Hjälp med foderstaten..

Totola

Trådstartare
Nu vet jag att det är svårt att göra en foderstat utan att veta hövärdet, men jag har tyvärr ingen möjlighet att ta reda på det, och ingen aning om hur jag ska lägga upp foderstaten nu när hästen ska sättas igång efter vintern.

Det är en "liten storhäst" som för tillfället har MYCKET hull. Han kommer gå på fri tillgång på hösilage (bra kvalitet, inte alltför blött) och för närvarande får han bara lite symboliskt med korn till kvällsmat för att stackarn inte ska bli utan, 3 dl ungefär.
Kraftfodermässigt brukar jag föredra en kombination av kornkross/havrekross. Jag vill även ge betfor för att kunna blanda i ev. fodertillskott. Han kommer tränas medelhårt, alltså muskelbyggande men inte så mycket spring.

Som sagt, jag vet att det är svårt utan höanalys, men det vore snällt med lite förslag då jag själv är helt borta :crazy:
 
Sv: Hjälp med foderstaten..

Men fri tillgång till hösilage skulle jag inte ge något mer alls, om det inte visar sig att hästen faller ur eller blir fet.

Blir hästen fet skulle jag dra ner på tillgången, och blir den mager skulle jag lägga till havre. Börjar musklerna/överlinjen försvinna skulle jag ge lucern. Men till att börja med: Ingenting! :)

Det tråkiga är bara att om dessa symptom börjar synas så har bristen eller överskottet gått ganska långt, och träning kan ha gått till spillo. Plus att det kan ta tid att rätta till. Mineralerna har man ju dessutom ingen aning om de stämmer, och när mineralbrist eller obalans börjar märkas, då är det illa!

(Hur kan det vara omöjligt att göra en analys, förresten? :confused: )
 
Sv: Hjälp med foderstaten..

Klart det inte är omöjligt att göra analys, men onödigt dyyrt när hästen bara ska äta det några månader (om det inte redan är gjort). Ja just det, man skulle ju kunna ha "fri tillgång" på mineraler också, men då är det väl någon typ av mineraler som lämpar sej bäst?

Om jag fortsätter med den "symboliska" fodringen men ökar på antalet måltider? Nu har han dumt nog bara fått en gång om dagen så om han får 3dl korn eller havre 3 gånger om dagen? Och kanske lite betfor för att blanda fodertillskott i som sagt..

Haha, om musklerna skulle försvinna skulle jag få panik och ställa hästen på fri tillgång på kraftfoder :) *skojar bara, lovar* han var så mager och omusklad när jag fick honom så det vore synd om han blev så igen. Hullet skiter jag fullständigt i så länge han verkar må bra, men musklerna däremot vill jag ha så stora och välmående som möjligt :)
 
Sv: Hjälp med foderstaten..

En för fet häst är inte bra.

Men om du tycker att det är för dyrt och onödigt med en höanalys så kan ingen annan än du avgöra om hästen får för mycket eller för lite mat, sorgligt men sant.

Lycka till...
 
Sv: Hjälp med foderstaten..

Vad är en "för fet" häst?
Nu får man ju tänka på att det är en varmblodstravare och de har en tendens att inte kunna bli riktigt ponnyfeta, men när de väl lägger på sej lite hull känns det som att det är mycket om hästen normalt sett är spinkig.

Ja, jag tycker det är dyrt med en höanalys, onödigt har jag inte påstått, men det är skillnad på om hästen kommer äta höt en längre tid eller som i det här fallet bara ett par månader. Men är det omöjligt att ens säga på ett ungefär vad hästen bör få i övrigt, så visst, då vet jag. Får helt enkelt gissa på att hästen ska ha ett par kg havre om dagen då och nån liter betfor :angel:
 
Sv: Hjälp med foderstaten..

Får helt enkelt gissa på att hästen ska ha ett par kg havre om dagen då och nån liter betfor

Exakt, man får gissa! :)
Och sen får du justera om det inte funkar. Utan analys finns inget annat sätt att göra det... Och för att kunna gissa måste man SE hästen under en lång period, det är tyvärr inget du kan få hjälp med över internet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Halloj! Har en ny häst, som går på fri tillgång av grovfoder (analyserat hösilage) i hagen. Hur ska jag beräkna foderstat utifrån det...
Svar
1
· Visningar
1 029
Lantbruksdjur Efter senaste resan till Granngården där jag fick betala 11 kr/kg för kornkross börjar jag fundera över om mitt trädgårdsland kan utökas...
Svar
18
· Visningar
9 776
Senast: Asa_S
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp