HJÄLP att tyda märkning ponny.

Grayrain

Trådstartare
Hej hej. Nu ska vi se om jag gjort rätt med bildlänk här :P
Jag har funderat mycket på att ta föl på vårt lilla sto. Men behöver först veta lite mer om henne.
Behöver hjälp att tyda en stämpel hon har på stussen. Det ser ut som en hästsko med siffror under (?)
Hon är en dansk import sportponny. Någon som sett liknande?
Tack ⭐https://drive.google.com/open?id=0B3BpgYdd3_Rhc0VTbDU2VGZaWjg
open


open
 
Hej hej. Nu ska vi se om jag gjort rätt med bildlänk här :P
Jag har funderat mycket på att ta föl på vårt lilla sto. Men behöver först veta lite mer om henne.
Behöver hjälp att tyda en stämpel hon har på stussen. Det ser ut som en hästsko med siffror under (?)
Hon är en dansk import sportponny. Någon som sett liknande?
Tack ⭐https://drive.google.com/open?id=0B3BpgYdd3_Rhc0VTbDU2VGZaWjg
open


open

Du gjorde fel med bildlänkarna ;)

De går dock att klippa och klistra in i nytt fönster -
 
Gah!!! Typiskt. Men konstigt att jag får upp bilden :-/
Lite krångligt att lägga till bilder via mobil tycker jag (född på stenåldern :))
Tack!

Jag kan se bilderna om jag klipper och klistrar in i nytt fönster - men inte om jag klipper in ett inlägg (jag testade).

Nåja, för att återgå till själva frågan - det finns en databas för danska ponnyer där man kan skriva in brännmärkets nummer. Problemet är att jag inte minns var den är längre :( Det ser i allafall ut som om det står 18x där x är mest likt en 9.a
 
Det liknar helt klart brännmärket för Dansk Sports Ponny. Brännmärkning förbjöds i Danmark 1/3-10. Vad är det för 3 siffror under märket (1 8 ?) , hur gammal tror du hon är ?
 
Det liknar helt klart brännmärket för Dansk Sports Ponny. Brännmärkning förbjöds i Danmark 1/3-10. Vad är det för 3 siffror under märket (1 8 ?) , hur gammal tror du hon är ?
Tack!
Hon är 15 år så det går ju inte riktigt ihop om det förbjöds då :-/
Det är uppfödaren som brände fölen då lr en veterinär?
 
Jag kan se bilderna om jag klipper och klistrar in i nytt fönster - men inte om jag klipper in ett inlägg (jag testade).

Nåja, för att återgå till själva frågan - det finns en databas för danska ponnyer där man kan skriva in brännmärkets nummer. Problemet är att jag inte minns var den är längre :( Det ser i allafall ut som om det står 18x där x är mest likt en 9.a
Tusen tack.
Ja det är sista siffran där som inte riktigt syns :-/ jag har blött henne, rakat och smörjt men den framträder liksom inte ändå.
Men huvudsaken är att det inte betyder "sjukdom" iaf.
 
Brännmärkning görs avelsförbunden när fölen visas. Jag ska kolla vad jag hitta på danska hestedata. Är hon "vanlig" brun i färgen ?
 
Brännmärkning görs avelsförbunden när fölen visas. Jag ska kolla vad jag hitta på danska hestedata. Är hon "vanlig" brun i färgen ?
Jättetack. Omöjlig att hitta henne på blå basen men det är väl för att hon är import då?
Ja hon är vanligt brun.
 
Jättetack. Omöjlig att hitta henne på blå basen men det är väl för att hon är import då?
.
Numera är det lag på att alla importer ska vara tilläggsregistrerade I Sverige , så då får du själv se till att det blir gjort.

Har hittat ett par ston där märkningen stämmer 18x men de är födda innan 2001. Ålder på en häst utan papper är ju en gissning. För några år sedan hjälpte jag en tjej här på Buke som hade ett brännmärkt danskt sto utan papper som hon ville ta föl på. Veterinären trodde hon var 17 år , jag hittade stoet på Hestedata hon var 22 år .... ägaren valde då att inte betäcka henne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 270
K
Avel Hej alle Jag är en dansk flicka som flyttade til Sverige i 06:) (så ber om ursäkt for mit dårlige svenska) Jag sitter just nu och...
Svar
10
· Visningar
1 343
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp