hjälp med grovfoder.

Linnea123

Trådstartare
Hej på er!
Skulle uppskatta att få lite synpunkter på ett hösilage jag ev ska köpa. Har upptäckt att mitt inte kommer räcka om det slår till och blir svinkallt då hästarna går ute i stort sett hela tiden, står inne vissa nätter.

men iaf, har shetlandsponny och islandshäst och jag vet ju att de inte ska ha så hög proteinkvot.. Försöker att läsa mig fram men ändå så blir jag osäker.

har iaf fått en analys som följer:

per kg foder

TS 62,8 %
energi 6,7
råprotein 70
smältbart råp 46
socker 70

jag får fram en kvot på 6,8 ?
Hur är det med sockret, hittar inte något om hur mycket som är lagom?



Hästarna går lätta till medel jobb ca 3-4 dagar i veckan..

Hoppas ni kan ge mig lite feedback!
/ Linnea
 
Det är ett helt okej grovfoder :) Man vill ha en sockerhalt på under 10% och ditt ligger ju på 7% så det är helt okej. Att kvoten är något högre än 6 är inte negativt när proteinet kommer ifrån grovfodret. Se bara till att få ordning på mineralkvoterna så kommer det bli bra för dina hästar :)
 
men iaf, har shetlandsponny och islandshäst och jag vet ju att de inte ska ha så hög proteinkvot..
Bryter ut ett fragment ur trådstarten
Varför tror du att de inte ska ha så hög proteinkvot?
Faktum är att när man har lättfödda hästar så är idealet att man har lågt energiinnehåll och gärna lite högt proteininnehåll. För då kan man täcka proteinbehovet med grovfodret utan att ge överskott av energi - vilket blir fallet om man har för låg kvot och försöker täcka proteinbehovet med grovfoder.
 
Hej på er!
Skulle uppskatta att få lite synpunkter på ett hösilage jag ev ska köpa. Har upptäckt att mitt inte kommer räcka om det slår till och blir svinkallt då hästarna går ute i stort sett hela tiden, står inne vissa nätter.

men iaf, har shetlandsponny och islandshäst och jag vet ju att de inte ska ha så hög proteinkvot.. Försöker att läsa mig fram men ändå så blir jag osäker.

har iaf fått en analys som följer:

per kg foder

TS 62,8 %
energi 6,7
råprotein 70
smältbart råp 46
socker 70

jag får fram en kvot på 6,8 ?
Hur är det med sockret, hittar inte något om hur mycket som är lagom?



Hästarna går lätta till medel jobb ca 3-4 dagar i veckan..

Hoppas ni kan ge mig lite feedback!
/ Linnea

Hade gärna tagit det silaget! Idealiska värden i min smak! När balansen är så bra mellan protein och energi blir det jättebra för lättfödda hästar. Lägre kvot ger för mkt energi (-tjocka hästar) jämfört med proteinintaget och man måste byta en andel av grovfodret mot tex luser eller kraftfoder. Det behöver inte du nu.
 
Hej!

Om du inte vill ha det får du gärna skicka det till mig. Jag har det omvända och får kämpa för att häst ska få i sig tillräckligt med protein utan att få överskott på energi...

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 527
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 488
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp