Hjälp med kvoten

jemeni

Trådstartare
Vad ska man göra med detta hösilaget? eller för att rädda det utan att behöva kasta.

Torrsubstans 85%
Råprotein 119
SRP 68
Energi 8,4
Fosfor 3,4
Magnesium 1,2
Kalcium 33,8
 
Vad skulle problemet vara? Att det ligger högt i kalcium? (stämmer verkligen det värdet?)
 
Vad är problemet? Du har en hög kvot men det är ingen nackdel. Protein som kommer ifrån grovfoder är inte farligt. Har du svårfödda hästar så lägg till olja, max 75 gram/100 kg häst och dag. Du får självklart balansera upp mineralerna men det får man nästan alltid göra. Det är få grovfoder som stämmer perfekt där. Jag som har lättfödda hästar hade jublat över den höga kvoten!
 
Vad ska man göra med detta hösilaget? eller för att rädda det utan att behöva kasta.

Torrsubstans 85%
Råprotein 119
SRP 68
Energi 8,4
Fosfor 3,4
Magnesium 1,2
Kalcium 33,8

Tänkte mest på Kalcium Fosfor kvoten.
Annars är det perfekt för svårfödda hästar vilket vi inte har en ända av utan har fodrat med andraskörden i stället. Men vi kan ju inte låta hela förstaskörden bara stå.
 
Andra skörden är mycket bättre för våra knubbisar, ännu lägre i energi och protein + att kalcium/fosforkvoten är rätt. På en katastrof dålig andraskörd har hela knubbisgänget sett slimmade ut.
 
Vad ska man göra med detta hösilaget? eller för att rädda det utan att behöva kasta.

Torrsubstans 85%
Råprotein 119
SRP 68
Energi 8,4
Fosfor 3,4
Magnesium 1,2
Kalcium 33,8
Jag skulle ringt labbet och frågat om kalciumvärdet verkligen stämmer. Det händer i bland att de placerar kommat på fel ställe. Du lär aldrig kunna kompensera för att få en kvot mellan 1,2 och 1,8 eller ens i närheten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp