Hjälp att välja hingst till fullblodssto

neve

Trådstartare
Nu har det blivit klart att jag skall köpe ett fullblodssto e Miami Spring ee Gay Fadango, och tanken är att jag skall betäcka henne redan i år, men då jag har haft hingstvalet klart till mitt andra sto i 2 år, har jag inte alls följt med så grundlig som jag borde i Bruksprov o dyl... Så jag behöver lite hjälp att sålla!

Vill ha en hopp hingst(gärna med hyffsad gång), minst 8 på ben, bra ridbarhet, gärna åt det mer högställda hållet, skall kosta ca 10´+ moms, och helst med dräktighets avgift el låg språng avgift, då det är ganska sent på säsongen.

Stoet har lämnat avkommer runt 169, om jag har fötått det hela rätt, men är betydligt lägre själv, har lämnat bra gång och avkommerna har blivit mycket lika sina fäder, men lite mer högresta och ädla.

De hingstar jag har vaskat fram hittintills som känns som de skulle passa är: A-dur, Balougraph, Carresini L, Cartier, Chairman la silla, Iowa, San Brasil och Hip Hop. De som fortfarande finns med men känns lite tveksamma är New Blance, Nobel, Lucky Point och Non Stop R.

Vad jag vill ha hjälp med är alltså för-nackdelar på dessa, och om någon vet vart det finns video på ffa de ny godkända vore det suveränt!
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Alligator Fontaine säger man passar fullblodsston.

Jag har använt mig av honom till mitt fullblodssto i år

Annars är ju Balougraph och Nobel de hingstar som jag tycker skulle passa av de du nämnt
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Chairman La Silla rör sig inte särskilt bra, så honom hade jag valt bort pga det. På "A-listan" gillar jag nog bäst Hip Hop, Cartier och Iowa. På B-listan har du Nobel som jag gillar!

En hingst du intehar med som jag hade testat på fullblodssto är Ronaldinho H. Var kalasfin på hingstvisning i år!
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Lucky Point låter spontant som han skulle kunna passa, han har dessutom 9 på benen vilket är väldigt ovanligt.
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Alligatorn, har ju ganska mkt fullblod själv i sig, o jag kan för lite om han stam för att det skall kännas bra, även om han o avkommer har presterat! Men ffa tycker jag inte om överbyggda hästar o han har även bred ansatt hals o stoet ngt låg o brett ansatt hals....

Ronaldinnho går också bort ffa för att han är ngt vnklad i haserna, stoet med, inte mkt på ngn av dem men dumt att riskera ngt! Sam ngtför brant bog för min smak...Men kan hålla med om att han verkar "fylla ut" kostymen allt mer! Och med tanke på pappan kan det nog vara ett bar allternativ till fullblod!

Mer för/nackdelar! :D
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Ja! går man på poäng kanns han hög aktuell, men har tyvärr inte sett honom... så känns osäkert pga det... Ngn som vet hur det gått på tävlingar för honom?

Var inne och hittade en video hos Hippo Essentia; Han ser faktiskt riktigt fin ut över hinder!!!
Det enda var att han tjafsar mot bettet; Någon som vet om han brukar göra det? En tidigare avkomma gör det tydligen en aning, men troligtvis mest pga låg ansatt hals, då hon enligt utsago slutar om hon går i rätt form o bär sig som hon skall, men kan ju vara bra att ta hänsyn till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Alligatorn, har ju ganska mkt fullblod själv i sig, o jag kan för lite om han stam för att det skall kännas bra, även om han o avkommer har presterat! Men ffa tycker jag inte om överbyggda hästar o han har även bred ansatt hals o stoet ngt låg o brett ansatt hals....

Ronaldinnho går också bort ffa för att han är ngt vnklad i haserna, stoet med, inte mkt på ngn av dem men dumt att riskera ngt! Sam ngtför brant bog för min smak...Men kan hålla med om att han verkar "fylla ut" kostymen allt mer! Och med tanke på pappan kan det nog vara ett bar allternativ till fullblod!

Mer för/nackdelar! :D

Se mer till vad han ger istället för hur han ser ut. Dessutom så är han ju väldigt gammal på de bilder som finns.

Rådet att använda honom till fullblod har jag fått från en av Sveriges bästa hoppryttare och fälttävlansryttare ;)

Läs på lite om honom så ser du snart att det finns enorm prestation både på fädernet och mödernet. Dessutom så finns det ingen hingst i Svensk avel som presterat så som han gjort.
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Alligatorn använde jag till mitt sto förra året, avkomman blev mycket fin!

Han rekomenderas till lätta, gärna heta ston av mindre modell om jag minns rätt av vad de sagt på hingstvisningarna.
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Tror säkert att det kan var en mycket bra kombination! Men eftersom jag inte har full koll på stoet, och då det inte finns en chans för mig att lära mig det jag känner att jag behöver kunna om hans stam och avkommer tills det är dags att betäcka och dels pga exteriören så kommer han inte att vara aktuell i år...

Har dock lite koll på vad han har pesterat o håller inte med om att han skulle vara den som presterat mest/bäst Svensk avel! :eek:;)

Möjligtvis som står i Sverige, men inte tillgänglig i år...

Det är dock kul att höra om de svenska avkommerna, för han känns som ett alterntiv till ett annat sto, men inte i år!
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Hej, det är jag som har de andra avkommorna till ditt sto. Jag tror t ex Nobel hade passat bra! Hip Hop också. Ta bara ingen med låg halsansättning Båda mina är väldigt korrekta så det är nog inget problem..
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Alligatorn kommer troligen inte att finns tillgänglig i Sverige nästa år. Det blir i så fall om någon börja importera honom för han ska gå tillbaka. Samma gäller för Jaguar Mail och Roven. Så om man är intresserad av dem är det dags att använda dem nu.
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Hej! Tack för all hjälp! Skall erkänna att det lutar åt Hip Hop eller San Brasil, vilka också var de första (tillsammans med Cyrano, som tyvärr föll bort pga exteriören...) jag kände kunde passa!

Nobel har ju lämnat en del bra och skall man avla för fälttävlan så känns han som ett av de bästa alternativen, men tror att även de andra kan fungera, och känns spontant som mer hopp i dem!

Sedan känns det säkrare då jag sett dem båda och är frälst i Hip Hop och gillar San Basil, som dessutom har bra avkommestatistik i Tyskland...

Men fortsätt gärna att komma med fler synpunkter, har någon vecka till på mig..!:bump:
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Tror säkert att det kan var en mycket bra kombination! Men eftersom jag inte har full koll på stoet, och då det inte finns en chans för mig att lära mig det jag känner att jag behöver kunna om hans stam och avkommer tills det är dags att betäcka och dels pga exteriören så kommer han inte att vara aktuell i år...

Har dock lite koll på vad han har pesterat o håller inte med om att han skulle vara den som presterat mest/bäst Svensk avel! :eek:;)

Möjligtvis som står i Sverige, men inte tillgänglig i år...

Det är dock kul att höra om de svenska avkommerna, för han känns som ett alterntiv till ett annat sto, men inte i år!

Presterat själv!

Och vet man inte vilka Noren och I Love You är så är det ju svårare ;)

Han har fortfarande rekord: 16 internationella segrar vid 13 CSI/CSIO tävlingar under samma år!

Sedan så har ju inte Alligatorn någon dålig exteriör direkt :crazy: Men smaken är som baken, delad

Det finns ju någon anledning till att man rek honom till fullblodsston för att förbättra exteriören

32772.jpg


AlligatorFlyinge07.jpg


Här kan du se vbarför man skall använda honom ;)
http://www.frenchstallions.org/french_stallion_detail.php?stallion=2007005#alligator_03.jpg

Scrolla ner och titta på när han hoppar på filmerna :love:

Tråkigt att han är så lite använd i Sverige och speciellt nu när han skall lämna landet.
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Sedan känns det säkrare då jag sett dem båda och är frälst i Hip Hop och gillar San Basil, som dessutom har bra avkommestatistik i Tyskland...

:

Det finns inget fakta blad på San Brasil vilket borde tyda på att licensen ej är löst... = grå papper på avkommorna.

Samma på Looping :(
 
Sv: Hjälp att välja hingst till fullblodssto

Har fått uppgifter på att han har löst licens, men sent och att det är därför det inte har kommit upp än... Skall dock dubbel kolla så att det stämmer om det blir han, för annars går han bort!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp