Hjälp att omvandla kg till liter

E

Eeiram

Hej!

Hur mycket är egentligen 1 kg havre, resp. betfor och vetekli räknat i liter? Har sett att man främst skriver foderstater efter hur mycket hästen skall ha i kg.

/Marie
 
Beroende på vattenhalten kan ett kg havre variera i volym, därför måste du väga just DITT havreparti. Sen får du göra en ny vägning när du köper ny havre.

Det gäller alla fodermedel, så därför går det inte att svara på din fråga här. :)
 
Beroende på vattenhalten kan ett kg havre variera i volym, därför måste du väga just DITT havreparti. Sen får du göra en ny vägning när du köper ny havre.

vattenhalten? ofta brukar det gå efter hur pass mkt skal som finns med i havren, dvs om havren är tunn eller lätt..
 
Alltså:
Tag 1 liter havre och väg den.
Gör detsamma med resten av fodret! Då får du reda på hur mkt 1 liter väger.
Har du ingen våg i stallet, lägg en liter i en liten plastpåse och väg det i mataffären. det gjorde jag... hehe
;)
/CJ
 
Ja, det också, såklart. Men det spelar även in hur havren är torkad. Jag gav bara exempel... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 798
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp