Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

lakrits

Trådstartare
Jag gör en ny tråd för det är flera frågor jag vill/behöver ha svar på.

Jag har en kraftigare modell av haflinger som inte är riden på ganska länge antagligen (nyinköpt och import=vet inget) och jag behöver lite råd och tips angående hans foder.

Som det är idag så skrittas han enbart. Har inga muskler och är ganska rund. Kommer skrittas i minst 1 månad till eller året ut.

Hörde mig för lite i en annan tråd om analys på höslige men tyvärr kommer det bli svårt verkar det som. Hösilaget kommer från olika vallar och nu har stallägarna flyttat och vi vet inte vilka hösilagebalar som kommer från vilken vall osv osv.

Idag har han fri tillgång på hösilage under dagen men står inne nattetid. Får kanske ca. 3-4 kg under natten (är lite osäker, dålig på att måtta/känna) och står på spån.

Denna häst sätts som sagt igång och behöver bygga muskler samt att hans hull behöver minskas ner.

Har ni några goda råd ni kan ge mig?

Ska också säga att som läget är idag finns bara en hagen och det finns hästar i den som behöver ha fri tillgång på hösilge. Däremot kan han stå inne ett par timmar om han behöver minska på hösilaget.

Lakrits/rådvillig och behöver hjälp
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Jag hade minskat lite på ensilaget under förutsättning att han får tillräckligt med grovfoder och protein och sedan är det bara att rida tills han orkar mer och blir smalare.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Ja, det är ju det här med proteinet som är svårt då jag ingen analys har. Vågar man ge lite lusern? Det är väl hyfsat proteinrikt?
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Det är egentligen svårt att säga eftersom du inte vet något om ensilaget. Men lusern innehåller "snälla" proteiner.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Jag hade bytt ut ensilaget mot halm på natten. Inget lucern eller kraftfoder. Sedan får du se från dag till dag hur han verkar. Många blir väldigt sega av för lite mat.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Vi sitter lite i samma båt, du och jag. Har också en liten köttbulle som måste ner i vikt och få mer muskler. Han rids dock mycket, har inte stått och tappat. I första hand ska han ner i vikt.
Fick tips av veterinär att inte ge silage-foder alls, de tjockar visst på sig lättare av det. Så halm eller hö är att föredra. Förstår att det är svårt att lösa på dagtid... Jag har inte löst det för mig själv än heller :crazy:
Det är mycket möjligt att han kommer tappa "överhullet" ganska snabbt nu när han hålls igång, ett tips kan vara att mäta hans omfång runt magen med jämna mellanrum för att ha lite koll. Antar att han inte får något kraftfoder?
Även om man bara ska skritta kan man göra det kanska jobbigt. Öppnor, rygga i motlut, massa sånt. Det får igång ryggen med.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Vad ska han få muskler av då?
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Det har jag med frågat mig, och andra här (med hängning som svar). Han får ensilage i dagsläget, så visst får han i sig protein. Ett bra ensilage dessutom, kvot på 9,9. Och oroa dej inte, jag har räknat ut en foderstat åt honom :smirk: Så här pigg och glad har han inte varit sen flickvännen flyttade ifrån honom. Jag vet inte, kanske lycka och välmående är ett tecken på proteinbrist?
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Som det ser ut nu så rids han tre gånger i veckan, bara skritt. Lite markarbete också förstås då jag skolar om honom.
Hösilagen blir svårt att ta bort helt så jag får väl stå ut med det på dagarna och rida mer ;).
Ska säga att det är en "flinga" och utan mat i hagen så har du snart en hästlös hage (har hänt ett par gånger nu).:angel:
Däremot så tror jag att jag ger honom bara halm inne och i hönät, då har han lite att pilla med under natten.

Kraftfoder får han inte och har fri tillgång på mineraler.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Den 12 augusti i år kom Krutrök hem till oss. En nordistravare som gått och skrotat och ätit mat mer eller mindre sen i april.
HAN var groteskt fet..

Hans sällskap en varmblodstravare som behöver MYCKET mat. Så i hagen har det funnits hö dygnets alla timmar.
Eftersom halvblodet fick kraftfoder 2 gånger om dagen så fick även Krutrök en mathink 2 gånger om dagen..
I hans hinkar låg dock hårt bröd en morot mineraler och en näve havre och några knölar helfoder.

Idag har Krutrök blivit en vältrimmad herre. Selen har vi minskat med 6 hål från första gången vi körde..

Han är jätteposetiv till arbete och har varit det hela tiden.. Men.. jag har SKRITTAT honom massor. för att bygga muskler

Sök på you tube och Krutrök så finns det filmer

Anna-Carin
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Varför inte banta först och ta muskeluppbyggnaden sedan när hästen återfått sin matchvikt ?
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Är inte expert på foder och så, men en större muskelmassa förbränner mer vid arbete...
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Men musklerna kommer ju med tiden. Varför måste folk focusera på flera saker samtidigt. Om det ena ger sig så kommer ju det andra tids nog. För att bygga muskler måste ju hästen orka, det kan den knappast göra med övervikt. Ned med vikten och hästen får bättre flås, därifrån kan man börja jobba.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Fast jag tror vikten kommer på köpet vid ett ökat arbete och fler muskler. Hästen får ju inte bra flås bara sådär, det måste den ju träna upp. Det är ju bara att se till sig själv...
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Att SKRITTA är otroligt muskelbyggande.
Går att variera nästintill oändligt.
Eftersom "min Krutrök" skulle användas främst som körhäst så tog jag den första tiden ca 14 dagar att börja träna in kommandon.
Vi skrittade gjorde halt..skrittade gjorde halt.. ökade skritten minskade skritten. Svängde hit och dit.
Gick över stock och sten i skogen..

Nu vet jag ju inte hur din Flinga är i psyket å så.. Men se till att det är ROLIGT att jobba.. å ALL rörelse är av godo.
Tömkörning är otroligt bra sätt att jobba hästen också eftersom den bara behöver bära sig själv..

I början ORKADE Krutrök inte mer än 10 minuter.. så då blev det bara det.. men sen kanske det blev en liten prommenad senare på dagen..
Jag såg till att ALDRIG köra helt slut på honom i början eftersom TRÄNINGSVÄRK är ju inte såå trevligt.. Lägg sen till att man är TOTALT orkeslös..ja då skulle inte jag se arbetet som posetivt

Lite tankar från Anna-Carin med lilla pållen Krutrök som idag är en mycket VACKER herre
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Men flåset kommer ju när hästen minskat i vikt. Och jag har aldrig sagt att flåset bara kommr sådär...För att den ska orka måste ju vikten ned, därefter kan man sätta högre mål. Varför då sträva efter muskler först innan hästen ens orkar ta sig för det jobb som krävs för att den ska kunna sätta dom ?

Varför är musklerna så hemskt viktiga i det första skeendet ? Är det inte bättre att minska vikten först och därefter öka arbetsbördan.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

Jag har INTE snöat in på muskler!! Jag sa bara det att flåset kommer när man tränar det och när man tränar kommer oxå musklerna och på köpet en viktminskning! Eller i en del fall, omfördelning av vikten från fett till muskler istället. Det handlar om vad man stoppar in i energi och vad man plockar ut, underförstått att olika hästar har olika behov. Och det finns smala människor utan flås...

Har själv en liknande häst som TS. En lättfödd nordsvensk bruks som mer eller mindre stått i två år. Såg ut som en tunna på fyra pinnar till ben vad gäller muskler och fett (dock inte jätteöverviktig). Nu är han jättefin, om jag får säga det själv! Grovfodret får som sagt var aldrig fattas, man ska inte svälta en häst. Min pålle går på lösdrift med islänningar som ju har ett mindre behov av grovfoder än min och våra hästar har kontrollerad "fri tillgång" till hösilage så gott det nu går. Man kan ju inte garantera att han äter en exakt mängd. Han får därtill lusern + krafft protein (ja, o mineraler o någon dl betfor). Uträknat efter analysen. Det som har gjort susen för honom är när han började tränas ordentligt regelbundet.
 
Sv: Hjälp mig med foder till överviktig häst som behöver muskler och banta

*kl*
Oj, oj, oj..hej och hå!!!

Han skrittas enbart och kommer alltså göra så minst december ut.
Jag vill inte ha muskler först och kondis sen...men han måste ju trots allt bygga upp sina muskler och det gör han ju inte av fettet..eller har jag fel?

Musklerna bygger han väl upp allteftersom men han måste ju bygga upp dom på något...det var det jag hade dålig koll på.

Men nu får han som sagt bara halm på nätterna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 270
Senast: Bobloblaw
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 032
Senast: lillamy73
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp