HjÄÄÄlp!!

E

esmeralda_

:crazy: Jag måste ha hjälp !
Min häst är välldigt het och i bland när vi galoperar ja och min kompis så tar han bettet och då kan jag inte få stopp på han !! Jo jag får ju stopp på han till slut men alldeles för sent !
:cry: Snälla svara jag behöver hjälp in i det snaraste !!

Sv: HjÄÄÄlp!!

Vad gör du när han tar bettet? Drar du i tyglarna hela tiden tills han stannar?
Annars kan du testa att ta hårt i tyglarna lite grann och släpp och upprepa detta tills han stannar. Typ som förhållningar fast hårdare för man ska inte acceptera att en häst tar bettet och bara drar, om den inte blir skrämd men det verkar ju inte din bli.
Pröva att oxå bara galoppera några steg i taget, trava och sen galopp några steg igen. Det är dig han ska lyda...
Hörde oxå av någon att hon använde sig av gramantygel när hon red i skogen. Hon tog bara i den när det behövdes annars hängde den bara på hästens hals. Detta är inget jag har prövat så jag vet inte om det funkar, men ett litet tips kanske?;)

Galoppera inte (åtminstone inte med andra hästar) förrän dressyren sitter som den ska och hästen inte hetsar upp sig.

Tråkigt råd kanske, men absolut det trevligaste och säkraste för er båda.:)

Är hästen lugn i skritt och trav, fatta galopp och galoppera bara så länge att hästen inte hinner hetsa upp sig, bryt av och fatta inte igen förrän hästen är helt avspänd igen.

Håll på så tills du kan galoppera längre sträckor på egen hand utan att hästen blir het, och prova sedan med någon trevlig kompis som har pli på sin häst så att ni kan bryta av båda två innan din häst stressar upp sig.

Lycka till!:)

Tycker att du har fårr jätte bra svar ! Men om du värligen inte får stopp på honom så kan du ju bara dra i en tygel...! Kanske lite tasikgt men det kan man ha som nödbroms..! ;)

Tycker att du har fårr jätte bra svar ! Men om du värligen inte får stopp på honom så kan du ju bara dra i en tygel...! Kanske lite tasikgt men det kan man ha som nödbroms..! ;)

:idea: om jag va du skulle jag öva lite att få stopp på hästen med en tygel, speciellt om han sticker med dig, kan vara bra att kunna!!

Hej jag är esmeraldas_ kompis vi brukar rida tillsammans och på jummie som han nu heter så kan man inte dra i en tygel han fortsätter bara och galopperar han är välldigt stark och snabb !!:smirk:

hon använder ett stångbett och sedan har hon tidermanstygel på honom..

Oj:o
Det är ju väldigt starka grejer. Han kanske bara vill ha något mildare i munnen?
Men hur är han annars i traven? Het där med?
Har ni testat att använda mildare bett? Och kanske en martingal om han kör upp huvudet...?

Hej jag är esmeraldas_ kompis vi brukar rida tillsammans och på jummie som han nu heter så kan man inte dra i en tygel han fortsätter bara och galopperar han är välldigt stark och snabb !!:smirk:

Då gör personen fel om man tar tag i ena tygeln rejält så att hela huvudet vänder sig mot en, man får då släppa lite eller rätt mycket på den andra tygel då kommer din häst att stanna. Du ska alltså dra huvudet så mycket åt sidan så att hela halsen är helt krökt. Detta är alltså bara något man gör i nödfall. Det som är bra med detta är också att hästen liksom tappar balansen lite så den kommer att lugna ner sig. Dett är mågon som man använder sig mycket av på Western ridning och om du bara gör rätt så lovar jag att det fungerar. Om du verkligen vill galoppera så gör det på en volt, om inte rakt fram så att hästen får möjlihet att öka farten.

Träna dressyr och ta bort stångbettet/martingalen.
Får du inte stopp på hästen med dessa skarpa hjälpmedel så bör du vänta med att galoppera ute tills din häst lyssnar på dig.

Oj:o
Det är ju väldigt starka grejer. Han kanske bara vill ha något mildare i munnen?
Men hur är han annars i traven? Het där med?
Har ni testat att använda mildare bett? Och kanske en martingal om han kör upp huvudet...?

Hej , han är pigg i traven men inte jätte. Han är en pigg ponny men ibland för pigg! vad tror dsu om hackamore?

Finslipa dressyren i skritt och trav så att hästen är lyhörd och lyssnar på dina hjälper. Var tydlig och beröm mycket när den gör rätt. Se över foderstaten, inte meningen att du ska svälta ponnyn utan givetvis ska den ha tillgodosett sitt behov, men kanske den får för mycket energi i fodret? Rid den regelbundet flera dagar i veckan så att den rids kontinuerligt. Se till att den har stora bra hagar med hästkompisar så att den kan röra sig ordentligt.

Börja sedan med att träna galoppen på inhängnat område i ridhus, på ridbana eller hage med okej underlag. Rid galoppövergångar och se till att hästen lyssnar. Fatta galopp och direkt när hästen tagit fattningen bryter du av, så fort hästen gjort rätt så berömmer du den. Prata mycket med hästen och försök få den att lugna sig med din röst och dina hjälper.

Rid mycket små förhållningar så att hästen lyssnar på små hjälper, den ska ta förhållningar och halvhalter. Annars kommer ingenting att fungera om inte hästen är lyhörd och lyssnar på ryttaren i från början. Se till så att du själv är mjuk i handen och ger efter direkt efter en förhållning så att du inte hänger dig i tygeln, då blir det bara en dragkamp som utbryter mellan dig och hästen.

Ta gärna hjälp utav någon som är duktig och som du litar på, en idé kan ananrs vara att försöka hitta en duktig tränare. Att rida på ett skarpt bett och hjälptyglar är något du kan göra tillfälligt om du har en särsklid anledning men det är ingenting som kommer fungera i längden.

En bra tränare är guld värd.

Lycka till!

Säger som de andra. Träna på banan tills du känner att du kan rida hästen kontrollerat, även utan stångbett.

Jag har inga erfarenheter av hackamore tyvärr så det kan jag inte svara på.

Har du prövat några av förslagen du fått annars?

Hej! ;) Inte än men ska göra det idag. Ska ta bort stångbettet och kanske andvända ett pessoabett/hackamore . Jag ska andvända martingal istället för tiderman, pga att han drar upp huvet och då är det inte lätt att stanna, Jag tror också att lite av problemet är för att min kompis o jag rider igämt och hon har en arab så att asså med henne så är hon ganska vild. Jummie (min häst) blir nervös av henne tror jag, När jag rider med en shettis som hänger med ibland så är han lugn men kan ändå dra på lite i galoppen. :(

Hej! ;) Inte än men ska göra det idag. Ska ta bort stångbettet och kanske andvända ett pessoabett/hackamore . Jag ska andvända martingal istället för tiderman, pga att han drar upp huvet och då är det inte lätt att stanna, Jag tror också att lite av problemet är för att min kompis o jag rider igämt och hon har en arab så att asså med henne så är hon ganska vild. Jummie (min häst) blir nervös av henne tror jag, När jag rider med en shettis som hänger med ibland så är han lugn men kan ändå dra på lite i galoppen. :(

Okej ??
Vem var det som började trava när jag och sussie hade långa tyglar ?
Men du kan la säga de då så vet ja att din häst blir så " STIMMIG ".

Okej ??
Vem var det som började trava när jag och sussie hade långa tyglar ?
Men du kan la säga de då så vet ja att din häst blir så " STIMMIG ".

Jag tycker det låter som om ni har lite dåligt inflytande på varandra....:crazy: Verkar lite kaotiskt.

Men Esmeralda, du har fått det rådet du behöver - du ska träna så att din ponny lyssnar på dig i alla lägen och inte hålla på och byta till allt starkare grejer.

Utifrån det du beskriver så är det ett lydnadsproblem i vissa lägen, och du kan alltså träna bort det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: anna85.
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025