Hjälp mig är ni snälla !

FannyN

Trådstartare
Jag har fått ett foderproblem.
Mitt islandssto som kom till Sverige för 4 månader sedan är mager!!
Det känns för beddrövligt eftersom hon dels är dräktig och sedan är hon inte färdigväxt själv heller.I hagen som hon går finns det massor att äta,men innehåller nog ingenting....Hon har fri tillgång på hö och visst äter hon det men inte så mycket som jag skulle vilja,jag tror hon äter ca 4 kg per dygn sedan går hon och äter det vissna gräset :(
I övrigt får hon 4 dl korn 2 gånger om dagen,2dl krafft protein 2 gånger om dagen sen får hon mineraler, vitlök, lite olja, och 1 kg morötter 2 gånger om dagen.
Törs jag öka kornet?

Hon är avmaskad och en mycket glad häst.Verkar hur frisk som helst,och det tyckte vetrinären också när han var här och vaccinerade.

Men som sagt,jag vill att hon mullar på sig lite,kan jag få lite tips.

//Åsa
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Har du analys på ditt hö?
Extra viktigt om hon är dräktig och dessutom inte färdigväxt!
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Hej igen.

Ja analysen är såhär....Ts halt 55%

Energi 10,7
Protein 105g
Smb p 67g
Protein energi 6,3
Ca 2,8
P 2,7
K 18,6
Mg 1,8


Jag tror det är bra,det var iaf dyrt :D
Men det hjälper ju inte om det får ligga och bli nedtrampat :mad:

Hon gillar alltså kraftfodret mycket det är därför jag undrar om jag törs öka kornet....men samtidigt har jag kolikfobi och verkligen bestämt mig för att satsa på att ge pållarna ett bra hö för att slippa krångla och räkna så mycket....Det är mycket lättare att ha häst innan den står där i hagen :smirk:

Tack för att du tar dig tid

Åsa
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Ditt hö är bra, mycket energi och protien och kvoten är ok 6,2.
Ca/P kvoten är däremot lite låg, där behövs mera Ca.

Från 7-8:e månaden in i dräktigheten brukar man räkna med ökat behov av Kalcium, Fosfor och Protein.

Du har ingen aning om vad din häst väger nu eller vad hon bör väga normalt?
Eftersom hon är ung antar jag att hon inte rids?
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Här kommer några förslag på foderstater:

Dräktig 8-9 månaden:
4 kg hö
1,5 kg Krafft Lusern Mix
100 g Krafft Protein
100 g Krafft Miner Vit

= MJ/Smrp 7.2 och Ca/P 1.3
MJ 55, Smrp 398, Ca 28, P 20

Dräktig 10 månaden:
4 kg hö
1,5 kg Krafft Lusern Mix
250 g Krafft Protein
100 g Miner Vit

= MJ/Smrp 7.8 och Ca/P 1.3
MJ 58, Smrp 448, Ca 29, P 21

Dräktig 11 månaden:
4 kg hö
2 kg Krafft Lusern Mix
250 g Krafft Protein
100 g Miner Vit

= MJ/Smrp 7,9 och Ca/P 1.5
MJ 61, Smrp 480, Ca 32, P 22
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Under digivningen ökar förståss behoven ännu mera.
Vet dock inte hur mkt det kan tänkas öka, så det lämnar jag över till andra experter :d
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Det är några oklarheter i dina analysuppgifter som man måste känna till för att kunna hjälpa din häst. Äter stoet bara 4 kg av ett silage med 55 % ts eller har siffrorna blivit fel? Är energi värdet per kg foder eller per kg torrsubstans?
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Jaa du.....
Vilka bra frågor..... :o silage vet jag inte om det är,det är som hö....
Sen uppgifterna var de jag fick med på en lapp och jag har fattat det som att det är vad 1 kg innehåller.
Hon får alltså äta hur mycket hon vill, jag tycker det är konstigt att hon ratar det gröna höet som verkligen doftar gott och istället äter visset gräs, när det var lite snö stod hon och skrapade fram gräs under snön..... :confused:
// Åsa
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

En bekant till mig importerde ett ungsto från Island för några år sedan och hon hade samma problem. Förklaringen hon fick var att där strövar hästarna omkring på stora marker i lösdrift. De är alltså inte vana att bli serverade en hög med hö utan letar upp sin föda själva (typ krafsar fram gammalt gräs, bark, grenar mm) Det kan ju vara så i detta fallet oxå. Hon gjorde som så att hon lade ut massor med högar av ris, gran, kvistar på olika ställen i hagen och i dessa högar portionerade hon oxå ut hö. Pållan vandrade runt och letade glatt i högarna, krafsade lite och sen åt hon även höt. Kan ju vara värt ett försök. Lycka till.
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Hö har ungefär 15 % vatten. Detta som du fodrar med har 45 % vatten i sig och kallas hösilage och förvaras slutet (om analysen avser det du har). 4 kg av det motsvarar drygt 2 kg hö. En häst behöver 1,2 kg hö per 100 kg minst för att tarmen (grunden till hästens hälsa i många avseenden) ska må bra Nu kan det hända att hon mumsar i sig tillräcklig med gammalt gräs i tillägg för att det ska bli så mkt strå som hennes tarmar behöver men det kan knappast ge tillräckligt med näring för ett dräktigt sto så här års.. Som du förstår har det stor betydelse om värdena avser kg foder eller torrsubstans. Underhållsbehov för en 350 kg islandshäst är cirka 40 Mjoule i energi och 240 mg protein. I slutet av dräktigheten behöver hon åtminstone 55 MJ och ca 450 gram protein. Om hon är tunn skulle jag sikta på att lägga mig där redan nu. Om värdena avser kg foder har du ett mycket bra foder som hon egentligen inte borde vara tunn på om hon är i mitten av dräktigheten. Avser värden kg torrsubstans har du bara drygt hälften av näringen. Viktigt alltså att först luska detaljerna om det du fodrar med!
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Har du avtal med Krafft?

4kg av ett silage med en ts på 55% ger inte tillräckligt med grovfoder.
Dessutom så är dessa värden avseénde kg torrsubstans.

4kg ts blir över 7kg hösilage, vilket hästen tydligen inte fick i sig.

Vore hästen min, så skulle jag ge den ett tillskott på Luzern, som ju också kan räknas till grovfoder.
Och så ger jag fri tillgång på havrehalm, som ju är smakligt för hästar.

Mina dräktiga ston brukar vid denna tid på året ligga på 50MJ och 350g smbpr.

Jag börjar med ett bra hö 4kg ger 160g smbpr och 32MJ.

4kg av silaget ger 147g smbpr och 14MJ.

Vi kan då se att silaget ger betydligt mindre med energi vilket förenklar foderstatsräkningen.
Torrt gräs innehåller som halm. Viss energi och D-vitaminer.
Silage innehåller inga D-vitaminer, så hästen löser på detta sätt problemet själv.

Till mitt hö, så ger jag 0,5kg av Edel Häst Topp, som är ett koncentrerat färdigfoder med alla vitaminer och mineraler som hästen behöver.
Jag använder det som ett mera lättdistrubuerat mineralfoder, då hästarna går på lösdrift och det är svårt att veta vad de får i sig av mineralerna.
Det ger dessutom 45g smbpr och 4MJ på sitt halvkilo.
Men man kan lika gärna ge betfor+kornkross+mineraler upp till samma näringsvärde.
Jag kompletterar sedan det med Luzern-pellets och krossad blandsäd upp till behovet. Jag blöter Luzernet som har ett värde på 122g smbpr och 7,9MJ och sedan blandar jag i säden. Säden har runt 90g smbpr och 11MJ, den är skalad. Jag behöver protein till min foderstat, och blandar 2/3 Luzern med 1/3 säd. Men jag tycker att 50-50 är en bra blandning.

Om man tittar på silagets värden, så kan man konstatera att hästen får för litet energi. Det behövs över 30MJ till för bara underhållsbehovet.
Om man får i hästen 0,5kg betfor, 1kg havre, 0,5kg korn och 0,5kg Luzern, Så ger det 26MJ och 205g smbpr. Totalt 40MJ och 352g smbpr.
Om man gissar att hästen lyckas att sätta i sig ett eller annat kilo torrt gräs, så blir det bra efter komplettering med mineraler som passar till.

Räkna mineraler överlåter jag åt hästägaren eller någon annan frivillig.

Nu så tror jag ju inte att analysen och höet hör ihop, såtillvida att det inte är packeterat i plast.

En normalstor Islandshäst väger runt 350kg.
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Att det är både havre och korn i foderstaten, beror på att korn inte bör utgöra mer än halva spannmålsintaget. Det är också därför som jag ger blandsäd.
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Nej jag har inte avtal med Krafft.. Det kan jag lova dig!

Jag har "bara" gjort en riktigt stor tabbe som jag skäms över! :o
Jag trodde att jag hade lärt mig räkna foderstater ordentligt, men fy så fel jag hade :eek: :o
Ja, jag är ärligt. Nu skäms jag riktigt ordentligt!

Var så lycklig i går över att jag trodde att jag kunde räkna foderstater, så det gick av bara farten.
Och dessutom gav jag mig in på ett DRÄKTIGT sto..

Jag gick efter de behov jag har ang islandshäst/dräktig osv.
Sedan gick jag efter att hästen petar i sig 4 kg per dag.
Tänkte att då är det väl ingen idé att räkna på mer än så.. :crazy:

Jag VET om att det är omkring 1,5 kg TS per 100 kg levande kroppsvikt som gäller.
Själv ger jag runt 9 kg hö samt fritt med gräsblandad havrehalm till mina hästar.

Jag tänkte, räknade om, tänkte igen.. Detta var det bästa jag kunde komma fram till just då. Antagligen iget bra ändå alltså.

FannyN, det är nog bäst du ber någon annan räkna på nya foderstater!
För hästens bästa om inte annat.. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Men just Luzern Mix är ju ett bra foder i detta fallet.

Man kan också ta havrehalm och strila melassvatten över.
Typ - Gör ditt eget Fibergi.
 
Sv: Hjälp mig är ni snälla !

Å, ett + i kanten till mig ;)

NU har jag lärt mig räkna på rätt mängd TS :D
Grattis till mig själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 305
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 866
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp