hjälp med foder schemat!

B

bibbsson

Hej!

Jag ska skaffa ponny nu och jag vet inte hur man räknar ut hur mycket hö och foder den ska ha!!? :confused:

Puss å kram
 
Halloj!
Hur mycket foder du ska ge ponnyn beror ju på hur mycket den arbetar och hur stor den är osv.
Om du kollar på freefarms hemsida(www.freefarm.se)så kan du klicka vidare till Opti-gnägg som räknar ut fodrerstater bra!
Lycka till!
 
Det beror även på vad du har för grovfoderanalys.

mvh Jessica
 
Bättre än Freefarms optignägg är nog Hippocampus foderstatsprogram....den ger åtminstone goda råd vad som felar...vilket INTE optignägg gör. För att nyttja programmena på bästa sätt måste du ha höanalys...vilket åtminstone jag förutsätter du gör ?! Dessutom rekommenderar jag dig köpa boken Hästen - näringsbehov och foder från SLU...

Lite kort sammanfattat så räknar man ut en foderstat..eller behovet hästen behöver så här:

Energi (MJ): Hästens vikt x 0,5 upphöjt till 0,75 (använd miniräknare = mycket bra)
Protein (smb.rp): 6 x MJ = alltså energin du fick ut av ovanstående och gånger 6.
Kalcium (Ca): 0,4 x MJ
Fosfor (P): 0,3 x MJ
Magnesium (Mg): 0,15 x Mj

Där har du underhållsbehovet...dvs det din häst behöver för att äta,leva andas osv..UTAN motion/ridning...sedan är det upp till dig att lägga på en viss % för träning...Och kom i håg att minsta grovfodergiva är 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt/dag..villket är 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt/dag och detta är underhållsbehovet...ge gärna MYCKET grovfoder, dock utan överdrift. I bland måste man begränsa pga av vissa orsaker.....Slutligen: stirra dig INTE blind på siffror utan använd siffror SAMT ditt ÖGA...en del hästar KRÄVER mer än vad siffror antyder, en del mindre...Men siffror är en bra grund att stå på....för genom dessa kan man dra ifrån samt öka snabbt vid behov UTAN att det behöver gå så långt att att det verkligen är UPPENBART att något felar i ens foderstat. Och då menar jag att: hästen ser ut som rena rama spjälstaketet och man har egentligen ingen aning VAD som felar...Slutligen (igen) ska de olika ämnena ha en viss balans mellan sig...Dvs: när du fått ut alla siffror ska du dela: Energin med proteinet..det ska då helst hamna på siffran 6, att det felar lite upp eller ned behöver inte betyda så mycket...bara det INTE är markant mycket från 6, mellan kalcium och fosfor bör det vara genom samma räknesätt: ca 1,4, och mellan kalcium/Magnesium: ca 2,7.

Phu ! Åsikter..någon ? ;)

*om jag nu råkat skriva fel formler ang Ca, P samt Mg..så säg till*...samma med allt annat jag kladdat ned, minnet är kort ;-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp