Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

J

Joneta

Precis som det låter. Jag funderar allvarligt på att sälja min unghäst. Hon är 2 år och jag har haft henne sedan hon föddes och hennes mamma har jag haft i över 15 år. Jag trodde jag skulle ha henne för alltid, men jag känner att det här börjar bli för mycket för mig.
Dels har jag svårt att hinna med, eller handen på hjärtat, jag hinner varken med henne eller mamman. Jag pluggar och är småbarnsförälder och det är svårt att få tiden att räcka till helt enkelt.
Dessutom är min unghäst rätt kaxig. Det brukar de vara vid denna åldern, men hon har alltid haft rejält med skinn på näsan. Det är inte helt lätt alltid.

Men om jag säljer henne känns det lite som om jag sviker henne eller mig själv. Fast om jag inte säljer henne och hon blir en sån där odräglig ouppfostrad häst sviker jag henne mer.
Usch, jag vet inte hur jag ska göra än...
Jag vet att beslutet bara är mitt men skulle verkligen behöva ett bollplank.
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Du kan inte låna ut henne till nån bra människa som kan fostra lite och när det är dags, rida in och utbilda. Så kan du ta hem eller sälja när du känner dej redo..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Jag hade det som dig, haft mamman i 21 år och fött upp ungen själv.

Precis när ungen fyllt två sålde jag. Mamman dog för snart ett år sen och jag kände att unghästen och jag inte passade ihop.

Dock var min unghäst snällare än ett lamm, men det stämde inte riktigt mellan oss.

Och nu är jag jättenöjd med beslutet. Jag vet att hästen får den tid och kärlek hon förtjänar och jag får mer tid och pengar.

Jag resonerade som så att om jag inte hinner med och, i mitt fall, inte har råd så har hon det bättre hos nån som har det. Och jag slipper stressen det innebär att vara fattig och ständigt trött.

Hade turen att hitta ett perfekt hem till henne, men det tog tid innan beslutet fattades. Det var inte lätt, men det var rätt.
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Jo, jag har funderat lite i de banorna också. Men man vet aldrig riktigt hur det blir när man lånar ut. Hade en ponny ute på foder tidigare och det blev inte alls bra.
Jag har funderat på att lämna bort henne till min tränare för inridning och sedan ev. sälja. Men hon är sent utvecklad, så inridning blir aktuellt först år 2014. Det är rätt långt tills dess.
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Skönt att höra att någon annan suttit i samma sits och att ditt beslut fortfarande känns rätt.

Jag har aldrig kännt riktigt att det är vi. Och det är jättesynd, för hon är verkligen en fin häst.
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Låter som en bra ide att sälja tycker jag, för både din och hästens skull. Verkar ju vara lite svårt att bli av med unghästar just nu om man ser på alla annonser, men om det är bra stam på henne går det säkert bra.
Ett billigt alternativ kunde ju vara att låna in någon duktig hästtjej att hålla på med hästarna några dagar i veckan, och se till att få ungisen lite hanterad.

Det bästa är väl att skicka till inridning men som du säger så ligger det ju en bit längre fram.

Hoppas det går bra!
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Sviker hästen gör du definitivt inte, tvärt om, du tar ju ansvar när du inser att du kanske inte är i läge att ta hand om henne på rätt sätt.

Var sak har sin tid i livet och just nu är det studier och småbarn som måste prioriteras. Det är alltid ett jättesvårt beslut, men jag hade nog sålt för att kunna släppa allt kring den unga hästen. Om du vill ha mamman kvar kan du kanske försöka få medryttare. Hästar föds varje år, så när du känner dig redo med en unghäst finns det säkert någon som passar dig att köpa.
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Jag har varit i nästan precis samma sits som dig!
Köpte min förra häst som föl hade henne tills hon var tre, skickade på inridning och vi testade olika stall, lösdrift och ett med ridhus. Men det blev aldrig rätt, vi passade aldrig ihop. Det kändes som piss när jag insåg att jag inte klarade av henne och att vi inte passade ihop, hon var min första häst och jag hade haft hennes mamma som min i flera år... allt skulle ju bli så bra....men att sälja henne var det bästa jag kunnat gjort. Både för henne och min egen del. Hon har det nu toppenbra hos en yngre tjej som tävlar och de verkar passa så bra ihop! Själv har jag ingen egen häst längre men nån gång i framtiden så ska det nog bli nån :)
Så jag tycker att du gör helt rätt om du bestämmer dig för att sälja!
*pepp-kram till dig*
 
Sv: Hjälp!! Jag funderar på att sälja min unghäst!

Svarar alla inläggen nu. Tack för era svar och ert stöd.

Sen jag skrev sist så har jag tänkt att jag ska sälja henne och det känns helt ok. Det känns bra. Jag ska dock inte göra något förhastat utan tänka och känna igenom det här ordentligt.
Under tiden ska jag ta hjälp av min tränare, att hon kommer och hjälper mig att träna hästen. Inte bara att hon gör det utan att hon visar mig hur jag ska göra.
Mamman tänker jag behålla, tveklöst. Hon är en väldigt viktig del i mitt liv. Säljer jag unghästen hinner jag med henne bättre och jag kan ha större glädje av henne de sista åren hon har kvar. Det är mer rättvist mot henne också att jag säljer unghästen. Vi mår alla bäst om jag säljer henne verkar det som.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 072
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp