Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

gabbyjackson

Trådstartare
Halloj!
Vi håller på och gör om vår kära ladugård till stall, men har ett problem. Stolpar. Vi ska eventuellt ta ut någon som kan hjälpa oss med att ta reda på vilka som är bärande och vilka som går att ta bort.

Men allra helst skulle vi vilja kunna få in boxar utan att behöva ta bort några stolpar.

Det gröna runt om är stallgång, de röda prickarna är stolpar. Möjligtvis finns ytterligare 50 cm att "ta" från övre och undre stallgången.

Ursäktar om bilderna är svåra att förstå, det är bara att fråga!

Det är det vita området som ska bli boxar.
10rmi35.jpg


Ignorera mina fina linjer, de är vara där för att visa mått osv.
2h4kjl4.jpg


Om någon har en lösning skulle vi bli överlyckliga!
Kram :p
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Nu hade man behövt veta vad det är för takstolar och hur långt det är tvärs över stallet (från yttervägg till yttervägg på långsidorna. Möjligt att det egentligen framgår av ritningen och att jag inte fattar.
Men det är troligen fullt möjligt att ta bort/flytta alla och lägga bärlinor istället så att man kan sätta ståndarna på de av stånd som passar.

Vad är det för typ av hästar ni ska ha? Ser ju inte ut att bli stora boxar av måtten att döma. Men med det antalet boxar som är på ritningen så ska stallet förprövas av Länsstyrelsen. Bor du i "rätt" län så finns ju möjligheten att du kan få bra hjälp av dom.
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Hej! Tack för snabbt svar! Skulle kunna gå ner och knäppa några bilder på stolparna och taket om det skulle underlätta :) Det är dock inte boxar på den undre bilden utan bara streck som jag satt dit för att veta vad måtten mellan stolparna är, som du kanske ser så är de lite olika.. Det är alltså det vita partiet på den övre bilden som på något sätt ska rymma normalstora boxar på ca 9 kvm. Det hade varit lätt som en plätt utan stolparna, men nu finns ju dom där.. "/
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Nu har jag gjort en ritning över hela stalldelen, blir kanske lite lättare att förstå?

Röda prickar=stolpar
23wwc36.jpg


Här kommer några bilder på vår rena fina ladugård...
2whovug.jpg

f2q1ig.jpg

16ktd1c.jpg




Här är några boxar där vi lyckats använda oss av stolparna

a9y8u8.jpg

1218opg.jpg
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Ser bilderna nu och det ska inte vara några problem att flytta ståndarna. Ser att det finns bärlina redan på vissa ställen. Det är den balken som går under taket och som ligger ovan på ståndarna. Det jag ser på bilden så ser den inte ut att nå över hela stallet men den går ju att göra om så att den gör det om det behövs.
Du har två idag som man både kan ha liggande i boxarna (om takhöjden på stallet tillåter) men ändå flytta ståndarna. Det är också möjligt att bara ha en kvar om det passar bättre i det tänkta stallet och att bredden på stallet inte är väldigt lång.

Dom takbjälkar som syns ser ut att vara av bra tjocklek så efter att bara ha sett bilderna så jag inte det blir några problem. Men som sagt det är ju efter bilderna och inte IRL.

Ser ut som om de ståndare som står där helt enkelt är satt från början för att passa inredningen till korna och inte så mycket för att bära upp taket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

eller kan du göra som jag, eftersom taket ändå lär vara för lågt.. Ta bort taket! Sätt rejäla vajrar istället. Hur fint som helst, o luften är underbar!
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Jag hade inte byggt fler boxar i det stallet, taket är alldeles för lågt och det kommer aldrig att bli godkänt. Risken om djurskyddsinspektör kommer och kollar är att ni får göra om. Taket måste höjas rejält. Har ni verkligen förprövat och fått godkänt?
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Tack Masse för svaret! Du verkar ha rätt bra koll på sånt här :)

Taket är på ca 240 cm så det ska vara godkänt.
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

De nuvarande stolparna har bjälkar ovan för att stötta takbjälkarna. De tunna plankorna ni har ovan stoparna i boxarna sitter inte ens under själva takbjälkarna.
boxväggarna är väl också spikade utifrån o tål då mindre
det ser klent ut. Jag skulle ta ut ett byggproffs o fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Mätt från understa bjälken? Man måste mäta från lägsta punkten i boxen. I den boxen där det står en häst tvivlar jag på att det är 2.40, eller så är det en jättehäst eller konstigt tagen bild. I boxen med hästen ska du alltså mäta upp till den plankan som de svarta stolparna sitter fast i.
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Innan ni bygger vidare föreslår jag att ni läser följande lilla broschyr: http://webbutiken.jordbruksverket.s...nader/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

Jag ser flera brister på bilderna som ni måste fundera ut en lösning på. Jag vill inte sitta här som anonym på nätet och klanka ner på ert bygge och därför råder jag er att läsa broschyren och följa råden som står där i. För hästarnas skull´(och så att ni inte bygger en massa som ni sedan inte får använda).
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Skulle gärna vilja veta vad det är för brister du ser.
Vill också tillägga att stallet är långt ifrån färdigt, jag har koll på vilka mått och regler som gäller.

Känner att det är helt andra saker som blivit kommenterade än de saker jag bett om hjälp med.

Det jag ville ha hjälp med var en del av planlösningen och ev. om det går att ta bort några av stolparna.

Takhöjd, boxmått, stallgångsmått, dörrmått osv har jag som sagt koll på och stallet kommer att byggas efter dom.
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Ni måste t ex. försäkra er om att ventilationen är tillräckligt. Tilluftsventilation ska komma in i boxen direkt. Glipor i väggarna här och där räcker inte. Även om det är glespanel på loftet måste ni få in luft direkt i boxarna (förslagsvis i väggen). Galler saknas på fönstren. Nu har jag inte känt på boxdörren själv, men om det finns minsta risk att en häst kan trycka ut nedre högra hörnet om hästen t ex rullar sig, så måste ni se till att få till en spärr som gör att det inte går. Om det är så att det är 2,40 upp till lägsta punkt i boxen och ni har hästar som inte är högre än 1,60 så får ni tänka på att takhöjden ska beräknas från bädden, inte från golvet (men det är småsaker i sammanhanget). Utöver det så krävs förprövning från och med femte boxen.
 
Sv: Hjälp med boxritning i "f.d" ladugård

Innan ni bygger vidare föreslår jag att ni läser följande lilla broschyr: http://webbutiken.jordbruksverket.s...nader/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

Jag ser flera brister på bilderna som ni måste fundera ut en lösning på. Jag vill inte sitta här som anonym på nätet och klanka ner på ert bygge och därför råder jag er att läsa broschyren och följa råden som står där i. För hästarnas skull´(och så att ni inte bygger en massa som ni sedan inte får använda).

Den länken är guld värd! Broschyren är toppenbra - jag har också en gammal ladugård som ev ska byggas om till ett litet stall. Jag har läst Att bygga häststall - och den tar ju upp mycket om ventilation osv, men riktigar sig mest mot nybyggnation. Broschyren är ett riktigt bra komplement.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp