Hjälp mig reda ut §16 Tillstånd

bengtofsweden

Trådstartare
Har sökt information i tre dagar nu. Sökt och läst här, på jordbruksverket, på länsstyrelsen m fl. Men jag får inte riktigt kläm på det ialla fall.

En del tolkar att det är ifrån den 5:e hästen tillstånd krävs. Men jag läser överallt "4 eller fler".

Sedan får jag problem att tolka vilka hästar som ska räknas in. Någon har varit inne på att tillstånd bara behövs när det gäller någon typ av verksamhet.
På vår gård finns:
1 egen
2 vuxna och 1 föl (vi har en överenskommelse så jag tar inget betalt)

Vi kommer att ta in en inackoderad! Jag tolkar det som att jag behöver tillstånd i och med den 4:e hästen oavsett vem som äger och sköter hästarna. Har jag rätt?

Nu då till själva tillståndet! Vår gård är gammal och det är inte tal om någon ny/om/tillbyggnad. VAD är det som krävs. Det jag läst mig till är ganska självklara saker. Djurskydd, tillsyn, skötsel mm. Men jag vet att gödsel och uppstallning gås igenom. Eftersom vi har lösdrift så är bara sjukboxen aktuell och den håller måttet. De andra boxarna vi har för låg i takhöjd och används ju ej heller. Vi har gödselplatta men vet inte om den är godkänd. Har inte lyckats hitta något konkret vad som kontrolleras.

Skulle uppskatta om jag kunde få veta hur kontrollerna gått till. Jag tror säkert att det varierar lite ifrån kommun.
 
Sv: Hjälp mig reda ut §16 Tillstånd

Du behöver tillstånd om du har 4 eller fler hästar som du hyser in/fodrar/förmedlar osv. OM de inte är dina egna. Så har du tex 5 hästar på gården, men två är dina egna så krävs ej tillstånd. Är däremot 4 av hästarna någon annans så krävs tillstånd.

Jag tycker jordbruksverkets uppstyltning är ganska självklar.

* håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. T.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.

* föder upp 4 eller fler hästar per år.

* upplåter 4 eller fler hästar per år, t ex turridningsverksamhet.

* säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.

* säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. T.ex. en hästhandlare.

* förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. T.ex. den som hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning.


Det där med fem eller fler hästar har inte med tillståndet att göra, utan förprövning - det är en helt annan sak. Det har med om/till/nybyggnad att göra. Så skulle ni göra om lösdriften eller sjukboxen så måste ni förpröva - det gör man hos länsstyrelsen.

Egentligen ska man även vara registrerad foderföretagare om inte alla hästar är undantagna livsmedelsproduktion (man kan fylla i detta i hästens pass), men det är många som fuskar med detta och jag vet inte hur noga det kontrolleras.

Om din gödselplatta är godkänd eller inte får du ta upp det med din kommun eller din länsstyrelse (som i ditt fall är samma som mitt - västra götaland). Det är lite olika vem som sköter vad, speciellt nu efter årsskiftet när länsstyrelsen tagit över både djurskydd och mycket av miljöskyddet. Men det kan hända att din kommun fortfarande har särskilda regler för gödsellagring och hantering och därför ska du ta kontakt med dem i första hand. Du måste även kunna redovisa för vad du gör av gödslet.

Det bästa är att du mailar eller ringer och pratar direkt med de som har hand om de aktuella ärendena, som jag skrivit tidigare: kommunen och länsstyrelsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig reda ut §16 Tillstånd

Ring länstyrelsen, dem har koll och är där för att hjälpa:grin::)
 
Sv: Hjälp mig reda ut §16 Tillstånd

Precis - "håller" gör man sina egna hästar och då är det från 10e hästen, "förvarar och utfodrar" gör man med inackorderingar och då är det från 4e hästen.

Däremot om man gör det yrkesmässigt så ska man ha tillståndet från första hästen.
 
Sv: Hjälp mig reda ut §16 Tillstånd

hopp_o_galopp och AnnA har helt rätt. När det gäller gödseln så är det kommunen (miljönämnden) som bestämmer. Prövning av §16-tillstånd görs enligt djurskyddslagen och gödslhanteringen regleras i miljöbalken, så det är nog svårt att säga nej till §16-tillstånd om det bara är gödselhanteringen som brister. Däremot kan ju länsstyrelsen kontakta kommunen som kan driva ett separat ärende om gödselhanteringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp