Hjälp identifiera buske

mamman

Trådstartare
Den här busken växer under ett äppelträd hos mig. Ser ut att ha varit där några år men har negligerats (ber om ursäkt busken). Plötsligt började jag reta mig på vad jag trodde var ett oansat vattenskott på äppelträdet, men det visade sig vara busken som ville upp i ljuset! Jag känner igen den men kan inte komma på vad det är. Kan vara trädgårdsbuske eller vild. Är inte schersmin eller cornus.
Någon som har ett tips? Busken behöver flyttas, så frågan är om den är värd att räddas till bättre plats.
Fler bilder kommer.
 

Bifogade filer

  • IMG_9552.JPG
    IMG_9552.JPG
    443,2 KB · Visningar: 153
Den här busken växer under ett äppelträd hos mig. Ser ut att ha varit där några år men har negligerats (ber om ursäkt busken). Plötsligt började jag reta mig på vad jag trodde var ett oansat vattenskott på äppelträdet, men det visade sig vara busken som ville upp i ljuset! Jag känner igen den men kan inte komma på vad det är. Kan vara trädgårdsbuske eller vild. Är inte schersmin eller cornus.
Någon som har ett tips? Busken behöver flyttas, så frågan är om den är värd att räddas till bättre plats.
Fler bilder kommer.
IMG_9549.JPG
 
Den här busken växer under ett äppelträd hos mig. Ser ut att ha varit där några år men har negligerats (ber om ursäkt busken). Plötsligt började jag reta mig på vad jag trodde var ett oansat vattenskott på äppelträdet, men det visade sig vara busken som ville upp i ljuset! Jag känner igen den men kan inte komma på vad det är. Kan vara trädgårdsbuske eller vild. Är inte schersmin eller cornus.
Någon som har ett tips? Busken behöver flyttas, så frågan är om den är värd att räddas till bättre plats.
Fler bilder kommer.
Rättelse, är inte cornus mas. Men skulle kunna vara annan cornus, men vet inte hur många som är härdiga här (zon 3-4) och dessutom riskerar att sprida sig.
 
Det beror väl på vad DU tycker om den, oavsett vad det är för buske?
Om jag vet vad det är är det lättare att avgöra om den kan pryda sin plats någon annanstans. Buske med gröna blad som skogen är full av behöver kanske inte en plats i min trädgård om den inte t ex får fina blommor.
 
Jag säger ganska säkert schersmin.
min första tanke (spec som de har spritt sig til andra ställen), men jämförde med doftschersmin och smultronschersmin, bredvid varandra är de inte så lika. Den här är heller inte parbladig som schersminen. Ber om ursäkt att jag missat den informationen!
 
min första tanke (spec som de har spritt sig til andra ställen), men jämförde med doftschersmin och smultronschersmin, bredvid varandra är de inte så lika. Den här är heller inte parbladig som schersminen. Ber om ursäkt att jag missat den informationen!
Tycker ändå attdet liknar schersmin. Stressade skott får ofta annorlunda habitus.
 
Cornus har ju motsatta blad (utom t ex alternifolia och controversa, men det känns osannolikt att du skulle ha en sådan utan att veta om det). Dessutom har de inte sågade bladkanter de heller.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 492
Senast: Queen
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 984
Senast: macan
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp