Hittat ny vovve!

Lupin

Trådstartare
Nu har vi hittat ny vovve! Unghund den här gången, drygt 10 månader gammal. Korrekt bett och en riktig snygging! Tik, försäkrad och veterinärbesiktigad (igår). Mycket trevligt temperament men förskräckligt mager. Återkommer med höjd/vikt när jag hämtat henne i em. Vi är så glada och jag kan knappt bärga mig tills jag kan åka och hämta henne idag! :)

Sv: Hittat ny vovve!

Grattis Lupin!

Längtar själv efter en ny hund, men lilla A måste lära sig vett innan det tåls att tänkas på :p

Nu har vovven varit hemma hos oss sen 1330 ungefär och allt funkar bra. Just nu gnager hon på ett litet märgben. Hon är rätt tunn, bara 20.5 kg till sina 66 cm. Kapplöpningsgreyhound som är tänkt att tävla i framtiden. Enligt uppfödaren borde hon väga ca 25-26 kg så hon har lite att ta igen. Nån som vet hur lång tid det kan ta att "göda" upp en hund ca 5 kg? Inte bara fett, hon måste såklart muskla sig med.

Med ett bra foder och lagoma mängder motion, så bör hullet vara ok på någon månad. Men därifrån till att få hunden i topptrim vet jag inte hur lång tid det kan tänkas ta, då jag inte har erfarenhet av "kapphundar".

Kul att höra att det funkar bra ännu så länge i af.

Lycka till :)

Toppformen kommer i sinom tid! De måste vara fyllda 12 mån för att få träna på bana och minst 15 mån för att få ta licens. Och licensen tar man när de är mogna för det. Just nu vill jag bara få upp hullet på henne, hon är utsvulten och letar mat hela tiden. Går upp på borden och stjäl allt som verkar ätbart, vare sig det är popcorn eller fil med musli...

Inte är hon rumsren heller, som säljaren påstod. Det hette att hon säger ifrån när hon behöver gå ut, pyttsan! Hon satte sig helt sonika i hallen och kissade, utan att säga ett knyst innan. Hon behöver gå ut en gång i timmen verkar det som, precis som en liten valp. Men det förvånar iofs ingen av oss, med tanke på situationen hemma hos säljaren.

Många rumsrena hundar får en tillfällig svacka vid flytt till ny miljö. Det är inte helt ovanligt. Speciellt om det är en yngre hund.

Hoppas allt går bra och lycka till :)

Grattis till nya vovven. Hoppas ni kommer att trivas ihop och ha mkt kul! :)

Får man fråga vad den nya hunden heter? *nyfiken*

Om den äter bra så borde det inte vara någe problem med att få upp den i hull. Har du kollat att den verkligen är avmaskad?

Hejsan!

Hoppas det här är en bra hund nu! :p

Kan ju inte låta bli att fundera på vad det är för hund och varför den sålts.... så hör gärna av dig med ett snabbt mail om stam och uppfödare så min hjärna slipper bli över hettad ;) , så ringer jag imorgon kväll hadde jag tänk.

Enligt säljaren är hon avmaskad för ca 3 mån sen. Hon (vovven alltså, inte säljaren hehe) visar inga egentliga tecken på mask....syns ingen i avföringen och pälsen är tjock, tät och hyfsat glansig, hon är inte bukig etc. Men för vår egen skull avmaskar vi henne igen. Känns i alla fall bättre så.

Hennes aptit är det inget fel på! Hos säljaren fick hon 5 dl Eukanuba Adult lamm o ris, uppdelat på två mål. Vi har ökat till totalt 15 dl uppdelat på tre mål....plus att nästan hälften av det är Standart Extra (högenergifoder). Lite extra fett (fiskolja, ister, äggulor) och Hemovital för musklerna + Plaque Off mot tandstenen. Magen är helt ok, något mjukare avföring men ingen diarré.

Har såklart pratat med uppfödaren och h*n föreslog fri tillgång, men det vågar jag inte! Dels har jag då ingen koll på hur mycket hon egentligen stoppar i sig och dels lär väl magen braka ihop. Lustigt nog har inte avföringsmängden ökat trots att hon får så mycket mer mat nu, snarare tvärtom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 173
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 383
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar