Hjälp! kraftfoder åt ponny som lätt faller ur

Toker

Trådstartare
Har fått hem en D-ponny hingst på 4,5 år. Hittills har han ridits 2-3 gånger i veckan och ätit ungefär 7 kg hösilage. Men då jag nu tagit över honom och ska börja sätta muskler på honom samt få upp konditon och bygga muskler så behöver jag hjälp med tips på foder som kan ge mera energi. Han är överkänslig för havre och kan därför inte äta det.
Har ingen koll på foderstater och behöver hjälp. Antar att någon på Buke är duktig på foder :D
 
Vårat grovfoder är riktigt dåligt. Mina andra D-ponnys äter cirka 15kg per dag och får ändå inte i sig nog. Har ingen koll på hur analysen ser ut, men kan återkomma imorgon när jag hittat pappret!
idag får han 80/20 av det nya och gamla. Vänjer över sakta, så det inte blir någon kolik etc.
:)
 
Mamma gav mig ett papper på foderanalysen av vårat Hösilage, vet inte om det är så dåligt som det varit förut. Vet inte något om foder sådär speciellt mycket. Men så här ser det ut:
TS 60%
Råprotein 85g/kg
Smp protein 32g/kg
Energi 5,8 MJ/kg

Han får idag 7 kg 70/30 med gammalt/nytt hösilage. Kan inte byta snabbare då han är en kolikponny. Kan inte ge honom för mycket hösilage heller pga detta. Finns den någon människa där ute som vet ett bra komplement till känslig ponny som behöver protein och äta upp sig utan att risken för kolik ökar?
Är orolig att för mycket hösilage + fel kraftfoder kommer göra honom sjuk. Vill helst inte göra fel heller, så frågar på Buke om ni har några idéer?:nailbiting:
 
60% TS och 7 kg ger 4.2 kg TS. .... antar att din ponny väger mer än 300 kg......

Du bör verkligen öka mängden några kg hur eller hur :)
 
Exakt, han väger mera än 300 kg. Har inte vågat öka för plötsligt då han ätit 7 kg hos förra ägaren, ska börja öka den mera stadigt nu. Vill inte pga kolikkänsligheten smälla i en påse med 10 kg eller så.
Vet inte om det är grönt att öka till 9 kg idag? :nailbiting: Är så orolig att han ska bli sjuk. Lite paranoid men förlorat en ponny tidigare pga kolik som utvecklades till tarmvred. Sedan dess har jag varit sådär barnsligt försiktig.
Vet själv att det är på tok för lite med 7 kg, svälter honom inte medvetet. Igår fick han 8 kg istället för 7 kg, så ökar den stadigt.
Funderar på om fri tillgång är farligt för han pga känsligheten? Mina andra ponnyer går nu över på fri tillgång då det är enklare så de alltid har något att pyssla med. Blir mera harmoniska då och inte lika stressiga. :D
 
Det är nog betydligt större kolikrisk att ge så lite grovfoder än att lägga på några kg. Jag hade inte oroat mig över att öka till 10-12 kg direkt. :)
 
Okej vad bra, då får jag helt enkelt dra mig ut i kylan senare idag efter skolan och fylla på mera käk åt ponnyn. :D
Vill ju inte ha en hungrig ponny :o.
 
Risken är ju betydligt större om en kolikhäst INTE får tillräckligt med grovfoder. Är den så känslig, hade jag jobbat för att så långt möjligt är utesluta kraftfoder. Helt.

Hösilage, lusern (pellets eller strå), betmassa (utan socker om man så önskar) är några exempel på vad jag börjat räkna med.

Det finns program på nätet att börja laborera med för att du ska få en grundläggande uppfattning om hur foderstatsberäkningar funkar.
 
Ja, får titta på det ihop med mamma, vi hade redan tänkt köpa Lusern hackad Strå idag när vi ska in och köpa mineraler och vitaminer samt foder åt de andra.
Har idag MASH Sensitive hemma åt mina 2 andra D-ponnyer är det något man kan testa? Det ska vara havrefritt och löses i vatten. Står så här om det:
"Havrefritt specialfoder med smakrika och hälsosamma råvaror som t ex äpple, morot och linfrö. Passar att användas för snabbare återhämtning efter prestation eller för att få en känslig hästmage i form. Den är också lämplig att ge äldre hästar som kan ha tandproblem eller för kolikkänsliga hästar, och kan även få igång aptiten hos en häst som äter dåligt eller en som har svårt att hålla hull. "

Kanske värt att testa? :).
 
Ja, får titta på det ihop med mamma, vi hade redan tänkt köpa Lusern hackad Strå idag när vi ska in och köpa mineraler och vitaminer samt foder åt de andra.
Har idag MASH Sensitive hemma åt mina 2 andra D-ponnyer är det något man kan testa? Det ska vara havrefritt och löses i vatten. Står så här om det:
"Havrefritt specialfoder med smakrika och hälsosamma råvaror som t ex äpple, morot och linfrö. Passar att användas för snabbare återhämtning efter prestation eller för att få en känslig hästmage i form. Den är också lämplig att ge äldre hästar som kan ha tandproblem eller för kolikkänsliga hästar, och kan även få igång aptiten hos en häst som äter dåligt eller en som har svårt att hålla hull. "

Kanske värt att testa? :).

Ditt hösilage har en gnutta lågt protein. Med en del lusern (som är proteinrikt) kommer det räta till sig prima utan något annat och som sagt så minimerar du risken för kolik genom att hålla dig till hösilaget och lusern :)
Är ponnyn tunn så är första steget att öka grovfodret ända upp till fri tillgång. Går ponnyn på fri tillgång och ändå är tunn, först då bör du överväga kraftfoder (eller ännu hellre öka lusernen i första hand) :)
 
Efter en mycket snabb beräkning så borde du hamna i krokarna kring 0.5-1 kg lusern och sedan minst 12 kg hösilage för att vara i hamn. CIRKA vill jag betona men då har du ett hum om vad som kan vara rimligt åtminstone.:)
 
Okej tack för tipsen, ska titta på det imorgon (idag fick han 10 kg), har även köpt Lusen med högt protein så han har fått 0,5kg idag. Ska låta han äta detta nu en period + öka till 12 kg på hösilaget. :D. Sen får vi se hur det blir i slutändan!:up:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp