Hjälp...Foderutslag?

C

caroline_h

Jag behöver hjälp...är det någon som har något tips på hur man kan gå tillväga om hästen har fått foderutslag som har lett till ett svullet bakben.

Börjar få lite smått panik, ska nämligen tävla nästa helg. Den hästen jag rider (är medryttare till ett 8årigt sto) hon har så länge jag har ridit henne haft foderutslag på bakbenen och under magen (mer eller mindre). Det yttrar sig som små skorpor på bakbenen och under magen, det ser ut precis som om hon har fått småsår som sedan har fått skorpor på sig (mest runt kotorna). I vanliga fall så har hon inte ont av det utan dom liksom bara finns där...men nu har ena bakbenet svullnat upp och hon haltar marginellt. Detta tror jag har att göra med att stallet där hon står köpte in nytt hö för ca 2 veckor sen, innan höbytet hade foderutslagen i stort sett försvunnit, men men nu har de kommit tillbaka och i tisdags hade hennes höger bakben svullnat upp rejält när ägaren skulle hoppträna. Hon hade trots detta (på tränarens inrådan) ridit fram försiktigt och hon (hästen) hade efter ett tag känt riktigt fin och hoppat kanon och alltså inte visat några tecken på att hon hade ont. Hon hade dock haltat de första fem minuterna vilket antagligen berodde på att hon var lite stel i bakbenet pga av att det hade varit svullet. Svullnaden hade gått ner efter ridpasset men inte helt. Dagen efter när jag själv red så tog jag det riktigt lungt, mest skritt och endast lite trav och galopp. Tyckte att, trots att hon inte visade det tydligt, kändes det som om hon ändå hade obehag av sitt bakben. Nu har hon fått vila i två dagar med endast promenader varje dag för att få svullnaden att lägga sig. Har dock inte sett någon märkbar förbättring. Hon är pigg och glad och verkar inte allmänt påverkad av sitt bakben. Det verkar itne vara muskulärt eller en svullen sena...

Är det någon som har något tips om hur man kan göra för att få svullnaden att lägga sig? Jag har nämligen planerat att tävla nästa helg så jag börjar få lite panik (dock endast lättare dressyrklasser) men hon kommer som det är nu aldrig att gå igenom en veterinärbesiktning. då hon haltar marginellt innan hon är uppvärmd (oxå känns det ju inte bra att åka iväg när hon är så svullen) För ett år sen så var hon oxå svullen (då i bägge bakbenen) vilket gick ner efter några dagar men nu har jag ju liksom en deadline pga av tävlingen. Förra gången som hon var så här svullen fortsatte vi att rida, dock red vi inte lika "hårt" som vanligt. Men det verkar änså som om hon mår bra av att gå, svullnaden går ner lite och "mjuknar" upp. Jag antar att blodcirkulationen kommer igång i och med att hon får gå. Men men det känns lite "elakt" eftersom man vet ju aldrig, hon kanske har ont och inte visar det. Hon är en extremt arbetvillig och positiv häst. Jag behöver verkligen tips på hur vi ska gå tillväga.

Tacksam för svar, Carro
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

Hur foderstaten ut?
Kraftfodret (som jag antar att du använder) har du fått det från samma ställe som vanligt?
Grovfodret - vad använder du och samma fråga som ovan har du gjort några förändringar beträffande detta?

Du gör helt rätt i att forsätta att motionera din häst. Det värsta du kan göra är att ge hästen boxvila och stå stilla. Blodcirkulationen är superviktig!
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

Av småsåren i kotan så är det ju troligt att hon får lättare lymfangit till och från av infektion.. En vacker dag så kanske inte svullnaden går ner längre utan blir bestående och det vore ju inte så kul.

Har ni kollat upp så att det inte är hovskabb?

Är det uteslutet så undrar jag om ni har gått till botten med varför hästen reagerar som hon gör. Har hon fler symtom som ni kan sätta i samband med fodret?

Antingen så är hon helt enkelt en mycket känslig häst annars så är det att hon helt enkelt inte tål ngt. spannmål som hon får i sig i kombination med för hög kvot.

I sådana här läget när en häst mår dåligt av ngt. slag som man kan sätta samband med fodret så måste man börja med ett detektivarbete.
Har ni provat att sänka kvoten, byte av spannmål och sammansättning och provat med att stabiliserat upp magen med ev. protexin, magtarmbalans eller extra B-vit?

Tävlingar finns det väl gott om och det får man ju hoppa över om hästen visar obehag av sitt ben, nummer ett är ju att få henne frisk och det kanske inte görs på några dagar.
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

Här kommer svar på vad pollan står på...hon får följande tre gånger om dagen (morgon, middag kl. 15.00, och kväll).
ca 0.3 kg kross havre (drygt halvt litermått)
ca 0.3 kg kross korn (drygt halvt mått här oxå)
1 kg krafft (den vanliga sorten).
Allt blötlagt...
+ att hon en gång per dag får 0.3 kg betfor (såklart blötlagt).
Sen får hon 2 "sprut" av B-vitamin...per dag.
hon får ca 5-6 kg hö.
Mig veterligen så är det bara hö'et som har förändrats.

Jag är absolut ingen speciallist på att sätta samman en optimal foderstat, men men det är ägaren som bestämmer vad hennes häst ska ha (såklart). Det är jag själv som köper B-vitamin till hästen då ägaren tycker att allt ska vara så enkelt som möjligt så om inte jag köper B-vitamin så blir det inga B-viaminer ;) .

Hoppas att du blir klokare av mitt svar på vad hon står på och kanske kan komma med några tips hur jag ska gå tillväga :smirk: . Idag hade svullnaden gått ner lite men inte helt men men...hon känns inte tipp topp (tyvärr).
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

sissu skrev:
Av småsåren i kotan så är det ju troligt att hon får lättare lymfangit till och från av infektion.. En vacker dag så kanske inte svullnaden går ner längre utan blir bestående och det vore ju inte så kul.

Svar: Den slutsatsen ovan är det som jag själv dragit oxå skönt att höra att någon annan har samma "svar", att småsåren som sitter på kotan lett till lymfangit till följd av infektion i någon av småsåren...det är verkligen jättejobbigt och jag tycker synd om pollan, man vill ju inte att hon ska ha ont. Men jag blir verkligen orolig när du skriver att det kan bli kroniskt, det hade jag själv ingen aning om. Har du någon lösning på hur man kan förhindra detta. Min tränare sa idag att han tyckte att jag skulle lägga ett jodopax-omslag runt benet i några timmar så jag lät henne ha ett omslag undertiden som jag red henne idag (endast lättare markarbete mest i skritt). Svullnaden gick ner som den har gjort de andra dagarna oxå men idag tyckte jag ändå att det gick ner mer och att det såg riktigt ok ut efter passet men men det kan ju vara önsketänkande. Min tränare sa att tyckte att vi skulle ha lagt jodopaxomslag runt benet fran dag ett för att på så sätt häva en eventuell infektion så snabbt som möjligt, men bättre sent än
aldrig :o . Men jag måste ju säga det att jag frågade ägaren såfort jag såg att hon var svullen om bakbenet om jag skulle lägga ett jodopaxomslag, men ägaren tyckte att det var onödigt och eftersom jag inte i första taget vill gå imot vad hon säger så "löd" jag och det var inte förrens idag som jag "tog saken i egna händer" och la ett jodopaxomslag som min tränare tyckte.


sissu skrev:
Har ni kollat upp så att det inte är hovskabb?
Ang hovskabb så måste jag erkänna att jag är helt nollställd! Hur kontrollerar jag så att hon inte har det? Men jag tror inte det....

sissu skrev:
Är det uteslutet så undrar jag om ni har gått till botten med varför hästen reagerar som hon gör. Har hon fler symtom som ni kan sätta i samband med fodret

Sen jag började rida denna underbara häst (är helt "kär" i henne) så har hon alltid haft mer eller mindre av dess utslag på bakbenen och under magen och ägaren har förklarat det med att det är Foderutslag och jag har inte ifrågasatt det eftersom hon borde veta vad det är som gör att hästen får dessa utslag...men men jag tror faktiskt på henne eftersom det hade i stort sett försvunnit innan de för två veckor sen köpte nytt hö ifrån en annan höleverantör.

Vad menar du sedan med att "sänka kvoten"?

Hon får B-vitamin, har även funderat på att ge henne loppfrön för att det kanske hjälper till att stabilisera upp hennes mage (vem vet). Äter själv loppfrö, eftersom jag själv har problem med magen ;) .

Ang att det finns gott om tävlingar, så nja lokala dressyrtävlingar finns det inte jättegott om men men jag kommer ju såklart aldrig åka iväg ifall hon fortfarande är dålig i sitt bakben. Det som är lite typiskt är att jag har satt upp denna tävling som mål ända sedan januari och verkligen tränat för det och nu äntligen fått hästen att bli riktigt fin (i hop med ägaren såklart). När jag började rida henne så kunde hon knappt något annat än lättare markarbete, ägaren hade fokuserat på hoppning och lättare markarbete och är själv inte så intresserad av hela dressyrbiten. Men men det är ju bra för vi kompleterar varandra :). Så därför känns det lite typiskt när man har fokuserat så mycket på just denna tävling och nu går hon verkligen kanon och har blivit jättefin i kroppen...förutom att nu bakbenet är svullet :confused: .

Jag är verkligen tacksam för ditt svar "sissu" :bow: på mitt problem och du får gärna svara mig igen nu när du har fått lite mer info från mig.
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

När det gäller jodopaxomslag så tycker jag det kan vara en god idé kortare stunder.. En del anser att jodopax ej är bra då det tar död på allt i sin väg även det som är goda bakterier, men jodopaxen är även sammandragande så därav har du nog som du tyckte fått en ännu mindre svullnad efter rörelse i kombination med omslaget.

Jag är inte rädd för jodopax i lagom dos och använder det gärna med gott resultat på mycket.

Ofta så kommer ju foderrelaterat hudproblem från magen och att stabilsera upp magen är en god idé men ibland är det inte tillräckligt utan man måste börja att ta bort fodersorter och ge sig tid för att se förändring, vilket jag tycker man kan se fort. Krafft vanlig sort ??? innehåller troligen både havre och korn samt att hästen redan får "ren" korn och havre, det kan helt enkelt vara för mycket av någon sort i kombination med varandra.
Enl. min egna erfarenhet så skulle jag plocka bort den rena korngivan till att börja med och se vad som händer samt även betfor. Se över vad hästen ätit under hela tiden hon haft detta och även om det varit skillnader om hon ätit annat foder och så dra bort och testa dig fram utifrån det. En häst ska inte behöva gå med problem från maten den äter när det finns så mycket foder på marknaden som kan passa bättre och som inte ger problem.

Om ni har uträknad foderstat med allehanda siffror enl. pappret och givan är rel. hög så kan även det ha med problemet att göra därav ? gällande att ev. sänka kvoten. Har ni inte det så bortse från det rådet.
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

Var inne och sökte på H--ks för att se vad de hade för typ av lindor och snubblade då över "BACK ON TRACK BANDAGEUNDERLÄGG"...är det någon som har nån erfarenhet av dessa lindor?! Det står att Helene Lundbäck rekommenderar dem, men vad innebär det tro :( Kan kanske vara något för pollen :idea: , eftersom det står att det ska öka blodcirkulationen mm så kanske det kan vara super...vad tror ni? :confused:
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

Var inne och sökte på H--ks för att se vad de hade för typ av lindor och snubblade då över "BACK ON TRACK BANDAGEUNDERLÄGG"...är det någon som har nån erfarenhet av dessa lindor?! Det står att Helene Lundbäck rekommenderar dem, men vad innebär det tro Kan kanske vara något för pollen , eftersom det står att det ska öka blodcirkulationen mm så kanske det kan vara super...vad tror ni?

Använder back on track paddar på mina hästar över natten och svullna ben finns knappt i våran värld längre :love:
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

CammyS skrev:
Använder back on track paddar på mina hästar över natten och svullna ben finns knappt i våran värld längre
Tack för det svaret CammyS, då kanske det kan tänkas vara värt att köpa i alla fall två sådana paddar som hon kan ha över natten så kommer förhoppningsvis även hennes svullna ben att gå ner...dock tror jag att pollens problem ligger djupare än bara en överansträngning då jag tror att det beror på foderutslagen på bakbenen. Men dessa paddar ska ju öka blodcirkulationen och det är ju aldrig fel :smirk: .

En följdfråga, använder du dessa paddar regelbundet typ efter hårdare träning eller bara vid behov...dvs när du märker att ett ben är svullet eller liknande? Sätter du bara padden på det benet som i så fall är svullet eller på alla ben runt om?
 
Sv: Hjälp...Foderutslag?

caroline_h skrev:
Tack för det svaret CammyS, då kanske det kan tänkas vara värt att köpa i alla fall två sådana paddar som hon kan ha över natten så kommer förhoppningsvis även hennes svullna ben att gå ner...dock tror jag att pollens problem ligger djupare än bara en överansträngning då jag tror att det beror på foderutslagen på bakbenen. Men dessa paddar ska ju öka blodcirkulationen och det är ju aldrig fel :smirk: .

En följdfråga, använder du dessa paddar regelbundet typ efter hårdare träning eller bara vid behov...dvs när du märker att ett ben är svullet eller liknande? Sätter du bara padden på det benet som i så fall är svullet eller på alla ben runt om?

Jag använder back on track paddarna när dom kan tänkas bli svullna dvs. Efter ett hårt pass eller när jag känner att det är lite varmt och svullet.
Oftast blir det på alla fyra speciellt nattetid men om det är enbart ett som är svullet tex på morgonen eller innan träning lägger jag bara padd det men då bara i några timmar.
Du får pröva nog dig fram för bäst resultat :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 929
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp