Hittat "hästgodis" i pefekt storlek!

HannaZ

Trådstartare
Haft svårt att hitta hästgodis i lagom storlek. Jag tränar mkt med godis så det kan gå åt ett antal bitar under ett pass och då ska d både få plats i en ofta rätt liten ficka och helst inte smula. Många sorter är ju så himla stora medan tex Krafft-pellets är lite för små tycker jag + att de smular

Men häromdagen när jag var i foderbutiken och stod och klämde på de stora godisbitarna och suckade så fick jag syn på en provpåse med Equine Sensitive (foder) fr D&H. Runda kulor, ca 1.5 cm i diameter som knappt väger nåt och inte smular!

Mkt nöjd! :love:

Sv: Hittat "hästgodis" i pefekt storlek!

Gillar hästen dom? :P
Jag brukar stå och skära morot inför varje pass. så kan man bestämma storlek och form själv.
Alternativt dela godisbitarna. Om man skär en skåra med kniven i dem först brukar det va lättare att bryta av dem sen. men de får ju inte va helt stenhårda i så fall.

Provade på några olika hästar och de verkar falla dem på läppen. Mintsmak på dem.

Jag vill inte behöva mecka med hästgodiset utan bara ta en näve och stoppa i fickan därför går allt delande och hackande och att ha blöta morötter i fickorna bort.

Är man några stycken blir dessa dessutom jättebilliga. 20 kg för under 300 har jag sett hos några ÅF på nätet. Inte många kr/kg alltså om man jämför med annat hästgodis, dessutom väger dessa nästan ingenting så det blir stor volym.

Jag är iallafall jätteglad över att ha hittat ett bra alternativ. Varför betala 30-60 kr/kg för nåt som inte är det jag vill ha när jag kan få precis d jag vill ha för 11-12 kr/kg. :bump:

Själv använder jag mig av lucernpellets som "godis". En näve eller två räcker långt. Är extremt billigt i jämförelse och ngt man kan ge riskfritt. En av hästarna tycker dock inte om lucern så till honom blir det kraftfoderpellets (men då inräknat i den totala kraftfodermängden då jag alltid tar från morgon eller kvällsfodret).

Pelletsen är i perfekt storlek och smular som regel inte speciellt mkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 299
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar