Hittat ett superbra foder..

Ida_79

Trådstartare
Va iväg för ca 2 veckor sedan o köpte nytt foder till mina hästar!! Hade hört tallas om detta foder som en vetrinär har satt ihop!!
Det är en kvarn som gör det,krossmix heter de!!Och detta inehåller:

40% betfor
35% foderkorn(krossat)
15% foderhavre(krossat)
10% sojaskrå
Det ända man behöver tillsätta är mineraler/vitaminer.. det är billigt dessutom tycker jag 103 kr för 30 kg!!!

Sv: Hittat ett superbra foder..

låter som ett bra foder, ska det blötläggas? Var kan man köpta det?

hej!!! Japp det ska blöttläggas,men inte lika länge som med ren betfor!! Det köper man i hermanstorp kvarn,en bit utanför Emmaboda

torrsubstans,ts 88,energi MJ 11,1,råprotein g 135,smältbart protein g 110,växttråd g 85,råfett g 19,4,kalcium%0,4,fosfor%0,2,magnesium%0,1,aska% 4,9.... Lite rörigt men hoppas det är läsbart:)

En kvot på 10 alltså. Låter som bra foder!
Men det beror ju alltid på vad man har för värden i sitt hö vilket kraftfoder som är "bra" dvs passar till just det höet.

sojaskrå?? vad är det för nått??

jaa du jag vet inte heller riktigt,men tror typ soja av ngt slag.. Ngn annan som vet?

jaa du jag vet inte heller riktigt,men tror typ soja av ngt slag.. Ngn annan som vet?

jo, det låter ju som att det är soja av något slag. :smirk: men skrå?? har aldrig hört det innan.

En fråga bara, allt som är krossat har ju en väldigt dålig hållbarhet, krossad havre bara några dagar...alltså sjunker värdena från första sekunden det krossas, och det ganska snabbt. Å andra sidan förbrukar man kanske detta mycket bättre och snabbare än om man har 1 säck havre och 1 säck korn o blandar själv. Hmmm, min otroligt invecklade tankegång, säger mig att detta är bättre!

det står att hållbarheten ska va min 3 månader vid torr o sval förvaring,men jag köper bara en säck åt gången o båda mina hästar äter detta så det går åt fort:)

Har lite frågor, "en kvot på 10 alltså". Vad innebär det och hur kommer man fram till det? Finns det någon hemsida ang fodret eller ett telefon nummer? Om man skulle vilja köpa det alltså.. :D

103 kr för 30 kg, det blir drygt 3,40 kr/kg - Det tycker jag är dyrt för det innehållet.

Soya är väl billigt foder och det som ger det höga proteininnehållet och inget av det andra kostar väl separat mer än ca 2 kr/kg.

Bara en liten tanke...

Liknande trådar

Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: fluffig
·
Foder & Strö Hej min häst äter ca: 15 kg hösilage om dagen ½ liter blöt betfor 1 liter kornkross 1 liter linfrökaka 50 gram Super E(equistro)...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Paulsan
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: lakrits
·
Övr. Hund Har letat runt efter oliak foder och info om det för att lära mig mer,, nyväckt intresse :D just nu försöker jag lära mig mer om vad...
Svar
6
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka