Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

lakrits

Trådstartare
Nu får ni inte idiotförklara mig för jag behöver verkligen hjälp.

Jag vet att det varit massa diskussioner om analysers vara och icke vara men jag kan inte få en analys.
Stallet hästen står i köper in hösilage till hästarna. Han dom köper av har ingen analys och en jäkla massa balar...han vet nog inte riktigt vilka som är första skörd, andra skörd osv.
Det finns inga förvaringsmöjligheter om jag skulle köpa grovfodret själv heller och det skulle inte funka då det är ett stort stall med många hästar, alltså får jag hjälp med utfodring.

Min häst har haft 3 korsförlamningar, två pga, race och den tredje ev. av överutfodring. De har varit inom en ett års period och de två första var när hon inte var igångsatt.
Det är ett travsto på 17 år, 153 cm , ca 400-450 kg (?). Hon klassas nog inom fritidsridning då hon rids ca. 4 dagar i veckan och nån träning då och då. För tillfället är hon inte i topp pga. lymfangit, sårskada. Skrittas nu endast.

Ska tillägga att den ev. överutfodringen skedde pga. missförstånd.
Pga. korsförlamningarna så ska jag inte ge henne havre och kross om jag förstått det hela rätt.

Kan man på något vis säga vad hon ska ha i kraftfoder? Vad ska jag ge henne i stället?

Snälla,,hjälp mig.
Och återigen...jag vet hur viktigt det är egentligen med analys men vet också att många fodrar utan.
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Lusern, soja, linfrökaka, rapskaka, oljor är ofarliga fodermedel ur korsförlamningssynpunkt.HH
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Har precis sökt igenom forumet och skrivit ner lite grann.
Vet att du varit snäll och svarat på mina frågor tidigare om foder till min häst eller till korsförlamningshästar.

Kan man på nått sätt säga mängd hon ska ha av dessa foder?
Jag vet att det är svårt utan analys men om man kan säga en lagom nivå från min hästs vikt, ridning osv?

Hösilage kan hon få fri tillgång till, både ute och inne.
Det andra köper jag givetvis till.
Om hon håller sin form på den fria tillgången ska jag då ge kraftfoder de dagar jag rider? Både morgon och kväll eller bara efter ridtur?

Vilka av de fodren du skrev ska jag ge henne som tillägg utöver hösilaget? Eller ska jag ge alla?

Lakrits/helt okunnig, läst men det fastnar inte, vill och försöker lära....:crazy:
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Om man tittar lite på de färdigfoder som finns på marknaden,,,är det något där man kan använda?
Har kikat lite på H***os cool och musli.......kan det vara något?
Behöver jag ändå tillsätta tex. olja eller dyl då?
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Du måste titta på innehållsförteckningarna! Grejen är ju att ge så litet spannmål som möjligt till korsförlamningshästen. De foder de nämner, liksom de allra flesta färdigfoder. baseras på spannmål.

Du kommer långt med tillskott av ren lusern och linfrökaka t ex. Vad du måste göra är att försöka uppskatta typen av grovfoder. Det mest varierande innehållet är ju proteinvärdet. Är det ett tidigt skördat foder kan man tro att det finns ett något så när innehåll av protein. Är det skördat sent i sitt utvecklingsstadium kan man anta att det är mkt små mängder protein. Sen får du göra överslagsberäkningar. HH
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Håller med HelenaHandberg.

När jag har varit i din situation har jag försökt att räkna ut så att tilläggsfodret har haft en något sånär bra kvot. Sedan har jag fått justera allt eftersom vad man tror och ser på hästen.

Ang korsförlamning så finns det vetrinärer som säger att kvoten fett/stärkelse bör vara så stor som möjligt. Dvs så mycket gram fett per gram stärkelse. Vet inte om det forskats på det men har läst av flera vetrinärer som kommit fram till att det hjälper.

Om du ger lucern och olja så kommer du en bra bit på vägen. Spannmål/Färdigfoder skulle jag undvika.
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Har pratat med H**** och de har ett som heter Harmoni...innehåller ingen havre men korn...de sa att kornets stärkelse inte har en lika snabb verkan som havren.

Men hon skulle alltså klara sig på fri tillgång till hösilage ute och inne, lucern och olja? Kan hon göra det är det ju toppen.

Det här med överslagsberäkninar osv...får ni gärna förklara närmare.

Man sa också att hon inte skulle ha kraftfoder innan vilodag....
Men som det ser ut nu så rids hon varannan dag...hur gör jag då?
Eller tror ni de baserade det på färdigfodret?
Om jag ger henne lucern och olja är risken mindre då?
Bygger hon muskler osv..på lucern och olja (eller linfrökaka eller både och)?
Vilken mängd ska man ha av det? Om man räknar på ett medelgott grovfoder?

Tack för er hjälp.....jag är väldigt tacksam.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Jag skulle ha skippat allt som har med spannmål att göra.

Lucern är ett grovfoder. Dock ett starkt grovfoder om man jämför med det normala höt.

Jag ger min häst lite lucern och olja just för att korsförlamning ligger med som ev. anledning till min hästs problem. Tog bort oljan ett tag (skulle banta honom) och då blev han sämre.

Till min 500kg häst ger jag idag c:a 1dl olja. Ska upp i mer tänkte jag men måste ta det ml för ml... Han får också lite lucern som jag blöter i hett vatten som får svalna för att minska risken att han reagerar (fånghäst).

Om du vill kan du prova det amrekanska vetrinärer rekomenderar c:a 2½dl olja per 475kg häst. Vet att hästar i USA får det som har lätt att få korsförlamning och de mår bra av det.

De får också lucern för att få upp proteinet, samt att de använder det till viss del som hö.

Bara du får i henne det hon behöver i energi och protein. Iom hon skrittas just nu är det ingen fara på taket. Kolla vad för lucern du kan få tag i. Gärna ett som är melassfritt. Ta ut vad det innehåller per kilo foder. Köp en dunk olja och se vad den innehåller per kilo olja. Räkna ut så du får c:a 6 gånger mer protein än energi på dessa två fodersorter. Då har du en balans i det tilläggsfoder du ger. Ser du att hon tappar över ryggen, öka proteinet lite.

Gör också som Helena föreslog, om du har någon aning om det är skördat sent eller tidigt? Legat länge på fältet? Vänt många gånger? Då kan du kanske se att OK det bör vara väldigt dåligt med protein i hösliaget. Då kanske du ska lägga dig så du har 8 gånger mer protein än energi.

Det är ju lite vanskligt att ge tips så här men jag börjar alltid med matskedar när jag byter foder och ökar allt eftersom.

Vad ger du henne idag? Bara ensilage?
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Hej!

Häller med övriga skribenter om att inte ge spannmål. Men frågan är om din häst är i behov av något annat än hö ( hösilage) egentligen.
Om du vill att din häst ska få i sig lite mineraler så går det ju bra att blanda det med lite betfor som ju är ett bra och billigt fodermedel.
Ett tips är också att ALDRIG låta hästen vila i två dagar då är risken för korsförlamning som störst.
Korsförlamingen utlöses av att det samlas energi i musklerna som sedan frisätts när hästen rör sig. Det gör att muskelfibrerna går sönder och det uppstår en blödning. Detta händer nästan alltid vid långsamt arbete och oftast hästar som ligger på.

Musklernas cellmembran kan förstärkas av selen och B vitamin. Prata med en veterinär om tokosel (selen tilskott) och ge tillskott av vit B. Det tycker hästarna är gott och så hjälper det till nu vid pälssättningfen också.

Om din häst är ute i ganska stora hagar och rör på sig varje dag, inte får en massa kraftfoder och inte står och spänner sig( tex. fryser) så bör det inte vara så stor risk.

mvh Lotta
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Har pratat med H**** och de har ett som heter Harmoni...innehåller ingen havre men korn...de sa att kornets stärkelse inte har en lika snabb verkan som havren.

Men hon skulle alltså klara sig på fri tillgång till hösilage ute och inne, lucern och olja? Kan hon göra det är det ju toppen.

Det här med överslagsberäkninar osv...får ni gärna förklara närmare.

Man sa också att hon inte skulle ha kraftfoder innan vilodag....
Men som det ser ut nu så rids hon varannan dag...hur gör jag då?
Eller tror ni de baserade det på färdigfodret?
Om jag ger henne lucern och olja är risken mindre då?
Bygger hon muskler osv..på lucern och olja (eller linfrökaka eller både och)?
Vilken mängd ska man ha av det? Om man räknar på ett medelgott grovfoder?

Tack för er hjälp.....jag är väldigt tacksam.

Det visar bara att rådgivaren inte vet ngt om Xförlamning! Litet oroande råd du fick.

Det spelar ingen roll stärkelsen den kommer från havre eller korn eller något annat. Stärkelse och glukosmängden ska hållas så låg som möjligt för dessa hästar. Om inte hästen har väldigt stora energibehov som t ex aktiva kapplöpningshästar kan man väl skippa allt spannmål?

Om ditt grovfoder är bra kanske du bara behöver ge det. Tror du det är knackigt med protein kan du ge några kg ren lusern. Om inte hästen är överviktig kan du spä på med matolja.

En sådan foderstat kan hästen ha varje dag oberoende av arbete.HH
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Ok...nu blev jag lite klokare...;)

Hon kan ju klara sig på bara hösilage men tidigare vintrar har hon tappat hull, antagligen pga. foder.

Men det låter ju jättebra med lucern och olja. Jag ska kolla upp med vad det innehåller och kanske kan få återkomma till er sedan?

Hon ska ju ridas mer längre fram och sedan träning men hon kommer alltså då få i sig allt hon behöver? Med muskling osv ?
Hon rids varannan dag som sagt och nu ger jag henne lite kraftfoder efter ridning och hon äter dagligen E vitamin med selen. Även B vitamin nu under pälssättningen.

Men hur ska jag göra, ska jag fortsätta att ge bara efter ridning utan att det är någon fara? Hon kommer ju stå dagen efter....inte alltid men oftast. Så småningom ska hon flytta hem till mig och då är det ju ridning varje dag.
Jag ser ju om hon faller ur och då får jag åtgärda det men ska jag låta bli att ge kraftfoder de dagar hon inte rids, även i vinter?

Haha........alltså jag är nollställd på sånt här. Försöker som sagt lära och läsa men det fastnar inte riktigt....

Återigen stort tack för er hjälp och tack för att ni står ut med mina dumma frågor.........
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Ok.....såg nu att jag fått svar på min fråga om hon skulle ha dagligen trots ridning varannan dag.....;) Men ska jag ge henne lite mer den dagen jag ridit då?
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Jag skulle gett hästen lucern och olja varje dag, samma mängd.

Du ser om hon tappar och då får du göra något åt det. Tex ge mer lucern - alla dagar.

Du ger ju fri tillgång på hösilaget eller? Vad ger du mer idag?

Beroende på vad du ger idag kan jag hjälpa dig lite med hur mycket lucern/olja du ska ge när du kommer upp i rätt mängd.

Jag börjar alltid lätt när jag ska introducera nytt foder. Dvs jag går ner på matskednivå. Ger du kraftfoder idag så kan du byta en matsked av vad hon får idag mot en matsked lucern. Häll en svätt olja över (ca½ matsked) och ge. Se om hon äter.

Se om du har möjlgihet att köpa lucern som är utan melass. Det gör stor skillnad. Min häst kan inte äta lucern med melass men han får nu ½dl av den sorten som är melassfri utan problem.

Men som sagt, ge mig vad du ger henne idag så kan jag hjälpa dig mer.

Selen, E-vitamin och kanel är bra för hästar som har lätt för korsförlamning.
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Idag får hon inget kraftfoder alls mer än en 3/4 liter pellets (kopelletes (likvärdigt med krafft) som jag blandar i E vitaminerna och B vitaminerna i.
Utöver det gräs och hösilage......
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

du skall nog kolla upp EPSM på nätet.

det som helena h säger stämmer,och vad mer därtill är att de utnyttjar fettet bättre som energikälla.

jaghar min apå EPSM diet just för att dne rasen r benägen att ha den typen av muskleproblem.

jaghar inte analyserat,men har ekologiskt hö med inblandade örter,sedan får de halm me dmycket gräs i som dygnet runt grovfoder,de går på lösdrift.

jag ger mest lucern,betfor samt olja,och de får rättstora mängder olja. naturligtvis får de även mineraler o vitaminer os alt.

skall förmodligen se om jag hittar ett basfoder somär mkt lågt i stärkelse och så komplettera upp me det om de behöver mer energi.

det borde alltså vaar fullt möjligt att ha din häst på detta,min aär hingstar på runt 800 kg,170 resp 175 i mankhöjd o går som sagt pålösdrift.de leker som idioter så de gör åt-mycket-nergi
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Till min korsförlamningshäst så har jag en bas-foderstat som jag vet fungerar i vila och lättare ridning.
De dagar jag tränar hårdare (hopp, klättring, tävling eller så) ger jag extra kraftfoder efter ansträngningen (nu använder jag krafft och det kan vara att jag byter ut ½kg groov mot ½kg sport och att hon kan få extra olja). Det var ett pysslande att hitta grundfoderstaten men nu verkar jag hittat rätt. (utöver hö, lucern,groov, soja, elektrolyter, e-vit. och magnesium)

Mina förra tävlingshäst(msv hopp och fältt.) var också korsförlamningshäst, men han var totalt symtomfri när vi gjorde så här.

Så mitt råd till dig är att din häst kanske helt klarar sig utan kraftfoder, kanske med tillägg lusern,olja etc, och om den behöver mer för ridningens skull att du bara ger den det de dagar den aktiveras mer.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Säkert massor med spannmål i det du ger idag.

Byt ut det dl för dl mot lucern (melassfri) och olja. Om du ger Kvarnbyfoders lucern och linfröolja så ger ½kg lucern och 2dl linfröolja 11,4Mj och 75smrp, Krafft grund 1kg ger 11Mj och 80SMRP. Vet inte hur mycket 3/4liter väger. Så om du börjar med att byta ut 1dl av ditt nuvarande foder mot ½dl lucern och 0,1dl olja. Sedan ökar du ½dl för ½dl på lucernet och 0,1dl olja. Byt långsamt.

Lägg dig där och se hur hästen ser ut. Blir hon tjock minska. Ge dock gärna oljan.
 
Sv: Hjälp mig....ingen analys och foder till korsförlamningshäst.

Lakrits: Btw vad är det för Evitamin och Bvitamin du ger? Det kan också spela roll. Vissa är så sockrade etc att vissa känsliga hästar reagerar på det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
512
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp