobbade med mina övningar, men måste nog till bassängen för att träna lite mera!

Måste det vara anpassad vattengymnastik eller funkar det med mammas vanliga "pensionärsvattengympa"??!
 
Sv: Hjälp mig (sömnproblem)

Mot foglossning; prova öronakupunktur! Under sista graviditeten fick jag det varannan vecka fr.o.m v. 15 och det var verkligen bra! Visserligen försvann inte det onda helt, men jag kunde faktiskt fortsätta jobba 50% ända tills två månader innan förlossning mot heltidssjukskrivning fro.m v. 22 förra graviditeten... Snacka med din barnmorska om det finns nån på din mvc som kan akupunktur!

Och dina sömnproblem ska du ta på allvar! Du behöver troligen vara helt sjukskriven ett tag så du kan knoppa in när du helst behöver och fullkomligen stressa av. Jag hade samma problem som du under första grav. och jag blev sjukskriven på heltid för att kunna gå och lägga mig och få den där extra vilan under ett tag. När man "kommit ikapp" och inte stressar över sömnen längre kan man ju kanske orka jobba igen!

Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp