Hjälp, hur göra med ny häst??

S

solenbakommolnet

Min nya häst kommer snart och jag har problem med hur jag ska göra med högivningen.
Hästen är sedan tidigare van vid fri tillgång till hö och är "bara" 3 år och islandshäst.

Problemet är att ingen kan utfodra hästarna på lunchen. :(
Jag funderar lite hur jag ska göra för att min vän ska må så bra som möjligt. :)

Hö balarna väger ca 17 kg styck. Kan jag ställa ut en bal på morgnen och låta min häst äta som hon vill? Vad händer om hon äter jätte mycket på en gång? Kan hon få kolik? Om hon nu står och äter som hon vill, hur gör jag då på kvällen? Ska jag då bara ge kraftfodert och inget hö? Eller ska hon ha hö innan "natti, natti"? :confused: :confused:

Nu har jag min häst med en annan och den andra hästens ägare är inte så där jätte pigg på att låta de äta som de vill. :crazy: Det ställer till det lite för mig. De går i samma hage och det känns tråkigt att måsta dela upp de.

Om vi skulle kommma överrens om att lägga ut en bal/morgon som de får dela på.....hur gör vi då? Jag menar det blir ca 8 kg var. Räcker det per dag? Om de käkar upp allt på morgonen (vilket jag tror) då har ju själva effekten av fri tillgång försvunnit. Ska de har mer hö på kvällen ändå? :confused:

Blir de mätt och ska inte ha mer hö???????????

Hjälp! *suck* Hur gör jag?

Har funderat på en sådan där automatiska fodergivare men de är så himla dyra. Mina stallkompisar är inte så där jätte pigg på att dela på kostnaden heller :(

Sist funderar jag på.... om hö mängden och priset kommer dra iväg hur mycket som helst om jag gör så? Någon som vet?

Hjälp! :bow:
 
Hej!
Även om hästen tidigare stått på fri tillgång så är det inte skadligt för den att sluta med det nu. Bara den får sitt tuggbehov tillfredställt vilket är ca 1-1.5 kg TS per 100 kg kroppsvikt. Varför vill inte dina stallkamrater ge fri tillgång?

Fördelar:
Om hästarna går ute större delen av dagen behöver du inte släpa på vallfoder inne (minskar dammet och arbetsinsatsen)
Du får mer harmoniska hästar eftersom de har något att göra och slipper frysa.
Om du har ett bra vallfoder slipper du troligen ge något krafftfoder = mycket minskat ekonomiskt tryck.
Det är naturligt och magen mår bättre.
Hästen är inte gjord för att äta krafftfoder egentligen så om man kan så är det jättebra om man kan ge dem fri tillgång på vallfoder, men det är inte skadligt att inte göra det om man fodrar hästarna på ett vettigt sätt! Hoppas du fick ut något av mitt svar. M.V.H Jenny
 
om den har fått frin tilgång innan,e väl de ingt probem nu heller...har den inte proppat i sig llt innan,lär den inte göra det nu heller
 
Sv: Hjälp, hur göra med ny häst??

Jag hade tidigare 2 hästar i samma hage, ingen hade möjlighet att fodra lunch då. Så vi lade ut extra hö i hagen på morgonen, det fngerade bra dom åt lite sen gick de och pysslade med annat efter ett tag åt de lite till. Höet räckte fram till eftermiddagen, de fick "lunch" vid 16:30 (vi tog aldrig in dom innan 19:00 om det inte var värsta stormen då). Sen fick de hö och kraftfoder när de kom in.

När det sen blev flera hästar efter ett par år så fungerade det inte längre alla åt tills det var tomt.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp