Hjälp - Han bits!

Status
Stängd för vidare inlägg.

dimmansstuteri

Trådstartare
Griper halmstrån, kanske finns det någon som kan ge mig råd och tips här?:crazy:

Har en son, drygt 3,5 månader (f.23 maj-06) som jag ammar fullt ut och har tänkt att fortsätta med det. Ammade min store son (f.1996) i 10 månader och har mycket goda erfarenheter av amningen.
Men... ibland blir det inte som man tänkt sig...
Började få problem för ca 3 veckor sedan då den lille började bitas - hårt. Hans sätt att bita och tugga på allt tydde på att det var tänder på gång - och mycket riktigt, för knappt en vecka sen sprack den första lilla sylvassa bissingen fram :crazy: Tidigt, javisst, men knappast unikt. En äldre bebis kan man ju "säga" till, men det funkar inte på en liten knatte... Storebror fick sina första tänder vid 8 månaders ålder, lillebror är inte ens hälften så gammal. Vad gör man??:confused:
Jag har provat amningsnapp, fick känslan av att han tuggade mer, och han kom inte alls till ro för att suga. Jag har gjort (halvhjärtat) försök med att pumpa och ge i flaska, inte alls populärt. Vill egentligen inte alls sluta amma... Men det funkar inte alls då han bits, det gör hur ont som helst! Jag ligger på helspänn hela tiden...:crazy:

Har varit i kontakt med amningshjälpen, fick väl inga nya råd mer än de jag redan provat. Väntar dock på att de skall höra av sig igen efter att ha konsulterat kollegorna.

Någon som har varit med om samma sak och som har några bra tips och/eller råd??

Hlsn Helena
 
Sv: Hjälp - Han bits!

Min 2a bet mig 2ggr, sen gick meddelandet in. Bit = slut på måltiden. Oavsett skrik och gråt. Tillräckligt långt uppehåll innan nästa försök för att barnet märker att det verkligen inte ÄR roligt att bli utan. Ingen affär av det hela, utan bara ta bort barnet, lämna gärna över till pappan eller någon annan i närheten. Tröst ska barnet såklart ha, men inte mer mat från tutten förrän det gått en stund.

Och så massor av andra pryttlar att bita på som ÄR tillåtna att bita på.
 
Sv: Hjälp - Han bits!

Hur gammal var din lille när han/hon började bitas?

Min stora bet mig också ett par gånger när tänderna sprack fram vid ca 8 månaders ålder och då fungerade det alladeles utmärkt att göra som du föreslår. Men jag tycker inte att det riktigt går hem hos den lille...:crazy: Men trägen vinner väl som vanligt :smirk:

Hlsn Helena
 
Sv: Hjälp - Han bits!

Kanske 6 mån? Men även om din är liten så tror jag det går hem förr eller senare. Sen också att kolla att mjölken verkligen runnit till INNAN du lägger dit bebisen. Det blir ju lätt att man sitter och spänner sig och så kommer ingen mjölk och bebisen biter för det finns inget annat att göra, typ.
 
Sv: Hjälp - Han bits!

Ett annat tips jag har fått från amningshjälpen är att trycka bebisen emot sig så det blir lite jobbigt att andas och släpper taget. Det är obehagligt för den lille men slutar så fort den slutar att bita... Men det ska vara lugnt, inget skrik från din sida (svårt jag vet! ) Och så fort liten släpper bettet så fortsätter ni som vanligt med amningen.
Jag har dock även gjort tvärs emot alla gällande råd och skrikit rakt ut och slitit ungen från bröstet, till följd att han blev jätteledsen, sen trösta jag och sen bet han nog inte på ett par dagar ialla fall... :crazy: Men det går över allt som oftast, min är över året och helammas fortfarande, men bits gör han inte längre! :D
 
Sv: Hjälp - Han bits!

Stina bet mig två gånger under tiden jag ammade henne. Första gången var hon kanske fyra månader och då så vrålade jag HÖGT och nöp henne i sidan:o , det var en ren reflex, men det fungerade! Hon blev jätteledsen så jag fick trösta henne bra länge efteråt, men det var som sagt en ren reflex.

Andra gången var hon sex-sju månader, då skrek jag bara, men det fungerade det också.

Jenny
 
Hur har det gått?

Jag undrar så hur det har gått för er! Har du fått stopp på bitandet på något sätt, eller har du fått sluta amma?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 579
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 385
Senast: Tiffany
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 010
Senast: Sar
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp