Hjälp hur gör jag nu???

caradan

Trådstartare
Mina hästar gick ute andra natten i går till idag, vädret är ju varmt och han har täcke på natten ifall det blir omslag på vädret...men hur gör jag med fodret??

Han är smal (revbenen syns kraftigt)har fri tillgång på hö men äter dåligt av det nu när gräset finns i stället (ca 5-7kg/dygn, Ej analys)
Han får även
1/2kg krafft protein
1 1/2 dl foderjäst (112,5g, tror jag)
450g betfor
2 kg lusern hack.

Jag har höjt krafftfodret en hel del nu när han börjat gå ute på natten men finns det risk för att det blir för mycket?
Varför jag höjt fodret är för att han stressar så fort man ändrar på något (ex att han ska vara ute i stället för inne) och vill därför inte att han ska tappa mera nu...

Det finns gräs men det är inte så gott om det.

Ska jag kanske byta och ge groov eller fibergi elit el något i stället?? Eller fungerar detta oxå?

Hur hade ni gjort?
 
Jag hade nog haft min häst inne ett tag till,det är fortfarande frost vissa nätter.Och när det är kallt går det ju åt energi för honom att hålla värmen och då blir det svårare för honom att gå upp i vikt.Jag skulle nog ha haft honom täckad inne ett tag till på fri tillgång på hö och se vad som händer.Vad har ni för hö analys?Kanske är det dåliga värden som gör att han en går upp.Bara lite funderingar och råd från mig men jag är ju ingen expert.Lycka till.
 
med de förutsättningar vi har men i ditt läge så hade jag nog haft hästen inne om nätterna ett tag till för att främja viktuppgången.
 
Jag har de ute de nätter då det är varmare och inte regnar. Är det runt 10 pluss vid 22 tiden (och uppehåll) får de stå kvar ute är det sämre så får de komma in.

Jag hade analys på förra höt men den kan inte stämmt alls...han skulle gått på ca 130MJ och ändå gått ner i vikt??
Jag har ingen analys på detta höt för jag har det bara nu fram tills han ska åka hem (1/6)

Han är täckad natten och de dagar då det är kallare eller regnar.

Det är bättre för honom att vara ute för han har alltid överskotts energi och nu gör han av med den i hagen istället för när man rider honom :-)

(han får fri hötillgång ute oxå)
 
Han är avmaskad med dubbel Banminth nu i förra veckan...innan det så har jag ingenaning.
Tänderna kollades i höstas enl ägaren.

Men nått är det ju som inte stämmer...ett vbl på ca 155cm, 420kg, ska inte bli mager av att äta ca 14 kg hö och krafftfoder men det blir han.

Om jag ställer av honom i någon månad så blir han rund och go, men när han rids så går han bara ner i vikt...vad gör man?
 
Varför avmaskade du med dubbel dos Banminth nu?? :crazy: Hade han bandmask? Vad jag vet så ska man inte göra den avmaskningen förrän tre dagar innan betet. Eller i alla fall inte förrän i maj. Absolut inte nu som jag har lärt mig. Och dubbel dos av Banminth tar man ju för att komma åt bandmasken. Men jag kanke har fel... :confused:
 
Mina går ute på bete därför avmaskade jag med dubbel dos...sen gjorde jag det även pga att jag inte vet när han senast blev avmaskad...

Kommer att ge honom Ivomec oxå för att komma åt all mask (om han nu har någon)
 
Då är det väl bättre att ta ett träckprov, istället för att avmaska på känn? :idea:

mvh Jessica
 
Om man håller sig i vikt på den foderstaten när han vilar så är ju foderstaten bra då. Men när han rids så höjs hans energibehov vilket gör att han behöver mer energi och givetvis även mer protein. Är han mager så ge hon mer mat. Får man inte i dem allt genom kraftfodret så måsta man ju ge mer kraftfoder.
 
Jo det stämmer allt men jag tycker ändå att det verkar konstigt att en såpass liten häst inte ska hålla sig i vikt på så mycket mat....

Han äter alltså:
1kg Lusern hack
1kg Groov
112,5g Foderjäst
1/2kg Krafft protein
450g Betfor

+ hö (fritillgång, runt 3-7kg/dygn) och gräs

Borde han inte hålla sig på det? (vbl, 155cm, 420kg)
 
Jo det är det men han ska hem snart igen och det känns onödigt att göra det nu, skulle jag behålt honom skulle det redan varit gjort.
 
Jag räknade lite snabbt på värden i din foderstat med mina egna hövärden (7,8MJ) och om man inte räknar gräset så får din häst i sig runt 88MJ om den äter 7kg hö. Det är inte lite direkt lite men jag bryr mig inte så mycket om vad tabellerna säger att hästen ska äta. Behöver den 120MJ så låt den få det. Bara foderstaten är balanserad.
 
Så ni menar att jag ska öka på krafftfodret ännu mera?

Om jag lägger till 1 kg lusern,450g betfor (han äter inte lusernen utan betfor) och 112,5g foderjäst (samma som han får på kvällen på morgonen oxå) blir det bättre då?
 
Det är svårt att säga om dte blir bättre men jag skulle prova att höja lusernen och betforn. Hjälper det inte så är det bara att dra ner på maten igen.
Det är ju inget fel på foderstaten innan men han kanske är så att han behöver mycket mat ?

En tanke som slog mig bara så där är att han kanske har magsår ? Jag vet inte riktigt hur symtomen är men vill han inte äta så jättemycket hö kanske det är något som är fel...
 
Hn äter mycket hö så han går i vinterhagen (utan gräs) och str inne på natten. Han har gått på fri tillgång hela vintern och det har gått åt ca 14kg/dygn.
Det är nu sedan han började gå på gräset i sommar hagen som han äter mindre hö.

Jag har i allafall gjort om foderstaten nu så han får:
1kg Groov
1/2 kg Krafft Protein
900g Betfor
250g Foderjäst
2kg lusern hack

+ så mycket hö som han vill ha.

Får vänta några veckor och se om han går upp i vikt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 776
Senast: Masse
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp